مدیریت فروش و بازاریابی

تقلید در کمپین لباس ها عاشق می شوند گلرنگ

لباس ها عاشق می شوند ! اما اگر مردم متوجه شوند که ایدۀ این کمپین از بنگلادش بوده است چطور؟ باز هم عاشق اکتیو، برند گروه گلرنگ می شوند؟ (با تنوع برندهای گلرنگ آشنا شوید) در حالی که تصمیم داشتم، مطلبی پیرامون تحسین کمپین «لباس ها عاشق می شوند» برند اکتیو از گروه گلرنگ بنویسم، متوجه شدم این کمپین یک مشابه بنگلادشی دارد که شباهت بالایی با کمپین اکتیو دارد !

البته تقلید در فضای کسب و کار ایران اصلاً موضوع تازه ای نیست و ظاهراً چندان هم مورد تقبیح قرار نمی گیرد. قبلاً پیرامون موضوع تقلید یادداشتی با عنوان «الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایران» مطلبی را منتشر کرده بودیم، همچنین نمونه هایی از تقلید رایتل از at&t و یا چی توز برند ایرانی با طعم تقلید و یا تقلیدی نو با دومینو و یامینو و شکلات تقلیدی رتیا منتشر کرده بودیم، اما به نظرم، موضوع تقلید کمپین «لباس ها عاشق می شوند» کمی متفاوت تر است.

به نظر من می آمد که این کمپین، عالی کار کرده است، یک جمله محوری عالی، یک تصویر ساده و خیلی گویا، توانسته بود در بازاری که تمام تبلیغ های پودرهای لباسشویی بر تعداد آنزیم و قدرت لکه بری و … تاکید دارند فضای متفاوتی ایجاد کند. اما ظاهراً این هم تقلید از آب درآمد. اگر فست فود سر کوچه مان نامش را از مکدونالد و کی اف سی و … تقلید کرده بود، به نظرم عیبی نداشت، اما اگر یکی از مجموعه های بزرگ ایرانی کمپین تبلیغاتی اش را از شرکتی در بنگلادش تقلید کند، دلمان می سوزد، چنانچه همین شرکت پیشتر نام برندهایش را از شرکتهای بزرگی در دنیا به عاریه گرفته است و به نظرمان فاجعه نبوده است.

Kallol Group یک شرکت بنگلادشی است که برندی به نام Jet در زمینه تولید پودر لباسشویی دارد، اکنون می توانید تصویر زیر را مشاهده کنید.

لباس ها عاشق می شوند

البته ما نمی توانیم حدس بزنیم که آیا صاحب برند از این تقلید مطلع بوده است یا خیر، و یا حتی آژانس تبلیغاتی آگاهی داشته است یا نه و فقط فردی که ایده و مفهوم را پیشنهاد داده تقلید کرده است، اما به هر حال، این تقلید به شکل واضحی روی داده است ! به نظر می رسد الگوبرداری و یادگیری از نمونه های موفق اقدام صحیحی است و حتی توصیه می شود، اما زمانی که حتی رنگ و طرح و … کپی می شود، پا از الگوگیری فراتر رفته است و نامش کپی برداری است و این اقدامی نیست که بتوان آن را توصیه نمود.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا