یادداشت‌های مدیریتی

نگاهی به Sponsorship و حامیان مالی جام جهانی ۲۰۱۰

نگاهی به sponsorship  با تاکید بر حامیان مالی جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی

Sponsorship قراردادی است که طی آن حمایت کننده یا همان اسپانسر مبلغی را در ازای بهره برداری اقتصادی از برخی امکانات در اختیار مجموعه ی مورد حمایت قرار می دهد. معمولاً اسپانسر ها در تیم های ورزشی، مسابقات، کارهای هنری،نمایشگاه و اتفاقات تفریحی دیده  می شود. بدین ترتیب اسپانسر که ارائه دهنده محصول یا خدمتی است، موفق می شود برند و نام تجاری خود را معروف کند و طرف مقابل نیز به درآمد قابل توجهی رسیده است. به هر حال sponsorship در اکثر موارد یک بازی و قرارداد برد – برد (win – win) است.

تصمیم‌گیری درباره اسپانسرینگ

امروزه تصمیم گیری در مورد اسپانسر شدن، به قدری اهمیت پیدا کرده است، که بسیاری از شرکتها مشاوره بازاریابی به طور تخصصی فقط بر روی « مشاوره اسپانسرینگ » کار می کنند و هر ساله کنفرانس هایی در این زمینه برگزار می شود. البته طبیعی هم هست، وقتی فعالیت ها سالیانه چند میلیارد دلار گردش مالی دارد، شرکت هایی به طور تخصصی به ارائه ی مشاوره در این زمینه بپردازند. اما آیا جذب اسپانسر و اسپانسر شدن در ایران هم با مطالعه صورت می گیرد ؟ به هر شکل IEG یکی از همان هایی است که Sponsoring Consultant است. آنها از مشاوران فیفا در جذب اسپانسر هم بوده اند.

همان طور که اشاره شد، اتفاقات و مسابقات ورزشی از مهمترین مکان هایی است که اسپانسر ها به طور پررنگ دیده می شوند! بدون شک جام جهانی فوتبال هم از مهمترین اتفاقات ورزشی دنیا است. فیفا حامیان مالی خود را به سه دسته ی زیر تقسیم کرده است:

Fifa Partners

Fifa Sponsors

National Supporters

شرکای فیفا (Fifa Partners) آنهایی هستند که قرارداد بلند مدت با فیفا دارند و مختص مسابقات جام جهانی نیستند. احتمالاً شما تمام این شرکت ها را به خوبی می شناسید، به لوگوهای آنها دقت کنید. شاید بتوان این نتیجه را گرفت که همین قراردادهای اسپانسر در شناخته شده بودن این برندها در ایران بی تاثیر نبوده است.

آدیداس (Adidas) : آدیداس ای جی (Adidas AG) نام شرکت اصلی است که مالک آدیداس است. آدیداس محصولاتی را با نامهای Adidas ، Reebok و TaylorMade-adidas golf روانه ی بازار می کند. این محصولات شامل محصولات ورزشی متنوع و مختلفی نظیر لباس های ورزشی، کیف، کفش، ساک، عینک و بسیاری لوازم ورزشی دیگر می شود. آدیداس بزرگترین تولید کننده محصولات ورزشی در اروپا و دومین در جهان پس از رقیب آمریکایی خود NIKE است.

کوکاکولا (Coca Cola) : شاید برای خیلی ها تصور این که کسی کوکا کولا را نشناسد، هم مشکل باشد ! کوکا کولا تولید کننده نوشابه های گازدار است و محل اصلی آن جورجیا،آتلانتا می باشد. کوکا کولا دارای یک برند پورتفولیو بزرگ است که در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا به فروش می رسد.

هواپیمایی امارات (Emirates) : هواپیمایی امارات یا به قول عربها طیران الامارات همان لوگوی معروف Emirates است که اسپانسر خیلی از تیمهای فوتبال معروف دنیا است. از نامش پیداست که متعلق به امارات متحده ی عربی است و مرکز آن در همین نزدیکی ایران یعنی دوبی است. هواپیمایی امارات در هفته بیش از ۲۲۰۰ مسافر را جابجا می کند.

هیوندای (Hyundai) : هیوندای، مجموعه ای بزرگ از چندین شرکت است، که در سال ۱۹۴۷ توسط چونگ جو یونگ در کره ی جنوبی تاسیس شد. در ابتدا یک شرکت ساخت و ساز بود و امروز تبدیل یک غول در صنایع مختلف از حفاری و اتشاف نفت تا تولید خودرو شده است. به هر حال در جام جهانی ۲۰۱۰ این هیوندای موتور است که با همکاری کیا موتورز با هم اسپانسر جام جهانی شده اند.

سونی (Sony) : احتمالاً سونی هم از آن برندهایی که در ایران کاملاً شناخته شده است. سونی هم یک شرکت ژاپنی است که محل اصلی آن توکیو است و تولید کننده ی محصولات الکترونیکی و صوتی و تصویری است.

ویزا (Visa) : شاید در بین شرکای فیفا در جام جهانی ۲۰۱۰ ویزا از همه برای ایرانی ها ناشناخته تر باشد، هر چند علاقه مندان به فوتبال حتماً آن را بارها و بارها در تبلیغات دور زمین دیده اند. ویزا هم متعلق به آمریکا است و محل اصلی آن در کالیفرنیا قرار دارد. ویزا یک شرکت است که خدمات پرداخت (payment technology) ارائه می دهد ! بد نیست بدانید که ویزا، بانک نیست ! ویزا کار پرداخت و دریافت را برای تجار، جهانگردان و مردم تسهیل می کند و این اصلی ترین خدمت Visa است.

اما حامیان فیفا، یعنی آنهایی که در این جام از فیفا حمایت کرده اند و تبلیغات آنها را دور زمین فوتبال و در کنفرانس های مطبوعاتی و … حتماً دیده اید.

کاسترول (Castrol) : خیلی وقت است که این تولید کننده روغن های اتوموبیل از فوتبال برای شناخته شدن برندش استفاده می کند. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، کاسترول با فوتبال خود را به مردم شناساند، و نمونه ی بارز آن قراردادش با دیدوید بکهام در سالهای گذشته بود. بد نیست بدانید که کاسترول متعلق به بریتیش پترولیوم (British Petroleum) است.

کانتیننتال (Continental) : این شرکت تولید کننده لاستیک خودرو است، که مسابقاتی مثل جام ملتهای اروپا ۲۰۰۸ هم اسپانسر بوده است اما یکی از مهمترین دلایل حضور آنها در آفریقای جنوبی، صیانت از سهم بازار بالای این شرکت در بازار تایر و لاستیک آفریقای جنوبی است.

مک دونالد (MCDonald) : فست فود شناخته ی شده ی آمریکایی که بزرگترین فست فود زنجیره ای دنیاست. شنیدن این آمار قطعاً شما را متعجب خواهد کرد که مک دونالد روزانه ۴۷ میلیون نفر را غذا می دهد یا بهتر است بگوییم همبرگر می دهد !

ام تی ان (MTN) : تبلیغات بسیار MTN با شریک ایران اش Irancell حتماً باعث شده است که برند زرد رنگ یعنی Irancell را بشناسید. MTN متعلق به آفریقای جنوبی است.

Mahindra Satyam : حتماً به یاد دارید که ۴ سال پیش یاهو Yahoo از اسپانسرهای جام جهانی بود. اما امسال خبری از این شرکت IT Baed در جام جهانی نیست. Mahindra Satyam از شرکت های فعال در حوزه ی IT است که اصلیتی هندی دارد.

SEARA : آنها آخرین شرکتی بودند که قرارداد اسپانسر را منعقد کردند ! با این تفاوت که آنها همزمان اسپانسر جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم شدند ! این برند متعلق به گروه Marfrig است که یک شرکت برزیلی است و در صنعت غذای منجمد و غذاهای آماده همچنین گوشت بسته بندی شده فعالیت دارد !

Yingli Solar : مطمئن هستم که شما این شرکت چینی را نمی شناسید. Yingli solar  تولید کننده ی سلول های خورشیدی جهت تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید هستند.

اما حامیان ملی؛ آنها شرکتهایی هستند که در آماده سازی آفریقای جنوبی برای جام جهانی ۲۰۱۰ همکاری داشته اند و همگی مربوط به آفریقای جنوبی هستند.

Bp Africa  : فعال در صنعت نفت .

FNB  : بانک

NEO Africa : مشاور و مجری پروژه های IT

PRASA : حمل و نقل ریلی

Telkom : صنعت مخابرات

منابع زیر در نگارش این مطلب موثر بوده اند:

سایت انگلیسی:

FIFA

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا