مجتمع فنی تهران میرداماد

شش روش قانونی برای جاسوسی رقبا

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتشش روش قانونی برای جاسوسی رقبا

دوره دیجیتال مارکتینگ

شش روش قانونی برای جاسوسی رقبا

پیروزی در کسب و کار یعنی فروش بهترین محصول با پایین ترین قیمت، کاری که اگر موفق به انجام آن شوید، کار بزرگی کرده اید.

معمولاً تشابه زیادی بین محصولات شرکت های مختلف در بازار وجود دارد، اما اگر شرکتی بتواند بهبود در محصول را زودتر از رقبا انجام دهد، محصولش متفاوت می شود و سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد و البته باز پس گیری این سهم بازار (Market Share) برای رقبا کار ساده ای نخواهد بود. بی تردید، آگاهی از فعالیت های رقبا می تواند، منجر به اتخاذ تصمیمات بهتری در رقابت بازار شود. هر چند جمع آوری اطلاعات از رقبا کار زمان بری است، اما می تواند نتایج بسیاری مثبتی را در پی داشته باشد.

اما چگونه می توان فعالیت های رقبا را بدون شکستن قوانین جاسوسی کرد !

اینجا می توانید 6 روش قانونی برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند از رقبا را بخوانید.


کنجکاویکنجکاوی صبح

معمولاً خیلی از اتفاقات مهم در فروشگاهها، در همان اول صبح می افتد و برخی از مذاکرات مهم غیر رسمی در ساعات اولیه کار بین کارمندان یک فروشگاه رد و بدل می شود. شما می توانید با حضور در محل فروشگاه رقیب خود با گوش دادن به صحبتهای آنها و همین طور میزان خرید آنها از محصولات مختلف، متوجه شوید که چه محصولی پرفروش است. اگر شما نیز یک خرده فروش هستید، می توانید تشخیص دهید که پتانسیل فروش کدام محصولات بالاتر است و رقیب شما از محل فروش چه محصولاتی سود بیشتری کسب می کند و اگر خودتان تامین کننده هستید، می توانید بازخودرهای خوبی را از میزان فروش و صحبتهای کارکنان فروشگاه کسب کنید.

تماس تلفنیتماسهای تلفنی

از مراکز ارائه خدمات به مشتریان غافل نشوید ! آنها چند ویژگی دارند که می تواند برای جمع آوری اطلاعات شما مفید باشد. آنها اطلاعات کافی در اختیار دارند همچنین شغل اصلی آنها صحبت کردن و ارائه ی اطلاعات است ! یعنی همان چیزی که شما می خواهید. شما می توانید از ساعات مختلف روز و همچنینی روزهای مختلف هفته چندین بار با مرکز customer care یا customer service تماس بگیرید تا با اپراتورهای مختلفی صحبت کنید. از آنها در مورد رایج ترین و پرفروش ترین محصولاتشان بپرسید و از آنها بپرسید که معمولاً شکایت مشتریان از محصولات مربوط به کدام جنبه های محصول است. پاسخ به این سوالات اطلاعات با ارزشی را برای شما فراهم می آورد.

تبلیغات رقیبتبلیغات رقیب

از بررسی تبلیغات رقبا غافل نشوید، همین طور به طور منظم آگهی های استخدام رقبا را بررسی کنید، از پست های شغلی و تخصصهایی که رقیبتان استخدام میکند می توانید اطلاعات با ارزشی را استخراج کنید.

مشتریان رقیبمشتریان رقیب

مشتریان رقیب منبع اطلاعات ارزشمندی برای شما هستند. آنها را بیابید و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید. از آنها بپرسید مهمترین ویژگی محصولی که خریدند (محصول رقیب شما) چیست؟ و یا عیب های آن را پرس و جو کنید. از آنها بپرسید چه عاملی می توانید موجب خرید سایر محصولات مشابه می شود؟ نهایتاً شما باید بتوانید از سوالات خود از مشتریان رقیب، متوجه علت انتخاب محصول رقیب و عدم انتخاب محصول خود شوید ! اگر پاسخ این سوال را یافتید، فاصله ی شما تا موفقیت بسیار کمتر شده است.

نمایشگاهنمایشگاه های تجاری

نمایشگاه فقط محلی برای نمایش محصولات شما نیست. آن جا یک بانک اطلاعاتی ارزشمند برای کسب و کار شما می تواند باشد. در نمایشگاه ه بازارگردی کنید، از دریافت لیست قیمت، کاتالوگ ها غافل نشوید. مشاهده ی رفتار و برنامه های بازاریابی رقبا در نمایشگاه می تواند کمک بسیاری به شما کند. از صحبت با غرفه داران در نمایشگاه نهراسید، اگر شما چهره ی شناخته ای شده اید هستید، حتماً فرد دیگری را برای جمع آوری اطلاعات بفرستید. مطمئن باشید جمع اوری این اطلاعات ارزشش را خواهد داشت.

شکارشکار بزرگ

روش قدیمی است، اما کسی در کارآمدی آن تردید ندارد. برخلاف روشهای قبلی این مورد می تواند در حالاتی غیر قانونی و به دور از اخلاق کسب و کار باشد. استخدام کارکنان قبلی رقیب، شکار بزرگ شما می تواند باشد. کارکنانی که به هر دلیلی با رقیب شما دیگر همکاری نمی کنند، را جذب شرکت کنید. آنها اطلاعات ارزشمندی از رقیب دارند و بهتر می توانند با شناسایی نقاط قوت و ضعف حریف، شما در رقابت به موفقیت برسانند.

 

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

 

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

forbes

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+2 #1 علیرضا ۱۳۸۹-۰۶-۰۲ ۱۱:۰۲
مطلب جالبی بود به خصوص مورد کنجکاوی صبح.اما در مورد تماس تلفنی با مرکز خدمات مشتریان به نظر می رسد به تماس گیرنده در مورد اینکه مشتریان چه شکایتی دارند و مسائلی از این دست پاسخ ندهند
ممنون
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

بازاریابی دیجیتال را جدی نگیرید ! تا حذف شوید

آیا هنوز اهمیت بازاریابی دیجیتال را انکار می کنید؟ آیا هنوز نگاهتان به حضور در نتایج گوگل، بازاریابی با ایمیل و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، یک نگاه حاشیه ای است؟ متاسفانه اگر چنین است، باید منتظرِ حذف شما از فضای کسب و کار باشیم ! اما با خواندن این مقاله، احتمالاً تصمیما جدید بگیرید متن کامل مقاله را بخوانید

آگهی

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام