اقتصاد مدیریت

چه کنیم تا از رکود اقتصادی آسیب نبینیم

بحران اقتصادیبحران ها و تحولات اخیر در نظام اقتصادی جهان، افزایش نگرانی و ترس از ایجاد رکود اقتصادی گسترده دیگری را پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به همراه داشته است.

آینده و چشم انداز اقتصادی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چندان امیدوار کننده نبوده و بحران بدهی‌های اروپا با گذشت زمان شرایط حادتری را پیدا می‌کند. میزان کسری بودجه کشور‌ها در کنار کاهش رشد اقتصادی نیز احتمال ایجاد رکود اقتصادی گسترده را افزایش می دهد.

بنابراین با نگاهی به آینده کسب آمادگی در برابر آنچه که در مرحله بعد رخ خواهد داد، چه برای سرمایه گذاران و چه برای مردم عادی از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. توجه و بررسی دقیق شرایط مالی می‌تواند این مساله را مشخص کند که آیا به اقدامی در راستای آماده سازی خود برای رکود اقتصادی احتمالی نیاز دارید یا خیر. در ادامه چند نکته را که می‌توانند آمادگی لازم برای مقابله با بی‌ثباتی‌های اقتصادی را فراهم کنند، عنوان می کنیم.

متنوع کردن منابع درآمدی

بسیاری از مردم جهان تنها به یک منبع درآمد ثابت برای تامین هزینه‌های زندگی خود متکی هستند. این مساله در زمانه بحران و رکود اقتصادی می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای آنها به همراه داشته باشد. از این رو تنوع بخشی به منابع درآمدی قبل از مواجه با رکود اقتصادی می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد. با انجام این کار در صورتی که منبع درآمد اصلی فرد با مشکل مواجه شود منابع دیگری را برای پشتیبانی و تامین هزینه‌های خود در اختیار خواهد داشت.

انجام سرمایه گذاری در زمان‌های مناسب

در شرایط فعلی مدیریت امور مالی و سرمایه گذاری در زمانهایی که با کاهش قیمت مواجه هستیم می‌تواند افزایش پیدا کند. در خلال رکود اقتصادی و با توجه به کاهش قیمت می‌توان در بازار بورس اوراق بهادار به فعالیت پرداخت و یا در حوزه‌های دیگر سرمایه گذاری کرد. البته این اقدام‌ها باید آگاهانه و با کسب اطلاعات لازم صورت پذیرد. استفاده از فرصت‌های این چنینی می‌تواند مشکلات و بحران‌های بالقوه را به منابع درآمد و سود مبدل کند.

اختصاص بودجه اضطراری

اگر علائم بروز رکود اقتصادی افزایش یافته و گمان می‌کنید هیچ راهی برای اجتناب از آن وجود ندارد، اختصاص بودجه اضطراری از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شود. در زمان رکود اقتصادی پیش بینی آینده کار آسانی نیست و امکان بروز تحولات مختلفی مانند از دست دادن شغل و سرمایه، کاهش ساعات کاری و یا میزان درآمد وجود دارد. از این رو بودجه اضطراری می‌تواند آرامش فکری بیشتری را ایجاد کرده و حامی امور مالی شما باشد.

پرداخت بدهی‌ها

پرداخت بدهی‌ها قبل از آغاز رکود اقتصادی تعهدات مالی و زمانی کمتری را برای فرد به همراه خواهد داشت. از این رو در زمان بروز بحران نگرانی کمتری نسبت به کاهش درآمد و یا اعتبار خواهید داشت.

کاهش هزینه‌ها

کاهش هزینه‌های اضافی و غیر ضروری و افزایش پس انداز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند قبل و در زمان رکود اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد. مسلما با کاهش هزینه‌ها، در زمان رکود و کاهش درآمد با چالش‌های کمتری مواجه خواهید شد.

نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نه تنها اقدام‌هایی موثر در زمان رکود و بحران اقتصادی هستند بلکه در هر زمان و شرایط دیگری نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این موارد راهبردهایی مناسب در راستای ایجاد موقعیت و شرایط مالی بهتر بدون در نظر گرفتن تحولات نظام اقتصادی محسوب می‌شوند.

افزایش دارایی و پول و ایجاد ثبات اقتصادی شخصی از جمله نتایج عمل به این نکات می تواند باشد. حتی اگر طی چند ماه آینده با رکود اقتصادی گسترده مواجه نشویم، این احتمال همواره با نظام اقتصادی جهان همراه خواهد بود. در نتیجه بهبود و تقویت شرایط مالی از همین امروز می‌تواند نتایج خوبی را در آینده به همراه داشته باشد.

منبع : ویوان نیوز

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا