انعطاف پذیری استراتژیک سازمان

مدیریت استراتژیکمقالاتانعطاف پذیری استراتژیک سازمان

انعطاف پذیری استراتژیک سازمان

اولین تعریف ارائه شده در این حوزه، انعطاف پذیری استراتژیک را «میزان توانایی سازمان در تطبیق با تغییرات مهم و آنی محیطی» تعریف می کند. در این تعریف، منظور از تغییرات، آن دسته از وقایع محیط می باشد که بر روی عملکرد سازمان تأثیر معنی داری خواهند داشت. البته مولینس معتقد است که انعطاف پذیری استراتژیک از طریق کاهش وابستگی سازمان به یک سری منابع و سرمایه های خاص خود صورت می گیرد و هر چه سازمان بتواند منابع و برنامه های جایگزین بیشتری داشته باشد نسبت به محیط خود انعطاف بیشتری خواهد داشت.

در تعریفی دیگر، انعطاف پذیری بصورت میزان تطبیق و تغییر اهداف با حمایت دانش و منابع ارزشمند تعریف شده است، به گونه ای که بتوان به سرعت نسبت به تغییرات واکنش نشان داد. در این دیدگاه منابع نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند تا سازمان بوسیله آنها آسیب کمتری ببیند و با سرعت بیشتری بتواند به تغییرات پیش بینی نشده محیطی واکنش نشان دهد.

میزان انعطاف پذیری سازمان، اغلب به عنوان یک اولویت رقابتی، در کنار هزینه، کیفیت و نوآوری تفسیر می شود. همان طور که هزینه پایین و کیفیت بالا، از نیازهای ورود بهاستراتژی یک بازار هستند، انعطاف پذیری را می توان کلید نهایی ایجاد قابلیت های رقابتی سازمان دانست. در حالی که عدم قطعیت محیط برای بسیاری از سازمان ها تهدیدی جدی است، سازمان های با انعطاف پذیری بالا می توانند این تهدید را تبدیل به فرصت نموده و از آن استفاده نمایند.

با توجه به افزایش پویایی و تغییرات محیطی، موضوع انعطاف پذیری جایگاه مهمتری در بحث های سازمانی کسب نموده است. همواره در پژوهش های صورت گرفته به این اشاره شده است که نقش منابع کلیدی سازمان برای ایجاد انعطاف پذیری استراتژیک بسیار مهم و حیاتی است.

اما به منظور مواجهه با این عدم اطمینان محیطی می‌بایست از یکسو استراتژی‌های سازمان به گونه ای طراحی شود که انعطاف پذیری مناسب را برای موارد احتمالی داشته باشد و از سوی دیگر دارای قدرت واکنش سریع در قبال محیط باشد. لذا می‌توان اثربخشی استراتژی‌های سازمان را به نوعی در قدرت آنها در این دو مفهوم دانست. اما مساله دیگر این است که استراتژی‌های سازمان می‌بایست در عین این انعطاف پذیری، مشخص و هدایت کننده سازمان باشد و می‌بایست این دو مساله را در کنار هم در اثربخشی استراتژی‌های سازمان موثر دانست.


سید یاسر شریعت
این مطلب توسط آقای سید یاسر شریعت نوشته شده است.


Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+1 #1 زهرا ۱۳۹۲-۰۱-۲۶ ۲۳:۲۸
سلام.ممنون از سایت خوبتون و مطالب مفید این سایت.میخواستم بدونم استفاده از مطالب سایت شما با ذکر اسم سایت اشکالی نداره؟میخواستم از مطالبتون استفاده کنم.ممنون.
بازگو کردن
 
 
+2 #2 سید حمیدرضا عظیمی ۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۱۰:۱۶
نقل کردن زهرا:
سلام.ممنون از سایت خوبتون و مطالب مفید این سایت.میخواستم بدونم استفاده از مطالب سایت شما با ذکر اسم سایت اشکالی نداره؟میخواستم از مطالبتون استفاده کنم.ممنون.


دوست عزیز، استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع و لینک به سایت، بلامانع است. اما پیشنهاد می کنیم که با خرید عضویت ویژه از خدمات کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت نیز استفاده فرمایید.
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

بازاریابی دیجیتال را جدی نگیرید ! تا حذف شوید

آیا هنوز اهمیت بازاریابی دیجیتال را انکار می کنید؟ آیا هنوز نگاهتان به حضور در نتایج گوگل، بازاریابی با ایمیل و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، یک نگاه حاشیه ای است؟ متاسفانه اگر چنین است، باید منتظرِ حذف شما از فضای کسب و کار باشیم ! اما با خواندن این مقاله، احتمالاً تصمیما جدید بگیرید متن کامل مقاله را بخوانید

ورود یا ثبت نام



کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام