کارآفرینی

راهکارهای محافظت از کسب و کار

استارتاپ ها یا شرکت‌های نوپا، بسیار شکننده هستند. این کسب و کارها مستعد نوسان‌های پیش بینی نشده ای در علایق مصرف کننده، گردش‌کار بدون ثبت مدارک، ظهور رقبا و هزاران پیچیدگی مالی می باشند، به همین دلیل تعجبی ندارد که اکثریت این شرکتها با شکست روبرو می شوند، حتی با وجود اینکه با ایده های نو و خلاقانه ای کسب و کار خود را شروع کرده باشند.

گویا در هر گوشه‌ای فاجعه‌ها و اتفاقات ناگوار منتظر نشستند و هرقدر برای آمادگی در مقابل‌شان تلاش کرده باشید، ظاهراً همواره چیزی هست که شرکتتان را از دور خارج کند.

برخی از مردم به کارآفرینان به چشم متفکران، مدیران یا رهبران کاریزماتیک نگاه می‌کنند. با این‌که آنها به طور قطع تمامی این ویژگی‌ها را دارند، اما من بیشتر آنها را به عنوان خبرگان آمادگی در برابر فاجعه‌ها می‌شناسم. کارآفرینانی که آماده تر باشند و به فاجعه‌ها واکنش بهتری نشان دهند، در رشد کسب و کارشان به سوی موفقیت قدم برمی‌دارند – سوای سایر وظایفی که ایفا می‌کنند.

راهکارهای محافظت از یک کسب و کار موفق

اگر تصمیم دارید تا حد ممکن از کسب و کارتان محافظت کنید، این ۵ راهبرد آمادگی را به کار ببندید:

۱.اخبار را بخوانید.

خواندن اخبار می‌تواند به آمادگی در برابر فاجعه‌ها بالقوه کمک کند. می‌توانید بفهمید یک رکود اقتصادی بر صاحبان کسب و کارهای متوسط چه فشاری وارد میکند تا مخارج بازاریابی‌شان را کاهش دهد، در نتیجه امکانش را دارید که راهبرد خود را تعدیل کنید. ممکن است متوجه ورود یک رقیب تازه‌نفس گردید، شانس واکنش با رویکردی جدید را دارید. حتی ممکن است یک فناوری جدید را بشناسید که می‌تواند اقدامات کنونی‌ شما را از هم بپاشد و در این صورت شانس آماده شدن برای تغییر فناوری را خواهید داشت.

بسته به اولویت‌های‌تان، می‌توانید خواننده‌ی بلاگی باشید که تمام اخبار صنعت‌تان را دارد یا از لیست رسانه‌های اجتماعی بهره ببرید. هر کدام را که انجام می‌دهید مطمئن شوید هر روز، زمان کمی را به گرفتن آخرین اخبار اختصاص می‌دهید.

۲.همواره طرح یا نقشه‌ی دومی برای هر کاری در نظر داشته باشید.

زمانی که یک طرح با شکست روبرو می شود، به طرح دومی نیاز دارید که آن را پشتیبانی کند. اگر فقط به طرح اول اتکا کنید، به فاجعه‌ها فرصت می‌دهید به شما ضربه بزنند.

مهم نیست کارهایتان چقدر بزرگ یا کوچک‌اند، یک طرح دوم برای هر چیزی که ایجاد یا مدیریت می‌کنید در نظر بگیرید. به عنوان مثال در طرح کسب و کارتان، اگر اقدامات اصلی ورود به بازار نتوانست انتظارات فروشتان را برآورده کند، می‌توانید از طرح دیگری جهت افزایش فروش استفاده کنید. می‌توانید برای کارزار یا کمپین بازاریابی‌تان، لیستی از راه‌های جایگزین تهیه کنید.

این طرز فکر را به اعضای تیم و کارکنان نیز القا کنید. آنها را مجبور کنید عادت کنند در مورد هر چیزی که تصور یا اندیشه درباره‌اش دارند، طرح دومی بسازند.

۳.محتاطانه پیش‌بینی کنید.

با یک حساب سرانگشتی، برآوردهای شما نباید همانی باشد که تصور می کنید. آنها را پایین تر از انتظارات‌تان در نظر بگیرید.

اگر انتظار دارید در سال اول کارتان فروش خالص ۴۰۰ هزار دلاری داشته باشید، آن را ۳۵۰ هزار دلار بنویسید. اگر انتظار دارید محصولاتتان طی مدت ۱۰ هفته برای ورود به بازار آماده گردد، سرمایه‌گذاران خود را برای تاریخ ۱۲ هفته‌ی بعد آماده کنید. اگر فکر می‌کنید یک ساعت طول می‌کشد کاری را انجام دهید، برنامه‌تان را برای یک ساعت و نیم تنظیم نمایید.

این رویکرد محتاطانه برای برآورد کارها، زمان زیادی برایتان می‌خرد و از دردسرهایی بعدی شما را رهایی می دهد.

۴.فرآیندهای‌تان را افزون بر احتیاج برقرار کنید.

یکی از سخت‌ترین فرآیندهای شرکت‌های تازه‌بنیان، مستندسازی رسمی تمام آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است، اما اگر می‌خواهید کارهایتان به آرامی پیش برود، مستندات بی‌شک حائز اهمیت است.

برای مثال، احتمالاً فقط یک نفر را دارید که در دپارتمان کسب و کار کوچکتان کار می‌کند. اگر این یک نفر یک هفته مریض شود یا ناگهان تصمیم به کناره‌گیری از کار بگیرد، چه می‌شود؟ چه کسی کار را به عهده می‌گیرد و چگونه آن را انجام می‌دهد؟ اگر یکی از مهم‌ترین قطعات تجهیزات‌تان به علت مسائل فنی خراب شود، چه برنامه‌ای دارید؟

شما باید در تمام رویه‌های رسمی، رئوس مطالب محتمل و مازاد بر احتیاج را لحاظ کنید.

۵.حواستان باشد که از پشت خنجر نخورید.

یکی از بهترین راهبردهای آمادگی در برابر فاجعه‌ها، این است که نه کاری انجام داد و نه چیزی تولید کرد، تنها به مسیری روشن و مشخص فکر کرد. خود را برای این حقیقت آماده کنید که شاید روزی یا روزهایی، فاجعه‌ای از پشت به شما خنجر بزند که فکرش را هم نمی‌کردید.

گاهی بینش‌ها، برآوردها، پیش‌بینی‌ها و افزونه گذاری‌های شما اصلاً نتیجه نخواهد داد و چیزی وحشتناک به شما ضربه خواهد زد که کسب و کارتان را به خطر می‌اندازد. این امری طبیعی است. پذیرفتن طبیعی بودن این امر و اتفاق افتادنش به شما کمک خواهد کرد که مشکل را به آرامی، با اعتماد به نفس و عاقلانه حل کنید.

راهکارهای محافظت از کسب و کار موفق

به کارگیری مناسب این راهبردها، می‌تواند از بیشتر فاجعه‌ها تهدیدکننده‌ی کسب و کارتان جلوگیری کند یا از شدت آنها بکاهد. این روش‌ها تضمینی برای بقای کسب و کارتان نیست اما شانستان را افزایش خواهد داد، خصوصاً در مقایسه با شخصی که آمادگی یا طرح پشتیبانی را ندارد. تیمتان را در این راهبردها مشارکت دهید و امیدوار باشید کسب و کارتان تسلیم فاجعه‌ها نخواهد شد – دستِ کم بدون مبارزه تسلیم نخواهد شد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا