مدیریت فروش و بازاریابی

تقلیدی نو با دومینو

دومینو برندی است که از ۳ سال پیش توانست به خوبی در بازار لبنیات به خصوص بستنی نفوذ کند و اکنون سهم بازار قابل توجهی از بازار بستنی را در اختیار گرفته است. دومینو که از همان ابتدا با تقلید از لوگو و محصولات میهن (این خبر) وارد بازار شد، اکنون برای معرفی محصول جدیدش RABI که بستنی یخی با تکه های میوه است (پالپ دار) از تبلیغاتی استفاده کرده است که شباهتی فراوان و غیر قابل انکاری به محصولات رانی RANI و آبمیوه های پالپ دار آن دارد. اگر چه تقلید اول از میهن را می توان به دلیل سالها حضور موسسان دومینو در میهن، به گونه ای توجیه کرد (این نکته در صفحه اصلی سایت دومینو اشاره شده است)، اما نگارنده این مطلب، تقلید دوم از رانی را اقدام غیرحرفه ای و غیراخلاقی از سوی دومینو می داند که در ادامه همراه عکس و مقایسه بیشتر شرح داده شده است.

رانی اولین آبمیوه پالپ‌دار در ایران

رانی، برای اولین بار آبمیوه های پالپ دار را در ایران عرضه کرد و خیلی سریع معروف شد و تبدیل به برند برتر و رهبرِ این محصول در بازار شد.بسیاری از مخاطبان اصولاً پالپ دار را با نام رانی می شناسند و هر آبمیوه ای که تکه های میوه داشته باشد را رانی می دانند. اکنون دومینو که بستنی پالپ دار تولید کرده است بیلبردهایی را در سطح شهر کار کرده است که می توانید تصاویر آن را در ادامه ببینید.

دومینو

دومینو

دومینو

تشابه نام رابی با رانی

نامی که دومینو برای این محصول انتخاب کرده، RABI است که شباهتش با RANI غیر قابل انکار است ! همچنین فونت RABI کاملاً با فونت در برند رانی یکسان است. زمینه آبی رنگ و تکه های میوه کاملاً مشابه رانی است، تصویر زیر را از رانی مشاهده فرمایید تا بیشتر به این شباهت پی ببرید.

رانی

تجربیات قبلی دومینو !

قبلاً در مطالب دیگری هم به موضوع تقلید به عنوان یک رفتار رایچ در بین کسب و کارهای ایرانی پرداخته بودیم، مثلاً در « چی توز یک برند ایرانی با طعم تقلید » به تقلید چی توز از یک برند آمریکایی اشاره کردیم و یا در « الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایران؟ » چند نمونه دیگر از تقلید را در فضای کسب و کار ایرانی اشاره کردیم؛ یا باز هم در نمونه ای دیگر به تقلید بانک ملت از کلیپ جنیفر لوپز اشاره کردیم،یا تقلید تبلیغِ رایتل از At&t نیز نمونه ی دیگری است، اما واقعیت این است که در همه اینها یک شرکت یا برند ایرانی از یک نمونۀ خارجی استفاده کرده است، آن هم نمونه ای که کمتر مخاطب ایرانی از آن خبر دارد. مثلاً چند درصد مخاطبان ایرانی At&t را می شناسند؟ چه برسد به این  که تبلیغ آن را دیده باشند. یا تقلید از چی توس آمریکایی ! با این استدلال می توان کمی از ایرادِ تبلیغ در آن نمونه ها را کاست.

اما دومینو متاسفانه از یک برند کاملاً فعال، آن هم به شکل واضحی تقلید کرده است …

شما هم اگر در مورد این مطلب نظری دارید از طریق بخش نظرات همین صفحه، اعلام نظر فرمایید.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا