مدیریت فروش و بازاریابی

برنامه بازاریابی برای سوپر مارکت ها

در دنیای امروز دگرگونیهایی بسیار زیاد همراه با گسترش رقابت در زمینه هایی متنوع مخصوصاً در بازارها مشاهده می شود. «تغییر» کلمه آشنایی است که توام با فرصتها و تهدیدهایی برای کسب و کارها و گاهی باعث رشد و گاهی باعث واماندگی کسب و کارها می شود .

استفاده از بازاریابی برای همه کسب و کارها که در صدد هستند بدون تسلیم در برابر تغییر حضوری آگاهانه در بازار داشته باشند ضرورت دارد. آنچه که مهم است این است که بدانیم برای بازاریابی موفق و پایدار، حتماً نیاز به برنامه بازاریابی داریم ، نداشتن برنامه بازاریابی مشخص باعث می‌شود که عملیات بازاریابی کاملا اتفاقی پیش برود و رفته‌رفته شرایط، ما را هدایت کند و ما منفعل باشیم.

در تحقیقی که دریکی از سایتهای ایرانی پیرامون چرایی کاهش فروش در کسب و کارهای ایرانی انجام شده بود؛ مشخص شد که مهمترین دلیل آن عدم برنامه مناسب بازاریابی است. خرده فروشیهای ایرانی بدون هیچ برنامه بازاریابی مشخص و تنها با تکیه بر تبلیغات سنتی نظیر قراردادن تبلیغات خود در کیسه های حمل اجناس و… و فقدان برنامه بازاریابی باعث شده که شرایط ،سوپرمارکتهای مواد غذایی را هدایت کرده و ندانند در کجای مسیر قرار دارند .

تنها با تعیین یک مبلغ درآمد روزانه که چنانچه بدست آید شرایط کاسبی در آنروز خوب بوده و چنانچه به رقم مورد نظر درآن روز دست نیابند کاسبی آنها در آنروز کساد بوده است، نهایت هدف گذاری در کسب و کارهای این چنینی است. در صورتی که با داشتن برنامه بازاریابی می توانند از این وضعیت ایستا به وضعیت پویا برسند و با استفاده از برنامه بازاریابی؛ کارایی تبلیغات خود را اندازه‌گیری کرده و آنها را مجدداً ارزیابی کنند.

حرکت کردن طبق برنامه بازاریابی باعث می شود سوپرمارکت‌ها هدفمند شده و گاهی از یک مغازه به چندین مغازه زنجیره ای تبدیل شوند. مانند سوپر مارکتهای اسداللهی که تاسیس ۱۳۴۰ که دارای چندین شعبه تا همین چند سال پیش بود و سوپرمارکتهای زنجیره ای یاران دریان و یا در ابعاد جهانی رونالد برکل یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکایی است که با ثروت ۲/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در جایگاه دویست و نود و هفتم ثروتمندان جهان در فهرست Forbes قرار گرفت. او ثروت خود را از سرمایه‌گذاری و همچنین از صنعت سوپرمارکت‌ها بدست آورده است.

بازاریابی سوپر مارکت

مراحل فرآیند برنامه ریزی سوپرمارکت

۱- بیانیه ماموریت : بیانیه ای معنادار از هدف و جهت کسب و کار است .

بیانیه ماموریت یک سوپرمارکت :خدمت ورفع نیاز خرده فروشی تمام اهالی محله مثلا پونک می باشد .

۲- تعیین اهداف

که شامل اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت می باشد .اهداف کوتاه مدت کمتر از یکسال می باشد مثلا هدف رسیدن به ۳۰ میلیون تومان درآمد در سه ماهه اول سال ،رسیدن به ۴۵ میلیون تومان درآمد در سه ماهه دوم

اهداف بلند مدت بیشتر از یکسال و تا پنج سال می باشد .

۳-تحلیل نقاط ضعف ،قوت

دانستن نقاط ضعف و قوت سوپرمارکت که برآمده از عوامل داخلی است خیلی در موقعیت یابی جایگاهی که در آن هستیم و تهیه برنامه برازاریابی با توجه به آن موقعیت بما کمک می کند.

نوشتن نقاط ضعف: برای مثال اندازه کوچک مغازه ، اجاره ای بودن مغازه ،

نوشتن نقاط قوت: برای مثال تعداد زیاد مشتریان ،اندازه بزرگ مغازه ،مالک بودن

۴-تحلیل فرصت ،تهدید

فرصت و تهدید که برآمده از عوامل محیطی است ،در شناخت موقعیت خرده فروشی و تعیین جایگاه به ما کمک می کند .

فرصت: برای مثال نبودن هیچ مغازه ای دیگر در محل ، وجود پارک فراوان

تهدید: وجود فروشگاه شهروند در محل ،امکان احداث فروشگاه خرده فروشی جدید در محل

۵- تعیین استراتژی با توجه به موارد ۳و۴

حال با توجه به نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت بهترین استراتژی برای مغازه خرده فروشیمان تهیه می کنیم که می تواند شامل استراتژی پیشرو ،استراتژی تدافعی یعنی حفظ موقعیت فعلی و حفظ مشتریان فعلی باشد .

۶- تعیین بودجه بازاریابی

با توجه به استراتژی بازاریابی تعیین شده ، بودجه بازاریابی را برای آن تعیین می کنیم که این بودجه می تواند تا ۲ درصد درآمد فروش باشد .که البته برای مغازه خرده فروشی که در ابتدای کسب و کار خود هستند و نیاز به جذب مشتریان دارند این رقم تا ۱۰ درصد می تواند باشد .

۷-اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برآن

حال نوبت به اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برانجام آن و گرفتن بازخور و اصلاح آن می باشد .مثلا در حین اجرای برنامه بازاریابی ، یکی از رقیبا نمان در محله از سوپر مارکت مواد غذایی تغییر کاربری داد حال استراتژی ما از استراتژی تدافعی به استراتژی تهاجمی تبدیل می شود .

این مقاله نوشته آقای خدایار عبداللهی است و برای پایگاه اطلاع رسانی صنعت ارسال شده است

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا