مدیریت فروش و بازاریابی

آن چه باید از تبلیغات بدانید (۲)

در ادامه قسمت قبل مطلب «آن چه باید از تبلیغات بدانید» در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و … به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.

۱- تبلیغات اطلاع دهنده

۲- تبلیغات متقاعد کننده

۳- تبلیغات یادآوری کننده

اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :تبلیغات

– آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید

– اعلام موارد استفاده جدید یک کالا

– توضیح در مورد نحوه کار با کالا

– شرح خدمات موجود

– اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی

– تعدیل انصراف مصرف کننده

– ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)

اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :

– ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا

– تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص

– تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا

– متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر

– متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت

اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :

– یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد

– یادآوری محل خرید کالا

– به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود

– حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان

مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری

ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.

مرحله ۱ : آگاه سازی: مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.

مرحله ۲ : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.

مرحله ۳ : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.

مرحله ۴ : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.

مرحله ۵ : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.

مرحله ۶ : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.

این مراحل گاهی اوقات «سلسله مراتب مدل تاثیرات» نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

منابع:

کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا