تئوری‌های مدیریت

تیم های کاری یا گروه های کاری ؟

کدام یک برتری دارد؟ تیم یا گروه ؟

فرق بین کار تیمی و کار گروهی

بسیاری از مردم کلمات تیم و گروه را به جای یکدیگر به کار می برند. اما در واقع بین « تیم » و « گروه » تفاوتهایی وجود دارد، خصوصاً مهمکار تیمی است که به تفاوت این عبارت در محیط کار و متون مدیریتی توجه داشته باشیم. بسیاری از کارشناسان که در حوزه مسائل مدیریت و رهبری نظر داده اند، بر این باور هستند که باید تیمهای کاری ایجاد کرد نه گروه های کاری. به عبارتی تیمهای کاری ارجح هستند.

برای روشن تر شدن موضوع باید به عملکرد گروه ها در سه سطرح زیر بپردازیم :

  • سطح وابسته
  • سطح مستقل
  • سطح وابستگی متقابل

گروه های کاری وابسته

گروه های کاری مستقل، گروه های کاری سنتی هستند که در آن معمولاً افراد تحت نظارت یک سرپرست قدرتمند فعالیت می کنند و هر شخص کار مشخصی را زیر نظر او انجام می دهد و افراد ارتباطی با یکدیگر ندارند. سرپرست بایدها و نبایدها را برای افراد تعیین می کند. معمولاً اعضا به یکدیگر در انجام کارها کمک نمی کنند و کمبودهای احتمالی یکدیگر را پوشش نمی دهند و همواره حل مشکلات، تخصیص کارها و … بر عهده ی سرپرست گروه است.

این گونه گروه ها در کوتاه مدت می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. اما در بلند مدت با توجه به آن که افراد به صورت انفرادی کار می کنند و تمام مسئولیت ها متوجه سرپرست گروه است نمی توانند چندان موفق باشند.

گروه های کاری مستقل

گروه های کاری مستقل، یکی از معمول ترین گروه های کاری هستند در فضای کسب و کار می توانید بیابید. همانند سطح وابسته، افراد به صورت انفرادی برای کارهای خود مسئول هستند اما برخلاف سطح وابسته سرپرست گروه تمایلی به کنترل شدید اعضا ندارد و اعضا با کمترین میزان کنترل فعالیت می کنند.

گروه های کاری با وابستگی متقابل

در این سطح از گروه های کاری، افراد برای انجام فعالیت های خود به همکاری دیگر اعضا نیاز دارند و آنها با پشتیبانی یکدیگر وظایف را به انجام می رسانند به عبارتی بر خلاف گروه های کاری مستق و وابسته، افراد در انجام کارها به صورت انفرادی عمل نمی کنند.

این سطح از کار گروهی را کار تیمی می نامیم. به عبارتی اعضا در تیم؛ دارای وابستگی متقابل هستند. و دقیقاً همین جا است سینرژی (هم افزایی) معنا پیدا میکند و می توانیم بگوییم، که عملکرد تیم از جمع عملکرد تک تک افراد به صورت جداگانه بیشتر خواهد بود. موردی که در گروه های کاری ( وابسته و مستقل ) دیده نمی شود.

شکل دهی تیم ها بسیار مشکل تر از گروه ها است. در گروه ها شما تعدادی افراد را زیر نظر یک سرپرست به کار می گمارید، احتمالاً شکل دهی این افراد چندان مشکل نمی باشد و برای اهداف کوتاه مدت شاید گروه ها کارایی لازم را داشته باشند اما برای رسیدن به اهداف بزرگ در بلند مدت شما باید با یک تیم کار کنید که بسیار کاراتر و موثرتر از گروه است. تیمی که افراد با وابستگی متقابل، پوشش دادن به کاستی های یکدیگر، کمک به یکدیگر دستیابی یک هدف بزرگ مشترک را محقق سازند.

جدول زیر، بهتر تفاوت گروه و تیم را نمایان می سازد.

تیم گروه
مسئولیتهای فردی و متقابل گروهی مسئولیتهای فردی
غالباً گرد هم می آیند تا مشکلات را حل کنند، تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند. گرد هم آمده اند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند
تمرکز بر روی اهداف تیم است. تمرکز بر روی اهداف فردی است
وظایف، نقشها و کارها برای اعضا به  گونه ای تعریف می شوند که نیازهای تیم را برطرف سازد و معمولاً چرخشی است. وظایف، نقشها و کارها برای اعضا به صورت فردی تعریف می شوند.
اهداف توسط اعضا شکل می گیرند. اهداف توسط سرپرست شکل می گیرند.

 

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Dummies

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا