فناوری اطلاعات

۵ شرکت برتر دنیا از نظر میزان سرمایه بازار

همین چند سال پیش بود که یکی از موفق ترین کارآفرینان جهان ب نام «مارک اندرسین» اظهار داشت که نرم افزارها و تکنولوژی در حال بلعیدن دنیا هستند. در آن زمان متخصصان بسیار نظر او را تایید کردند و عده ای هم آن را رد کردند، اما حالا باید گفت این پیش بینی در حال تبدیل شدن به واقعیت است و با توجه به بررسی صورت گرفته ۵ شرکت برتر دنیا از لحاظ میزان سرمایه بازار متعلق به شرکت های فناوری اطلاعات است.

شاید ادعای مارک اندرسون در ابتدا کمی عجیب به‌ نظر برسد، اما حال با توجه به بررسی شرکت های غول از لحاظ سرمایه بازار می بینیم این حرف کاملاً صحت داشته است. وقتی این بررسی در میان شرکت‌های برتر جهان با بیشترین میزان سرمایه بازار در ۱۱ سال پیش صورت می گیرد، خواهیم دید که در آن زمان تنها یک شرکت از پنج شرکت برتر در حوزه تکنولوژی به فعالیت مشغول بوده است.  در حقیقت تا پایان فصل اول سال ۲۰۰۶ فقط مایکروسافت در لیسپت ۵ شرکت برتر جهان از لحاظ میزان سرمایه بازار بوده است. ۴ شرکت دیگر در این لیست از بخش‌های مختلفی نظیر خدمات مالی، صنایع و تولیدکنندگان نفت بوده‌اند!

رشد ۱۰ هزار درصدی فیس بوک در عرض ۱۱ سال!

نکته جالب این است که در رتبه‌بندی امسال بعد از ۵ شرکت برتر که همه شرکت‌های تکنولوژی هستند، ششمین شرکت ExxonMobil با سرمایه بازار ۳۴۷ میلیارد دلار است که نسبت به شرکت پنجم یعنی فیس‌بوک فقط ۱۵ درصد سرمایه کمتری دارد. این در شرایطی است که کمپانی ExxonMobil در سال ۲۰۰۶ برترین شرکت از نظر میزان سرمایه بازار بوده معرفی گردید. بد نیست بدانید که کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند این رتبه بندی در فصل‌های بعدی نیز همچنان ثابت و بدون تغییر حفظ شوند. اما شاید بررسی این موضوع که چگونه این اتفاق افتاده است خالی از لطف نباشد.

وقتی دقیق‌تر به اعداد و ارقام نگاهی می اندازیم. متوجه می شویم که شرکت‌های غیر تکنولوژی با اختلاف کمی تقریبا در همان سطح از سرمایه بازار باقی مانده‌اند، در حالی که شرکت‌های تکنولوژی در این سال‌ها رشد بسیار زیادی در میزان سرمایه بازار خود داشته اند.کمپانی اپل، گوگل و مایکروسافت امروزه جز سه شرکت برتر می باشند و بعد از آنها به ترتیب آمازون و فیس‌ بوک قرار دارند. فیس‌بوک که در سال ۲۰۰۶ سرمایه بازار ۴  میلیارد دلاری داشت، در حال حاضر این رقم را به ۹/ ۴۱۰ میلیارد دلار رسانده است. این میزان برابر است با رشد ۱۰هزار درصدی در طول ۱۱ سال! سرمایه بازار شرکت آمازون نیز در این دوره زمانی رشد ۳ هزار درصدی داشته است. چنین میزان رشدی برای شرکتی با این ارزش و جایگاه تا به امروز بی سابقه بوده است!

5 شرکت برتر دنیا از نظر میزان سرمایه بازار

5 شرکت برتر دنیا از نظر میزان سرمایه بازار

۵ شرکت برتر دنیا از نظر میزان سرمایه بازار

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا