شرکت‌ها

نکاتی که پیش از خرید یک سیستم ویپ باید در نظر داشته باشید

انتخاب تلفن ویپ صحیح برای سیستمتان به نظر ساده می آید یعنی با دانستن بعضی موارد و در نظر گرفتمن ویژگی آن ها و تغییرات نیاز ها کار دشواری نیست. خرید تلفن Voip یکی از قسمت های پر هزینه یک پروژه سیستم تلفنی ویپ می باشد و می بایست در انتخاب آن دقت لازم صورت گیرد.
در حالی که شما در مورد ویژگیهای ویپ میدانید بعضی از افراد در این مورد بی تفاوت می باشند و فقط یک تلفن بر روی میزشان می خواهند!

نکاتی که پیش از خرید یک سیستم ویپ باید در نظر داشته باشید

سازگاری تلفن VoIP با سانترال

با وجود ارائه سیستم های تلفنی منبع باز (open source) و ارائه دهندگان سرویس ها و حمایت کنندگان پروتکل های SIP و غیره, کماکان امکان ناسازگاری تلفن VOIP انتخابی با سیستم تلفن اینترنتی مورداستفاده وجود دارد. لذا بایستی قبل از هر اقدامی از کدک ها و پروتکل های موردحمایت سیستم تلفنی VOIP اطلاع یافته و متناسب با آن ها تلفن VOIP را انتخاب نمود.

کاربرد و نیازها

بسته به نوع کاربری تلفن VOIP و شخص استفاده کننده تلفن VOIP انتخاب گردد.

با درنظر گرفتن نیازهای کاربر (همچون نیاز به صفحه نمایش بزرگ, اسپیکر قوی و غیره) و سرویس های مورد انتظار (مثل انتقال مکالمه, انتظار مکالمه, کنفرانس و غیره) تلفن VOIP ارضاکننده سرویس ها و نیازها خریداری گردد.

قیمت تلفن VoIP

با وجود اینکه قیمت, مهم ترین نکته در خرید تلفن VOIP نیست, ولی دقت در انتخاب تلفن مناسب جهت جلوگیری از هزینه نمودن بیش از نیاز هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از کنفرانس صوتی در تلفن سانترال ویپ

 از کنفرانس های صوتی ۳ تا ۵ نفره را می توانید در گوشی های مختلف ببینید. از دیگر امکاناتی که بعضی از گوشی های تلفن سانترال تحت شبکه ویپ دارند، داشتن قابلیت کنفرانس صوتی می باشد. در صورتی که به کنفرانس صوتی نیاز دارید یا امکان دارد در آینده از این قابلیت ها در شبکه خود بهره ببرید، گوشی هایی را انتخاب کنید که کنفرانس صوتی چند نفره را پشتیبانی کنند.

تعداد لاین

می تواند تماس را Hold کند و به خط دیگر پاسخ دهد و دوباره به تماس اول برگردد. در حقیقت در این حالت قابلیت پاسخ گویی همزمان ۳ خط را خواهد داشت. در حقیقت تعداد لاین و یا خط در تلفن های ویپ برای پاسخگویی همزمان چند خط تعریف می شود. مثلا وقتی گفته می شود که این مدل تلفن ویپ دارای ۳ لاین است. یعنی سه دکمه بر روی این تلفن تعریف شده که عملکرد لاین را برای کاربر دارد. مثلا در تلفن Vipex D4 چهار دکمه در سمت چپ صفحه نمایش وجود دارد که می توان ۴ خط IP برای آن تعریف کرد. کاربر می تواند در صورتی که با یکی از خطوط صحبت می کند، تماس خطوط دیگر را روی صفحه نمایش مشاهده کند.

میزان استفاده از تلفن

کاربرانی که نیاز به برقراری تعداد زیادی تماس در روز دارند, استحقاق بیشتری برای در اختیارداشتن تلفن VOIP با کیفیت بالاتر دارند.

پورت های شبکه

اگر به ازای هر کاربر تنها یک پورت اترنت موجود باشد, تلفن VOIP مورد استفاده حتماً بایستی دارای دو پورت اترنت (RJ45) باشد, درحالیکه در صورتی که سیستم مورداستفاده, مجهز به LAN صوتی (Voice LAN) هم باشد, کافی است که از تلفن VOIP با یک پورت اترنت استفاده نمود که باعث صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

برند و شرکت ارائه دهنده خدمات سیستم VOIP را انتخاب کنید

برای این منظور باید تحقیقات خوبی داشته باشید تا بتوانید بهترین برندها را از سخت افزارها شناسایی کنید. همچنین شرکت هایی که بهترین خدمات نصب، راه اندازی و پشتیبانی سیستم VOIP را دارند، پیدا کنید. در این صورت می توانید به راحتی بیشترین بهره وری را از این سیستم داشته باشید.

بعد از این که تصمیم گرفتید، سرویس ویپ را راه اندازی کنید و قابلیت های مورد نیازتان را ارزیابی کردید، همچنین ابزارها و نرم افزارهای مورد نظرتان را انتخاب کردید، حال نوبت این می رسد که برند و شرکت های ارائه دهنده خدمات را شناسایی کنید.

نکاتی که پیش از خرید یک سیستم ویپ باید در نظر داشته باشید

صفحه نمایش گوشی سانترال ویپ

یکی دیگر از امکاناتی که گوشی های ویپ را با همدیگر متفاوت می کند، صفحه نمایش گوشی است. صفحه نمایش های متنوعی از سیاه و سفید تا رنگی گرفته و ر اندازه های کوچک تا بزرگ برای انواع مدل های تلفن سانترال ویپ طراحی شده اند. برخی از صفحه نمایش هایی که برای گوشی های حرفه ای و مدیریتی طراحی شده اند، به صورت رنگی، بزرگ و لمسی هستند. از طرفی امکان نمایش اطلاعات زیادی بر روی آن ها وجود دارد. تلفن هایی که قابلیت تماس تصویری دارند، این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا بر روی صفحه نمایش، تصویر مخاطب را هم داشته باشند.

کدکهای و پروتکل های VoIP

توجه به پروتکل ها و کدک های مورد حمایت تلفن VOIP از اهمیت بسزایی برخوردار است, چون با وجود اینکه اغلب تلفن های VOIP موجود در بازار, پروتکل SIP و کدک هایی همچون G.711 و G.729 را حمایت می نمایند, ولی بعضی از انواع آن ها تنها پروتکل هایی همچون H.323 و MGCP و کدهایی همچون کدک GSM را مورد حمایت قرار می دهند.

سایر نکاتی که قبل از نصب سیستم VoIP مهم است

از طرف دیگر، ممکن است برخی قابلیت های مورد نیاز را برای کاهش هزینه ها در نظر نگیرید و از آن ها صرف نظر کنید. بهتر است بدانید، استفاده از این امکانات می تواند به صورت مداوم هزینه های جاری شما را کمتر کند یا دسترسی به امکاناتی را برایتان فراهم کند که سبب سودرسانی بیشتر به شرکت و کسب و کارتان شود.

هزینه های خود را بررسی کنید. سیستم را از نوعی انتخاب کنید که می توانید بیشترین کارایی را با کمترین هزینه از آن داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است سیستم کاملی را انتخاب کنید که همه قابلیت های VoIP را در خود دارد. این سیستم هر چند بسیار کاربردی است؛ ولی بسیاری از خدماتی که ارائه می دهد، مورد نیاز شما نیست. از این رو هزینه های اضافی و غیرکاربردی برای این منظور پرداخت می کنید که بهتر است از آن صرف نظر کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از خدمات شرکت هایی است که بیشترین نظرات مثبت را از مشتریان خود دریافت کرده اند. پشتیبانی و نصب اولیه سیستم VoIP اهمیت بالایی در عملکرد آن دارد. از این رو بهتر است شرکت های خدمات VoIP را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را دارند و رضایت مشتریان از آن ها بالاست.

 در این مطلب به نکات مهم قبل از خرید تلفن ویپ اشاره کردیم و امیدواریم توانسته باشید با کمک آن ها بهترین تلفن های ویپ را خریداری کنید. نظر شما چیست؟ خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما همراه شوید و تجربیات خود را با ما و دیگر خواننندگان به اشتراک بگذارید!

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا