مدیریت استراتژیک

مراحل فرآیند مدیریت استراتژیک

5 گام تا مدیریت استراتژیک

مراحل فرآیند مدیریت استراتژیک را بطور خلاصه در پنج گام می توان تفسیر کرد که عبارتنداز:

گام اول – تجزیه و تحلیل

گام دوم – پایه گذاری جهت گیری های سازمانی

گام سوم – هدف گذاری

گام چهارم – تعیین و تدوین استراتژی ها

گام پنجم – بستر سازی و اجرای استراتژی ها

گام ششم – کنترل استراتژی ها

فرآیند مدیریت استراتژیک

گام اول در فرآیند مدیریت استراتژیک : تجزیه و تحلیل

عبارت است از مطالعه‌ محیط سازمان در راستای شناسایی عوامل محیطی که بر عملکرد سازمان تاثیر به سزایی دارند. مدیران هر از چندگاه به منظور درک بهتر رویدادهای درون سازمانی و برون سازمانی از یک سو و افزایش تناسب استراتژی‌های اتخاذ شده با محیط سازمانی از سوی دیگر، اقدام به تجزیه و تحلیل محیطی می‌نمایند. محیط سازمانی معمولاٌ در سه سطح عمومی ، عملیاتی و درونی دسته‌بندی می‌شود.

گام دوم در فرآیند مدیریت استراتژیک : پایه گذاری جهت گیری های سازمانی

سه عنصر اساسی«ماموریت سازمانی»، «چشم انداز سازمانی»، «ارزشهای سازمانی» به منزله‌ اتصال دهنده‌ عناصر سازمانی بوده و بیانگر ماهیت، چگونگی و نحوه‌جهت‌گیری‌های سازمانی هستند.

گام سوم در فرآیند مدیریت استراتژیک : هدف گذاری

اهداف سازمانی مقاصدی هستند که سیستم مدیریت باز( تعادل رشد و تکامل از طریق ارتباط دائم با محیط خارج) در جهت آنها حرکت می کند. ورودی ها، فرایندها و خروجی‌های یک سازمان همگی در راستای رسیدن به اهداف عمل می کنند. اهداف سازمانی مناسب منعکس کننده‌ منظور یک سازمان هستند. به عبارت دیگر مستقیما ازمأموریت سازمان منتج می شوند. سازمان ها برای منظورهای متفاوتی وجود دارند و بنا براین دارای اهداف خاصی هستند.

گام چهارم در فرآیند مدیریت استراتژیک : تعیین و تدوین استراتژی ها

تعیین استراتژی عبارتست از فرآیند تعیین زمینه های عملکرد مناسب جهت دستیابی به اهداف سازمانی در راستای مأموریت سازمان. به عبارت دیگر استراتژی‌ها می‌بایست تحلیل‌های محیطی را منعکس کرده و منتج به رسیدن به مأموریت و اهداف سازمانی شوند. روشها و مدلهای تعیین استراتژی به تبع مدیریت استراتژیک، ازیک تکنیک و دستورالعمل خاص پیروی نکرده، هریک حاوی یک مفهوم و یک بینش هستند.

گام پنجم در فرآیند مدیریت استراتژیک : بستر سازی و اجرای استراتژی ها:

در این مرحله استراتژی های تدوین شده را به مرحله‌ اجرا گذاشته می شود. اما بسترهای کارآمدی که مدیران بنا نهاده اند، بدون یک اجرای منظم و برنامه ریزی‌شده عملاً بی‌فایده است.

جهت اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها به چهار مهارت بنیادین نیاز است:

• مهارت تعامل

• مهارت تخصیص

• مهارت نظارت

• مهارت های سازمانده

گام ششم در فرآیند مدیریت استراتژیک : کنترل استراتژی ها

شامل نظارت و ارزیابی فرآیند مدیریت استراتژیک به عنوان یک کل بوده، نقش تضمین عملکرد مناسب این فرایند را دارا می باشد. کنترل تمامی ابعاد تجزیه و تحلیل محیطی، پایه‌گذاری جهت گیری های سازمانی، تعیین و تدوین استراتژی ها، اجرای استراتژی ها، حتی نحوه‌ کنترل استراتژی ها را در بر دارد.

در رویکرد استراتژی یک اصل قوی و بدون تغییر وجود دارد و آن تمرکز است. اگر بخواهیم در همه‌ کارها قوی باشیم، در هیچ کاری قوی نخواهیم بود. این اصل ناشی از محیط رقابتی و محدودیت است و اصولاً استراتژی زایده‌ این دو عامل است.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا