یادداشت‌های مدیریتی

افرادی که شیفته سلبریتی‌ها هستند؛هوش کمتری دارند

نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به سلبریتی‌ها کم‌هوش‌تر هستند

این تیتر در نیویورک پست، توجه من را به خودش جلب کرد «Celebrity-obsessed people are less intelligent, new study boldly claims» ! و همین باعث شد که بروم و مقاله‌ای که این ادعا را کرده است، کمی دقیق‌تر مطالعه کنم (اینجا) که در ادامه بیشتر درباره آن به شما توضیح می‌دهم. البته شاید خیلی از شما بگویید که «این از قبل هم واضح بود» اما هر ادعایی نیازمند پژوهش و مطالعه علمی است ! حالا این ادعا پشتوانه علمی دارد!

چرا ارتباط بین علاقه به سلبریتی و هوش ارزش مطالعاتی دارد

مطالعات مختلفی در گذشته هم پیرامون ارتباط بین دو متغیر «علاقه به سلبریتی‌ها» و «مهارت‌های شناختی» انجام شده است اما نتایج نه به طور محکم ارتباط را تایید کرده و نه آن را به طور محکم رد کرده! برخی مطالعات رابطه معکوس را نشان می‌دهد و برخی مطالعات دیگر وجود ارتباط را رد می‌کند (هیچ مطالعه ای نمی گوید شبفتگان سلبریتی‌ها باهوش‌تر هستند) پس فضای برای یک مطالعه گسترده تر فراهم بوده که حالا این مطالعه را Lynn E. McCutcheon در سال ۲۰۲۱ انجام داده است.

پژوهش چطور انجام شد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افرادی که به شایعات هالیوود و سلبریتی‌هاعلاقه زیادی دارند، چندان باهوش نیستند – که مطمئناً برای کسانی که دوست دارند صفحات مجلات زرد را ورق بزنند و به برنامه های تلویزیونی Reality Show را ببینید، یک ضربه بزرگ خواهد بود. این مطالعه که اواخر سال گذشته در BMC Psychology منتشر شد، ادعا می‌کند که «ارتباط مستقیمی بین علاقه به سلبریتی و عملکرد ضعیف در آزمون‌های شناختی» وجود دارد که هر دو سواد و توانایی محاسباتی را اندازه‌گیری می‌کنند. این مطالعه از ۱۷۶۳ بزرگسال مجارستانی خواسته است که یک آزمون واژگان ۳۰ کلمه‌ای و یک تست جایگزین عدد را انجام دهند، سپس یک پرسشنامه «مقیاس نگرش سلبریتی» را برای تعیین میزان علاقه آن‌ها به افراد مشهور تکمیل کنند.

پرسشنامه سنجش نگرش به سلبریتی

شرکت‌کنندگان می‌بایست به یک سری سوالات درباره نگرش به سلبریتی پاسخ «بله» یا «خیر» بدهند، از جمله: «من اغلب احساس می‌کنم مجبورم عادت‌های شخصی سلبریتی مورد علاقه‌ام را یاد بگیرم» و یا «من به جزئیات زندگی سلبریتی مورد علاقه‌ام وسواس پیدا کرده‌ام.»

یکی از سوالات جالب این پرسشنامه این بوده «اگر سلبریتی مورد علاقه‌ام را از نزدیک ببینم و او از من بخواهد که یک کار غیرقانونی را برایش انجام دهم، احتمالاً انجام می‌دهم» که افراد مورد مطالعه باید به این سوال پاسخ بله یا خیر می‌دادند.

پژوهشگرها دریافتند که نمرات بالای مقیاس نگرش سلبریتی با عملکرد ضعیف تر در دو آزمون توانایی شناختی مرتبط است. شرکت‌کنندگان همچنین از نظر درآمد، ثروت مادی و سطح تحصیلات مورد سؤال قرار گرفتند تا تصویر کامل‌تری از وضعیت آنها به دست آورند.

اما چیزی که در این پژوهش بدون پاسخ باقی مانده است، این است که این افراد، چون از ذهن خود برای دنبال کردن سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند در آزمون‌های شناختی ضعیف‌اند، یا چون از ابتدا هوش کمتری داشتند به سلبریتی‌ها علاقه‌مند شده‌اند ! که این خود می‌تواند موضوع پژوهش دیگری باشد. به عبارت دیگر رابطه علّی و معلولی بین دو متغیر میتواند بعدا مورد مطالعات دیگری قرار گیرد.

سلبریتی
سلبریتی

پیشنهاد پژوهشگر برای مطالعات آینده

محققان در مصاحبه‌ای اخیر با PsyPost گفتند: مطالعات آینده باید برای حمایت از پیشنهاد ما تلاش بیشتری انجام دهند مبنی بر اینکه تلاش شناختی که برای حفظ تمرکز بر روی یکی از سلبریتی‌های مورد علاقه صرف می‌شود، ممکن است با عملکرد فرد در کارهایی که به توجه و سایر مهارت‌های شناختی نیاز دارند، تداخل داشته باشد.

نتیجه‌گیری نهایی از این پژوهش

این دقیقاً متنی است که پژوهشگر درباره ارتباط بین مهارت‌های شناختی (هوش) و شیفته بودن به سلبریتی‌ها نوشته است و در واقع این رابطه را بسیار قوی توصیف کرده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که یک ارتباط مستقیم بین پرستش سلبریتی و عملکرد ضعیف‌تر در آزمون‌های شناختی وجود دارد که نمی‌توان آن را با عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی‌اقتصادی توضیح داد.

همواره باید به یاد داشته باشیم، که بیانِ ارتباط بین دو متغیر به معنای این نیست که تمام پدیده‌ها را می‌توان با آن پیش‌بینی کرد. مثلاً وجود رابطه جدّی و قوی بین مصرف سیگار و ابتلا به سرطان ریه، به معنای این نیست که هر سیگاری حتماً سرطان ریه میگیرد یا احتمال ابتلا به سرطان ریه در هر سیگاری از هر غیرسیگاری بیشتر است، بلکه یعنی در یک جمعیت بزرگ این احتمال فراوان‌تر است.

دانلود فایل PDF مقاله

Celebrity worship and cognitive skills revisited: applying Cattell’s two-factor theory of intelligence in a cross-sectional study

نسخه PDF و کامل و انگلیسی این مقاله را پس از عضویت رایگان در سایت دانلود کنید.

برای مشاهده این قسمت به عضویت رایگان در سایت یا ارتقای سطح عضویت نیاز دارید.

عضو شوید یا اگر عضو هستید سطح عضویت خود را ارتقا دهید

 

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا