مدیریت فروش و بازاریابی

برندهای لوکس و رفتار مصرف کنندگان چینی

واحد کسب و کار و اقتصاد دانشگاه Monash استرالیا با همکاری شرکت TNS که یکی از شرکتهای پیشرو در تحقیقات بازاریابی هستند، مطالعه‌ای را با موضوع «خرده فروشی برندهای لوکس در چین » را انجام داده‌اند که در ادامه می توانید، کلیاتی پیرامون این تحقیق را مطالعه فرمایید و در انتها فایل اصلی این گزارش را به زبان انگلیسی دانلود نمایید.

قدرت خرید مصرف کنندگان چینی از سال ۱۹۹۰ شاهد رشد قابل توجهی بوده است و مشتریان چینی نسبت به گذشته ثروتمندتر شده اند و بیش از گذشته محصولات غربی را می پذیرند. امروز می توان بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را در چین دید و علاوه بر آن خیلی از برندهای لوکس مثل Ferragamo، Gucci یا Bally در بازار چین به چشم می خورند.

تعریف کالای لوکس چیست ؟

کالاهای لوکس طبق تعریف اقتصادی‌اش، کالاهایی هستند که کشش درآمدی تقاضای بالایی دارند (بالاتر از ۱) یعنی همراه با افزایش درآمد میزان تقاضای این محصولات نیز افزایش می یابد. اما شاید این تعریف چندان جوانب کالاهای لوکس را از نگاه بازار نشان ندهد. باید توجه داشت که کالاهای لوکس، علاوه بر کیفیت بالا ( شامل دوام، زیبایی و … ) دارای برخی کدها و معانی اجتماعی هم هستند و خرید کالاها و برندهای لوکس نه تنها به خاطر یک نیاز مبرم بلکه در اکثر موارد به خاطر لذت بردن صورت می گیرد و دقیقاً به همین علت است که بازار کالاهای لوکس دارای جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان است.

فروشگاه

همه برای خرید کالای لوکس اشتیاق دارند !

تحقیقات TNS در اکتبر سال ۲۰۰۶ بین بیش از ۸۳۰ فرد که همگی بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشتند صورت گرفت که حداقل ۳۰۰۰ یوآن چین در ماه درآمد داشتند و ۷۷ درصد آنها تحصیلات در حد کالج یا دانشگاه داشتند و ۶۶ درصد آنها متاهل بودند.

مطابق نمودار زیر، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان با وجود آن که در شرایط فعلی نمی توانند کالای لوکس بخرند ولی برای خرید این کالاها اشتیاق دارند. همچنین ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که کالاهای لوکس به آنها شخصیت می دهد. در مقابل تقریباً ۲۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که آنها برای خودنمایی را دوست ندارند و به همین دلیل کالای لوکس نمی خرند.

نمودارهای زیر به وضوح نشان می دهد که جامعه ی چین تمایل بسیاری به خرید کالاهای لوکس دارد.

کالای لوکس در چین

بر اساس نمودار شماره ۲ می توان استنباط نمود که جامعه نسبت به افرادی که از برندهای لوکس و کالاهای این چنینی استفاده می کنند رفتار و نگرشی مثبت دارند. بر اساس این تحقیق به طور متوسط ۶۵ درصد افراد صاحبان کالاهای لوکس را افرادی موفق می دانند و بیش از نیمی از افراد معتقدند صاحبان کالاهای لوکس سلیقه ی خوبی دارند ! در مقابل تقریباً ۱۵ درصد افراد متصور هستند که انها پول را هدر می دهند یا تقریباً همین میزان آنها را افراد تازه به دوران رسیدن می پندارند.

کالای لوکس در چین

نمودار زیر نتیجه ی بسیار جالبی را در بر دارد. اگر پاسخ افراد را به سوال « شما برای تشویق و پاداش به خود کالای لوکس می خرید؟ » را بر اساس میزان درآمد دسته بندی کنیم خواهیم دید، که هر چه درآمد افراد بیشتر شده است، درصد بالاتری به این سوال پاسخ مثبت داده اند.

کالای لوکس در چین

نمودار بعدی درصد افرادی را نشان می دهد که قصد خرید کالای لوکس را در گروه های محصولی مختلف طی ۱۲ ماه آینده دارند. مثلاً به طور متوسط ۴۵ درصد افراد قصد دارند در ۱۲ ماه آینده پوشاک لوکس بخرند یا همین شاخص برای کیف و کفش زیر ۴۰ درصد است و برای لوازم آرایش ۴۲ درصد است.

به هر حال نمودار زیر نشان می دهد که بین گروه های محصولی پوشاک، کیف و کفش، خودکار، ساعت، لوازم آرایش و عطر و جواهرات بیشترین تمایل برای خرید کالای لوکس مربوط به پوشاک می شود که این نتیجه می تواند برای صاحبان کسب و کار بسیار مهم باشد.

کالای لوکس در چین

و نمودار پایانی که به سوالی بسیار اساسی و مهم پاسخ می دهد، مشتریان برای خرید کالاهای لوکس ترجیح می دهند به کجا بروند. این نمودار برای گروه های کالایی مختلف گزینه های فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه هایی که تنهای یک برند مشخص را می فروشند و فروش آنلاین را قرار داده که نتایج آن در نمودار زیرنمایش داده شده است.

رفتار مصرف کننده چینی

شاید مطالعه ی متن کامل این گزارش برای شما هم مفید باشد. دریافت فایل PDF گزارش Luxury Brands In China

به نظر شما رفتار مصرف کنندگان ایرانی با برندها و محصولات لوکس چگونه است ؟

اگر تجربه یا تحقیقی در این زمینه داشته‌اید از طریق بخش نظرات با سایرین به اشتراک بگذارید.

منبع : Luxury Brands in China

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا