روشهای تولید و مدیریت تولید

عامل موفقیت کانبان چیست؟

کانبان زمانی که سازمان متعهد به سیستم کششی است و تا به حال هم از سیستم جریان تک قطعه‌ای برای تولید استفاده می‌کرده است، کاربرد بیشتری دارد. زمانی که این روش‌ها در حال اجرا باشند، کانبان همانند یک سیستم ارتباطی است که تمامی سلول‌ها را یکپارچه نگه داشته و کارکرد آن‌ها را هماهنگ می‌نماید.

به کارگیری کانبان در بخش‌هایی از کارخانه ممکن است باعث بروز مشکلاتی بین سیستم کششی و فشاری در سیستم تولید گردد. کانبان مشکلاتی را که باعث اتلاف می‌گردد را آشکار می‌کند مانند تولید مازاد و اگر سیستم کششی هدف نهایی کارخانه نباشد از بین بردن چنین مشکلاتی کار آسانی نیست.

اگر سازمان دارای نوسانات زیاد در تقاضای خود باشد به صورتی که نتواند آن ها را هموار نماید (مانند محصولات فصلی) و به همین دلیل تولید در دسته های کوچک اجرا نشود، کانبان کمتر موثر واقع شده و یا اصلاً مناسب نیست.

سیستم کانبان

هم چنان که تعداد کانبان ها در سیستم به تدریج کاهش می یابد اولین مشکلی که با آن مواجه می شویم تغییر مستمر گلوگاه ها است در این حالت روش های بهبود برای کاهش زمان تبدیلات را می بایست به کار گرفت به نحوی که زمان های ممکن انجام کار، مجدد محاسبه می شود به همین دلیل توسط کانبان، یک فرآیند تولید ترکیبی و متنوع با حجم کم (دسته های کوچک) می تواند کنترل و قانونمند گردد. چنان چه روش های کاهش زمان تبدیلات به کار گرفته نشود غیر ممکن است سازمان به موقع به تقاضای مشتری پاسخ دهد که این خود کلید کاربردی کانبان در سیستم کششی است.

سیستم نگهداری خودگردان یک مورد حیاتی دیگر است که موفقیت سیستم تولید کششی را تضمین می کند. فعال نگه داشتن ماشین آلات و وجود برنامه های منظم نگهداری و تعمیرات و تمامی عناصر دیگر نگهداری بهره ور فراگیر برای اجرای موثر کانبان ضروری است. کانبان یک سیستم کنترل بصری پیشرفته است و بستگی به درک و نظمی دارد که از اجزای ۵S نشأت می گیرد. مراحل ایجاد یک محیط شفاف – که برای نظم بخشیدن به محیط کار و ایجاد نمایش بصری و حمایت از بهبود مستمر (که با هر کدام از اپراتورها آغاز می‌شود) یک شروع مهم برای ایجاد یک سیستم کششی است.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا