یادداشت‌های مدیریتی

رایتل و تقلید از ایده و فرم تبلیغات at&t

رایتل، جوان ترین اپراتور تلفن همراه ایرانی است که پیشتاز در نسل سوم شبکه تلفن همراه است و از این نظر حرفهای تازه ای برای بازار دارد. هر چند رایتل به اندازه رقیب ایرانی-آفریقایی اش یعنی ایرانسل، رسانه ها را از تبلیغات انبوهش پر نکرده است، اما نفوذ اطلاع رسانی و تبلیغات تجاری اش به قدری بوده است که توسط مشتریان دیده شود. رایتل نیز از همان ابتدا همچون ایرانسل، رنگ سازمانی خود را برگزیده است و با رنگ بنفش وارد بازار شد، رنگی که برای ایرانسل، زرد است و به خوبی توانسته این رنگ را جا بیندازد. ترکیب نام رایتل نیز، بسیار دلنشین و زیبا است، ترکیبی از Right به معنای حق و Tel به معنای تلفن ! با وجود همه این ها، و ضمن تاییدِ لزومِ الگوبرداری از نمونه های موفق خارجی، تقلید صرف را تصمیمی حرفه ای در بازار نمی دانم. رایتل در یکی از تبلیغاتی ویدئویی خود، بدون کوچکترین تغییری، یکی از تبلیغات at&t را ساخته است !

تقلید شدید رایتل از نمونه آمریکایی !

میزان تقلید از نمونه آمریکایی به حدی است که کارگردان تبلیغ رایتل حتی سبک خندیدن یکی از افراد در تبلیغ را نیز عیناً نمونه برداری است. شاید تنها تغییری که به چشم بیاید استفاده از یک بازیگر مرد به جای بازیگر زن در نمونه خارجی اش بوده است، که احتمالاً آن نیز به اجبار تغییر داده شده است و حاصل اندیشۀ آژانس تبلیغاتی ایرانی نبوده است !

رایتل

باید دید، آیا مدیران رایتل از این اتفاق (نمونه برداری از تبلیغ at&t) آگاه بوده اند یا بدون اطلاع از این موضوع، ایده آژانس تبلیغاتی را تحسین کرده اند ! به هر حال به نظر می رسد، صاحبان برندهای شناخته شده ای همچون بانک ملت، فامیلا، مای بی بی و … که قبلاً در این سایت به تبلیغاتِ تقلیدی آنها اشاره شده است، لازم است در قراردادشان با آژانسهای تبلیغاتی مسئولیت تقلید این چنین را به آژانس تبلیغاتی یادآوری کنند. در ادامه می توانید فیلم تبلیغاتی رایتل و at&t را مشاهده نمایید.

** پی نوشت: نام رایتل از کلمه فارسی رای به معنای خرد، هوشمندی و آگاهی و بر اساس شعر فردوسی (به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد/خداوند نام و خداوند رای خداوند روزی ده رهنمای) برگرفته شده است.

مطالعه مطلب «الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایرانی» در همین ارتباط به شما توصیه می شود.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا