کسب و کارهای کوچک

شعار تبلیغاتی؛ مزیت رقابتی یک کسب و کار

شعار تبلیغاتی یک جمله یا گروه کوچکی از لغات می باشد که به صورت خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا هویت و ماهیت یک برند یا شرکت را به نمایش بگذارند، هرچه انتخاب این شعار هوشمندانه تر باشد می تواند باعث ایجاد یک تحول یا شگفتی در یک کسب و کار شود.

در شرکت‌های بزرگ بهره بردن از شعار تبلیغاتی روشی مرسوم در راستای رشد بیش‌تر مجموعه است.

به عنوان مثال کمپانی فورد به مدت ۱۷ سال از شعار «کیفیت کار اول ماست» استفاده کرد تا به تمامی مشتریانش اعلام کند که فورد به کیفیت اهمیت زیادی میدهد و هم اهمیت کیفیت را به کارکنان خود گوشزد نماید. نمونه‌‌هایی دیگر مانند شعار تبلیغاتی شرکت Avis مبتی بر «هنگامی که دوم باشی، بیشتر تلاش می‌کنی» یا شعار تبلیغاتی کمپانی Charles Schuab مبتنی بر «سرمایه گذارانی که کمک می‌کنند به خود نیز کمک می‌کنند».

شعار تبلیغاتی؛ مزیت رقابتی یک کسب و کار

هیچ دلیلی برای نداشتن یک شعار تبلیغاتی برای شرکت های کوچک وجود ندارد. در واقع هزینه کم، انعطاف پذیری و تاثیرگذاری این شعارها، آن‌ها را لازمه‌ی هر شرکت با هر اندازه‌ای می نماید. هنگامی که شعار هوشمندانه، خلاقانه و دقیق طراحی شود می‌تواند مشخصه‌ی بارز شرکت را به طور موثر بین طیف وسیعی از مخاطبان منتقل نماید. از سرمایه گذاران تا مشتریان و از تهیه کنندگان تا متقاضیان استخدام و …

یک پیام همیشگی و به یاد ماندنی می‌تواند برای اهداف زیادی در رسانه های مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال یک شعار جذاب می‌تواند در تبلیغات، پوسترها، کارت‌ها و حتی در لباس‌های فرم مجموعه نیز استفاده شود تا همواره یادآوری کند که مزیت رقابتی و ویژگی خاص این کسب و کار چیست!

زمانی که به دنبال تغییر بزرگی در استراتژی و راهبرد خود می گردید، شعارها بسیار کاربرد دارند. به عنوان نمونه شرکت نایک با استفاده از شعار «فقط انجام بده» توانست پیشرفت چشم‌گیری در فروش کتانی‌هایش داشته باشد. همچنین کمپانی زیراکس با استفاده از شعار «شرکت مستندات» توانست بازگشت به جایگاه اصلی خود را به گوش مخاطبان برساند (بعد از این که مدتی در بخش سرویس‌های مالی و دیگر حوزه‌های نامربوط فعالیت کرد).

شعارها ممکن است در اثر تحولات و تغییرات جامعه عوض شوند. به عنوان مثال فورد به تازگی «کیفیت کار اول ماست» را تغییر داد! چرا که در بازار امروزی کیفیت یکی از ارکان اصلی تمامی محصولات می باشد و این شعار، کمپانی فورد را متمایز از دیگر شرکت‌ها نمی‌کند.

یک شعار علاوه بر موثر بودن باید مختصر نیز باشد!

باید ماهیت و جوهره‌ی شرکت را در خود عرضه کند. یک راه‌حل برای یافتن شعار مناسب برای خود نگاه انداختن به شعارهای شرکت های رقیب تان می باشد. در حالت ایده آل شعار شما می‌بایست چیزی متفاوت با دیگران باشد.

یک شعار خوب علاوه بر این ها می بایست به راحتی به خاطر سپرده شود. اما در نظر داشته باشید که طراحی یک شعار باید چیزی فراتر از یک گفته‌ی جذاب باشد. شعار باید دلیل این که شما ویژه هستید و این که چرا می‌توانید همواره ویژه باشید را به روشنی بیان کند.

برای انتخاب شعار اجازه ندهید که مدیریت به تنهایی شعار را انتخاب کند!

به کارمندان اجازه دخالت دهید. با استفاده از یک مسابقه می‌توانید نظرات کارمندان را جمع‌آوری کنید. این روشی بود که کمپانی فورد برای انتخاب شعار معروفش یعنی «کیفیت کار ماست» استفاده کرد.

شعار تبلیغاتی؛ مزیت رقابتی یک کسب و کار

شعارهای کمّی و عددی می‌توانند به شدت موثر واقع شوند. اما اگر شما وعده‌ای عددی و کمّی دهید و قادر به اجرای آن نشوید، فقط در نشان دادن نادانی و اشتباه خود به دیگران موفق بوده‌اید. از سوی دیگر انتخاب شعار نامناسب با تاکید بر مسائلی که اولویت کاری شما نیستند می‌تواند باعث گمراهی خودتان نیز گردد. به عنوان مثال داشتن شعاری که به شدت بر امور مالی تاکید دارد، احتمالا ایده‌ی جالبی نیست.

شعارها می‌توانند ارزان و یا خیلی گران تمام شوند. تعداد زیادی از شرکت های بزرگ، میلیون‌ها دلار به آژانس‌های تبلیغاتی و مشاوره پرداخت می نمایند تا شعاری جدید را برای خود تهیه کنند. افزون بر این برقراری ارتباط با مخاطبان و رساندن شعار جدید به گوش آن‌ها نیز می‌تواند بسیار پر هزینه باشد. فورد چهل میلیون دلار در شرکت های تبلیغاتی هزینه کرد تا شعار جدید خود تحت عنوان «ایده های برتر توسط شما ساخته می‌شوند» را گسترش دهد. با این حال چاپ شعار بر روی پوسترها و در سایر مکان‌های قابل رویت نیز کارایی خوبی دارد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شرکت های کوچک‌تر با هزینه کمتر باشد.

تمامی شرکت ها آمادگی داشتن یک شعار جدید را ندارند. اگر کسب و کار شما در حال تغییراتی در جهت حرکت خود است و هنوز مشخص نیست که به کجا قرار است برود، فعلا نیازی به داشتن شعار جدید نیست. پیش از آن که تلاش کنید تا استراتژی خود را توسط یک شعار نمایش دهید، تامل کنید تا این استراتژی مشخص شده و به ثبات برسد.

در همین ارتباط مطالعه مقاله «ویژگی های یک شعار تبلیغاتی خوب» را به شما توصیه می کنیم.

منبع:اقتصادآنلاین

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا