کسب و کارهای کوچک

کسب و کار خود را مدیریت کنید تا موفق شوید

متخصصان تجارت تاکید بسیار زیادی بر «مدیریت کسب و کار» به عنوان عامل کلیدی در تحقق موفقیت داشته و معتقدند صاحبان مشاغل و کارآفرینان همواره باید آن را مد مدیریت کسب و کارنظر قرار دهند. اگرچه بسیاری تصور می‌کنند مدیریت کسب و کار وظیفه‌ای دشوار است، اما چنانچه کارآفرینان از ابزار و دانش مناسب و کافی در رابطه با چگونگی اداره موثر و بهینه فعالیت حرفه‌ای خود بهره ببرند، دستیابی به اهداف دشوار نخواهد بود.

در نتیجه، این طرز فکر که مدیریت کسب و کار از‌‌ همان ابتدا فعالیت دشواری محسوب می‌شود، کاملاً نادرست است. صاحبان مشاغل باید مثبت نگر بوده و به جای نگرانی از چالش‌ها و سختی‌های پیش رو، زمان و تلاش خود را صرف یافتن روش‌هایی برای مدیریت صحیح و با کارایی بالا کنند.

هدف و برنامه‌ریزی

«تعیین هدف» و «برنامه ریزی» اقدام‌های اولیه در مدیریت کسب و کار و تسهیل آن محسوب می‌شوند. اگرچه دستیابی به این موارد در نوع خود زمان بر خواهد بود، اما تاثیرات خود را در بلند مدت به خوبی نشان خواهند داد. از این رو اهداف خود را مشخص کرده و تعریف مشخصی از آنچه که باید انجام شود، ارائه کنید. درباره کسب و کاری که قصد شروع آن را دارید تحقیق کرده و تمام چیزهایی که برای محقق کردن این گام‌های اولیه نیاز دارید، مشخص کنید.

پس از آن و زمانی که فعالیت حرفه‌ای خود را توسعه می‌دهید، می‌دانید که چه کارهایی انجام داده و یا خواهید داد زیرا از قبل برنامه ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اید. برنده نهایی این روند نیز خود کارآفرین و صاحبان مشاغل بوده که در زمان، هزینه و تلاشی که برای به پیش بردن کار خود نیازمند هستند، صرفه جویی چشمگیری انجام می‌دهند.

نکته دیگری که در تسهیل مدیریت کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار است، ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت و توسعه، همگام با فناوری‌ها روز است. برخی تاجران و کارآفرینان ممکن است به روش‌های سنتی برای اداره کسب و کار خود پایبند بمانند. اما به رغم موفقیت‌های احتمالی در این زمینه، در بلندت مدت قادر نخواهند بود رقابت پذیری خود با دیگران را حفظ کنند.

هیچ‌گاه نسبت به استفاده از فناوری‌ها نوین در فعالیت حرفه‌ای خود نگران و مردد نباشید. این مساله نه تنها به تسهیل فعالیت‌های کاری منجر می‌شود، بلکه رضایت کارمندان و مشتری‌ها را نیز در پی خواهد داشت. البته این به معنای آن نیست که هر ابزارک و نرم افزار تجاری که وارد بازار می‌شود را خریداری کنید. برای انتخاب بهترین‌ها اندکی وقت صرف کرده و تحقیق کنید. بدون شک از این مساله پشیمان نخواهید شد.

نکته دیگری که در مدیریت کسب و کار باید مورد توجه قرار بگیرد این است که انجام همه امور به صورت فردی امکان پذیر نخواهد بود. تا حد ممکن برای مسئولیت‌های مختلف مانند خرید، بازاریابی، نگهداری از تاسیسات و…. یک نفر را استخدام کنید. در واقع بزرگی یا کوچکی کسب و کارتان، در این مساله که یک نفر هیچ‌گاه نمی‌تواند امور مختلف را موثر و با بالا‌ترین کیفیت انجام دهد، تغییری نمی‌دهد.

کمبود بودجه را چه کنیم ؟

اگر با کمبود بودجه مواجه هستید، می‌توانید از دوستان یا افراد فامیل خود تا زمانی که شرایط بهتر شده و یا متوجه شوید که چه وظایفی را می‌توانید انجام دهید، کمک بگیرید. به دیگران اجازه دهید به شما کمک کنند، بدین ترتیب، در مواجهه با مشکلات کنترل و اطمینان خود را از دست نداده و رسیدگی به امور مختلف در بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا