شرکتهای ایرانی

مدرک مهندسی گرفتی و توی کار غیر مهندسی هستی؟

خیلی از خانواده ها بچه های خود را تحت فشار‎های زیادی قرار می‎دهند تا حتما در دانشگاه قبول شوند و در رشته‌های سختی همچون مهندسی یا پزشکی تحصیل کنند تا در آینده به یک مهندس یا پزشک تبدیل شوند. ولی آیا تنها مدرک مهندسی یا پزشکی داشتن می‎تواند ما را به داشتن یک شغل مناسب برساند.

اکثر ما با این باور بزرگ شده‌‎ایم که باید در دانشگاه قبول شوم تا بتوانم در موقعیت‎های شغلی خوب استخدام شوم. این باوری است که از همان سال‎های اولی که وارد مدرسه می‎شویم از طرف بزرگترها اعم از پدر و مادر و معلم‎هایمان در ذهن ما ساخته می‎شود. لذا گرفتن مدرک برایمان به یک دغدغه مهم در زندگی تبدیل می‎شود.

مدرک مهندسی و کار غیرمهندسی

این مطالبی که به آنها اشاره شد با هدف کم ارزش کردن دانشگاه و گرفتن مدارک دانشگاهی و تحصیل در رشت‎های مهندسی و پزشکی نیست. قطعا بچه‎هایی که در رشته‎های مهندسی و پزشکی تحصیل می‎کنند زحمت‎های زیادی تا فارغ التحصیل شدن در این رشته ها تحمل می‎کنند و هرگز رنج‎های شب‎های امتحان درس‎هایی همچون دینامیک، مقاومت مصالح، الکترونیک، مغناطیس، مدار منطقی و …را از یاد نمی‎برند.

از طرفی دیگر درس‎های مهندسی شیوه‎ی درست فکر کردن و اندیشیدن را به ما یاد داده‎اند. حتی پاس کردن ریاضی ۱ و ۲ صد‎در‎صد به ساختارمندی ذهن ما کمک کرده است. همچنین در سال‎های مهندسی که در دانشگاه بودیم، داشتن دوستان و همکلاسیانی با طرز فکر شبیه به خودمان باعث شده تا ارتباط‎ گیری با افراد و رفاقت کردن را یاد بگیریم. تمامی ‎این موارد ارزشمند هستند.

تنها داشتن مدرک مهندسی کافی نیست

مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از بچه‌‎های رشته‎های مهندسی اعم از برق و مکانیک و عمران و … بعد از فارغ التحصیلی با چالشی بزرگ بنام نبود مهارت کافی برای استخدام روبرو می‎شوند. اینجاست که تفاوت فاحش بین عرضه و تقاضا باعث ایجاد مشکلی بنام بیکاری می‎کند. چون تعداد مدرک مهندسی زیاد( عرضه زیاد) و تعداد مدرک مورد قبول برای استخدام کم( تقاضا کم) است. البته ناگفته نماند که شرایط اقتصادی حال حاضر و تورم شدیدی که در جامعه و بخصوص کشور ما وجود دارد باعث شده است که تعداد کثیری از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای داشتن درآمد و گذران زندگی مشغول به کارهایی در حوزه‎های غیر مرتبط به رشته‎های مهندسی از جمله بورس، ارزدیجیتال، سرمایه‎گذاری در مسکن و ساخت و ساز، کارهای بازاری و … شوند که در نهایت درصد بالایی از آنها با عدم رضایت شغلی روربرو می‎شوند.

نکته‎ای که بسیار مهم است و همواره باید در خاطرمان باشد این است که کسب درآمد زیاد از خلق ارزش بدست می‎آید. داشتن مدارک دانشگاهی برای پیدا کردن شغل می‎تواند بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین در کشور ما نیازهای بسیاری در بازار کار وجود دارد ولی متاسفانه بدلیل اینکه کمتر به آموزش مهارت پرداخته شده است، افرادی که دارای توانایی‎های کم هستند، در بازار صنعت جولان می‎دهند. ولی مطمعنا اگر کار فرمایی فردی را پیدا کند که از مهارت‎های تخصصی برخوردار بوده و بدنبال خلق ارزش باشد، حتما برروی آن سرمایه‎گذاری خواهد کرد.

مدرک مهندسی و کار غیرمهندسی

لذا راه‎حلی که این مقاله می‎خواهیم در موردش صحبت کنیم داشتن مدرک معتبر مهارت محور در کنار مدارک دانشگاهی است. کسب مهارت‎های تخصصی لازم و کافی از طریق آموزش‎های تخصصی است که در خارج از دانشگاه و توسط موسسات آموزشی از جمله گروه آموزشی پارس پژوهان ارائه می‎شوند. مهارت‎هایی که بر اساس نیاز بازار کار هستند و می‎توانند ما را در مسیر موقعیت های شغلی خوب قرار دهند.

ویژگیهای بارز خدمات آموزشی پارس پژوهان

مجموعه آموزشی پارس پژوهان در راستای آموزش تخصصی‌‎ترین مهارت‎های فنی و مهندسی و مدیریت فعالیت دارد.

این مجموعه دارای ۱۱ دپارتمان فعال در زمینه فنی مهندسی و مدیریت است که از جمله آنها می‎توان به دپارتمان مهندسی پزشکی، مکانیک، مواد، هوافضا، عمران، معماری، برق، شیمی، تاسسیات، نفت و گاز و مدیریت اشاره کرد. لذا طیف گسترده‎ای از بچه‎های فنی مهندسی قادرند در دوره‎های این مجموعه شرکت کند.

خدمات آموزشی این مجموعه دربرگیرنده سه نوع آموزش آنلاین، آفلاین( پکیج)، حضوری است. این مجموعه همچنین با سازمان فنی و حرفه‎ای کشور همکاری دارد و برخی از دوره های فنی و مهندسی آن امکان ثبت نام در آزمون‎های فنی و حرفه‎ای را برای دانش پژوهان فراهم می‎کنند که پس از قبولی در آزمون‎های کتبی و شفاهی سازمان فنی و حرفه‎ای مدرک معتبر این سازمان را دریافت می‎کنند.

برگزاری دوره ساخت کامپوزیت با همکاری دانشگاه علم و صنعت و شرکت سیگما

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‎های خدمات این مجموعه تیم پشتیبانی پارس پژوهان است که در طول هفته از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب پاسخگوی دانش پژوهان می‎باشند.

تسهیل ورود به بازار کار با کسب مهارت

بسیاری از دانش پژوهان که در دور‎ه‎های آموزشی مجموعه پارس پژوهان شرکت داشته‎اند با دریافت مدرک معتبر مهارت محور در بهترین موقعیت‎های شغلی جذب شده و در حال حاضر نیز مشغول بکار می‎باشند.

مدرک مهندسی و کار غیرمهندسی

تعدادی از دانش پژوهان نیز اقدام به اپلای کرده‎اند تا بتوانند با ارائه مهارت‎های کسب شده در این مجموعه در موقعیت شغلی خارج از کشور جذب شوند. در نظرسنجی‌های صورت گرفته از این عزیزان مشاهده شده است که آنها با استفاده از تجربیات عملی و مهارت محور که با شرکت در دوره‎های آموزشی این مجموعه کسب کرده‎اند توانسته‎اند مقالات خود را در ژونال‎های معتبر بین المللی به چاپ برسانند که به نوبه‎ی خود یکی از عوامل موثر بر تسهیل اپلای بشمار می‎رود. لازم بذکر است که بازار کار برخی از رشته‌های مهندسی در خارج از کشور از شرایط بسیار خوبی برخوردار است که از جمله آنها می‎توان به رشته‎هایی همچون مهندسی نفت، کامپیوتر، داده، برق، هوافضا و … اشاره کرد.

مدرک مهندسی و کار غیرمهندسی

کلام آخر

اشتغال و ورود به بازار کار دانشجویان و فارغ‎التحصیلان دانشگاهی یکی از دغدغه‎ های اصلی خانواده‎ها بشمار می‎رود. حتی کسانی هم هستند که بعد از فارغ‎التحصیلی به قصد اشتغال، به خارج از کشور مهاجرت می‎کنند. ولی همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد درصد زیادی از فارغ‎التحصیلان موفق به جذب در موقعیت شغلی مرتبط با رشته دانشگاهی خود نمی‎شوند، زیرا برای جذب در بازار کار، چه داخل کشور و  چه خارج از کشور، تنها داشتن مدرک مهندسی که بعد از فارغ‎التحصیلی از دانشگاه دریافت می‎شود کافی نیست و داشتن مهارت و مدارک مهارت محور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که افراد می‎توانند با شرکت در دوره‎های آموزشی تخصصی و کسب مهارت‎های تخصصی لازم، شانس خود را برای جذب در بازار کار داخل و خارج و کشور افزایش دهند.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا