مدیریت فروش و بازاریابی

بازاریابی با بودجه محدود برای کسب و کار کوچک شما

کوچک ها چگونه بازاریابی کنند؟

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار بسیار کوچک و شاید انفرادی باشید، احتمالاً با عبارت « بازاریابی با بودجه ی محدود » به خوبی ارتباط برقرار می کنید ! احتمالاً شما بودجه برای تبلیغات گران قیمت مجلات و روزنامه ها و بیلبرد ها را ندارید ! (هر چند امروز شاید کسب و کارهای بزرگ هم برای پرداخت هزینه های آنها با مشکل روبرو باشند) . با این وجود این موضوع را نمی توان پنهان کرد که هر کسب و کاری برای فروش خدمت یا محصول خود باید تبلیغ کند و بدون معرفی خود نمی تواند کسب درآمد کند و اساساً کسب و کار شکل نخواهد گرفت. اینجا سوال مهمی که برای صاحبان کسب و کارهای کوچک وجود دارد، این است که آنها پگونه باید کسب و کار خود را با بودجه ی محدود تبلیغ کنند یا بهتر است بگوییم بازاریابی کنند ؟

یک نکته ی کلیدی در اینجا که به طور کلی به کسب و کارهای کوچک توصیه می شود، استفاده از نوعی تبلیغات و ترفیع ها که مستقیماً بر مخاطبین و مشتریان هدف کسب و کار تاثیر می گذارد، به گونه ای که شاید تعداد افراد کمتری تحت تاثیر قرار گیرند اما آنها دقیقاً جامعه ی هدف کسب و کار هستند. به عبارتی دیگر، تبلیغات انبوه (Mass Marketing or Mass Advertising) که همه ی جامعه را هدف قرار می دهد، توصیه نمی شود.

کسب و کارهای کوچک مظلوم هستند !

بله، من فکر می‌کنم کسب و کارهای کوچک خیلی مظلوم هستند، اما نه چون بزرگ‌ترها سهمشان را می‌خورند یا توانِ رقابت با کسب و کارهای بزرگ را ندارند! اتفاقاً من اصلاً این‌طور فکر نمی‌کنم و قویاً طرفدار کسب و کارهای کوچک هستم. آن‌ها مظلوم هستند چون، هیچ جا و هیچ کس درباره آن‌ها حرف نمی‌زند و برای آن‌ها راهکار ارائه نمی‌کند. اما ما در این مطلب این کار را برای شما انجام داده‌ایم.

راهکارهایی برای کسب و کارهای کوچک

لیست زیر، تعدادی از اقداماتی که صاحبان کسب و کارهای کوچک می توانند با بودجه ی محدود اجرا کنند را بیان کرده است:

۱-کارت خود را بین مشتریان بالقوه توزیع کنید و همیشه کارت را به همراه داشته باشید.

۲-مطمئن شوید که ابزارهای کافی برای ارسال نامه های الکترونیکی تبلیغات را در اختیار دارید.

۳-یک کاتالوگ اینترنتی حرفه ای برای شرکت خود ایجاد کنید.

۴-یک بانک اطلاعاتی برای خود از مشتریان بالقوه داشته باشید.

۵-در رسانه های کوچک محلی تبلیغ کنید.

۶-کسب و کار کوچک شما در جذب مشتریان محلی مزیت نسبی دارد، خود را به آنان معرفی کنید.

۷-با شبکه های کسب و کار محله ی خود در ارتباط باشید.

۸-شرایطی را فراهم کنید تا مشتریان برای شما مشتری بیابند ! به کسانی که به شما مشتری جدید معرفی می کنند امتیاز دهید. (شاید امکان پیاده سازی این روش در ایران با توجه به فرهنگ حاکم مشکل تر باشد)

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

small business notes

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا