دومینو برندی است که از 3 سال پیش توانست به خوبی در بازار لبنیات به خصوص بستنی نفوذ کند و اکنون سهم بازار قابل توجهی از بازار بستنی را در اختیار گرفته است. دومینو که از همان ابتدا با تقلید از لوگو و محصولات میهن (این خبر) وارد بازار شد، اکنون برای معرفی محصول جدیدش RABI که بستنی یخی با تکه های میوه است (پالپ دار) از تبلیغاتی استفاده کرده است که شباهتی فراوان و غیر قابل انکاری به محصولات رانی RANI و آبمیوه های پالپ دار آن دارد. اگر چه تقلید اول از میهن را می توان به دلیل سالها حضور موسسان دومینو در میهن، به گونه ای توجیه کرد (این نکته در صفحه اصلی سایت دومینو اشاره شده است)، اما نگارنده این مطلب، تقلید دوم از رانی را اقدام غیرحرفه ای و غیراخلاقی از سوی دومینو می داند که در ادامه همراه عکس و مقایسه بیشتر شرح داده شده است.
رانی، برای اولین بار آبمیوه های پالپ دار را در ایران عرضه کرد و خیلی سریع معروف شد و تبدیل به برند برتر و رهبرِ این محصول در بازار شد.بسیاری از مخاطبان اصولاً پالپ دار را با نام رانی می شناسند و هر آبمیوه ای که تکه های میوه داشته باشد را رانی می دانند. اکنون دومینو که بستنی پالپ دار تولید کرده است بیلبردهایی را در سطح شهر کار کرده است که می توانید تصاویر آن را در ادامه ببینید.
نامی که دومینو برای این محصول انتخاب کرده، RABI است که شباهتش با RANI غیر قابل انکار است ! همچنین فونت RABI کاملاً با فونت در برند رانی یکسان است. زمینه آبی رنگ و تکه های میوه کاملاً مشابه رانی است، تصویر زیر را از رانی مشاهده فرمایید تا بیشتر به این شباهت پی ببرید.
قبلاً در مطالب دیگری هم به موضوع تقلید به عنوان یک رفتار رایچ در بین کسب و کارهای ایرانی پرداخته بودیم، مثلاً در « چی توز یک برند ایرانی با طعم تقلید » به تقلید چی توز از یک برند آمریکایی اشاره کردیم و یا در « الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایران؟ » چند نمونه دیگر از تقلید را در فضای کسب و کار ایرانی اشاره کردیم؛ یا باز هم در نمونه ای دیگر به تقلید بانک ملت از کلیپ جنیفر لوپز اشاره کردیم،یا تقلید تبلیغِ رایتل از At&t نیز نمونه ی دیگری است، اما واقعیت این است که در همه اینها یک شرکت یا برند ایرانی از یک نمونۀ خارجی استفاده کرده است، آن هم نمونه ای که کمتر مخاطب ایرانی از آن خبر دارد. مثلاً چند درصد مخاطبان ایرانی At&t را می شناسند؟ چه برسد به این که تبلیغ آن را دیده باشند. یا تقلید از چی توس آمریکایی ! با این استدلال می توان کمی از ایرادِ تبلیغ در آن نمونه ها را کاست.
اما دومینو متاسفانه از یک برند کاملاً فعال، آن هم به شکل واضحی تقلید کرده است ...
شما هم اگر در مورد این مطلب نظری دارید از طریق بخش نظرات همین صفحه، اعلام نظر فرمایید.
![]() |
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است. |
به عنوان یه مصرف کننده، کارم خیلی سخت شده... چون از طعم بستنی های دومینو بدم میاد، باید بیشتر دقت کنم تا میهن رو پیدا کنم و بخرم!
متاسفانه این اتفاقات در همه جای دنیا می افتد،مشکل با شرکت رانی است که تیم حقوقی خوبی ندارد. البته فقط آن نیست، سازمان مالکیت صنعتی هم که اجازه ثبت این چنین برند شبیهی را در طبقه ای مشابه داده هم به هر حال تقصیر دارد.
البته در رابطه با دومینو و میهن، بد نیست بدانید این دو کارخانه مربوط به دو برادر است و برند دومینو را قبلاً خود شرکت میهن ثبت کرده بود و بعدها منتقل شد به شرکت جدید، به علاوه اینکه در ظاهر این دو برادر با هم ناسازگار شده و جدا شدند، اما گویا کماکان در کنار هم هستند و اصلاً خطوط تولید را به صورت اشتراکی هم استفاده می کنند.
این واقعیت که هنوز مالکیت صنعتی در ایران جدی گرفته نمیشود به نوعی تمامی صنعت گران و فعالین اقتصادی را درگیر نموده و یا خواهد نمود وجود دارد. ولی با گشت اینترنتی در آگی هایی قانونی ظاهرا برند فرعی rabiبرای دومینو ثبت نشده و این موضوع در صورت صحت جای سوال و تامل دارد.