مدیریت فروش و بازاریابی

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی خوب

کلمه ی Slogan به معنای شعار (که در اینجا منظور، شعار تبلیغاتی موجود در کمپین بازاریابی است) از یک کلمه ی اسکاتلندی به نام « Battle Cry » آمده است. شعار تبلیغاتی بیانیه ماموریت یا چشم انداز نیست، بلکه مجموعه ای از کلمات تاثیر گذار و کوتاه در کنار یکدیگر هستند که در برنامه ی بازاریابی به کار گرفته می شوند.

مطالعه مطلب « لیستی کامل از شعارهای تبیلغاتی شرکتهای مطرح دنیا » و « شعارهای تبلیغاتی شرکتهای ایرانی » را به شما توصیه می کنیم.

اجرای گامهای زیر برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق توصیه می شود :

 ۱-لیستی از کلمات مرتبط را تهیه کنید.

طوفان فکری یا همان Brain Storming معروف در این مرحله کاربرد دارد. شما باید لیستی از کلماتی که به نوعی با محصول یا خدمت شما مرتبط هستند، را بنویسید. نترسید، در این مرحله هر چه ذهن خطور می کند، را بنویسید. سوالاتی چون، محصول ما برای چه کسانی مناسب است؟ مزیت اصلی محصول ما چیست ؟ تفاوت محصول ما سایر رقبا چیست و … می تواند در لیست کردن این کلمات موثر باشد.

۲-لیست خود را گسترش دهید.

برای هر کدام از کلماتی که در لیستتان دارید، یک مترادف بنویسید، از لغت نامه ها بهره بگیرید.

۳-از کلمات استفاده کنید.

از لیست خود کلماتی که اولویت بیشتر دارند را تعیین کنید. آنهایی که احتمالاً به محصول ارتباط بیشتری دارند، در ذهن می مانند و یا برای مشتری مهمتر هستند.

۴-شعار تبلیغاتی را کوتاه برگزینید.

لزومی ندارد از برند خود در شعار تبلیغاتی استفاده کنید. بهترین شعارهای دنیا ۵ کلمه بیشتر نیستند ! شعارهای کوتاه تاثیر گذاری بیشتری بر مشتری دارد و بهتر در یاد می ماند.

۵-توجه ! از کلمات تخصصی،صنعتی یا مفاهیمی که نیاز به تفکر و محاسبه برای ادراک دارند، استفاده نکنید !

شعار باید، کوتاه و قابل فهم باشد. شعار باید برانگیزاننده ی احساسات باشد، نه محاسبات ریاضی یا کلمات مشکل و تخصصی.

خب اکنون مرحله ی عمل است ! شعار تبلیغاتی خود را بنویسید ! آن را بارها بخوانید. از دیگران بخواهید آن را بخوانند. در بین شعارهای تبلیغاتی اولویت ها را تعیین کنید. باز هم آن را تست کنید !

به شعار تبلیغاتی Best Buy که یک فروشنده آنلاین است توجه کنید :

Thousands of Possibilities. Get Yours

هزاران حالت ممکن. مال خود را بردارید.

این شعار، خیلی ساده است. در ذهن می ماند و به وضوح بر مزیت اصلی و مزیت رقابتی Best Buy اشاره می کند. تعداد کلمات این شعار را بشمارید، فقط ۵ کلمه ! تمام مفاهیم در ۵ کلمه انتقال پیدا کرده است و در خاطر مصرف کننده انگلیسی زبان و حتی بین المللی می ماند. این شعار فوق العاده است !

به شعار FedEx که یک شرکا حمل و نقل بین المللی است نگاه کنید :

Relax; It’s FedEx

آرامش داشته باشید، این فیدکس است.

تنها ۴ کلمه ! FedEx از برندش در شعارش استفاده کرده است و یک احساس دوست داشتنی را با این شعار انتقال داده است.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

marketingforsuccess

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا