بازار سرمایه و بورسیادداشت‌های مدیریتی

بازار بورس چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که بورس یعنی چه؟، زمانی که تعدادی از تجار اروپایی از فعالیت های خود ضرر کردند راه حلی برای این مشکل پیدا کردند که ایجاد بورس بود تا بتوانند، آن  ضرر را به حداقل برسانند یا جلوی آن را بگیرند. در نهایت نتیجه گرفتند که تعداد دیگری از تجار را به تجارت خود اضافه کنند و شریک شوند تا به این صورت بتوانند زیان یا سود حاصل را با آنها تقیسم کنند. این حرکت موفق آمیز بود چون که به تدریج هر تاجری سعی خود را به کار می‌گرفت تا تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دار کنند، همچنین این روش برای کسانی که  تجارت های بزرگ را در پیش می‌گرفتند بسیار مطلوب تر بود. به مرور زمان این حرکت تجار قانونمند شد، وبه تشکیل شرکت های سهامی تبدیل شد، اولین شرکت تشکیل شده سهامی، در کشور روسیه ودر سال ۱۳۵۳ تاسیس شده، و تصمیم گرفته شد کالاهایی را بدون دور زدن آفریقا  از شمال اروپا به  چین و شرق آسیا ببرند، احتمال این که در این کار ضرر بیشتر از سود باشد  نیز بود.

برای انجام این جابجایی کلان تعدادی از تجار سرمایه لازم را تامین کردند، و دیگران نیز به نسبت سهام خود در  زیان و سود حاصل از این کار شریک شدند، و این کار با موفقیت صورت گرفت. با گذر زمان و بزرگ تر شدن مبادلات در اروپا به سرمایه های بیشتر و همچنین شرکای  بیشتری نیاز بود. برای انجام این کار به مراکزی نیاز شد که بتوانند سرمایه پزیران و سرمایه گذاران رابطه برقرار کرد، بعد از تاسیس این مراکز، بورس نام گذاری شد.

تاریخچه بورس ایران

اولین مطالعه در مورد تاسیس بورس در ایران، حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. در سال ۱۳۱۵ یک فرد بلژیکی که ران لوترفلد نام دارد. بعد از انجام مطالعات زیادی، اساسنامه بورس داخلی را تهیه وبه ایرانیان مسئول ارائه کرد. با توجه به اتفاقات آن زمان از جمله وقوع جنگ جهانی دوم، دلیلی برای به تاخیر افتادن تاسیس بورس بود که ۲۵ سال به طول انجامید. یک کمسیون در سال ۱۳۴۱ تشکیل شد، این کمیسیون در وزارت بازرگانی، بانک توسعه صنعتی و معدنی همراه باحضور نمایندگان وزارت دارایی، تشکیل شد. اولین موافقت نامه  تاسیس بورس سهام در این کمیسیون تنظیم شد. در آخر سال ۱۳۴۱ یک هیئت از کشور بروکسل به سرپرستی دبیر کل بازار برای راه اندازی و مشارکت مشترک در راه‌اندازی بورس این کشور، به ایران دعوت شدند و بعد از چهار سال تاخیر قانون تشکیل بورسدر سال ۱۳۴۵ در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به بانک مرکزی از سوی وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

در پانزده بهمن ۱۳۴۶ بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، چند معامله برروی سهام بانک توسعه معدنی و صنعتی که یکی از بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی که در آن تاریخ محسوب می‌شد، انجام شد. وبورس اوراق بهادار به طور رسمی کار خود را شروع کرد.

بورس چیست ؟

بازار بورس چیست؟

برای شناخت و فهمیدن این موضوع که واقعا بورس چیست و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از “بازار” و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می توان گفت که:

برای درک وشناخت مفهوم بورس، و آشنا شدن بیشتر با  بورس بهتر است از بازار و مفهوم آن آغاز کنید. می‌توان گفت که در تعریفی ساده بازار یعنی :

خرید و فروش در مکانی به نام بازار صورت می‌گیرد

رابطه برقرار شده بین فروشنده و خریدار را می‌توان به زبانی ساده ایجاد بازار دانست.

شروط مذکور را می‌توان در شبکه های اجتماعی، ارتباطی واینترنت باشد.

دارایی که در بازار ها به فروش قرار می‌گیرد یه به معامله می‌رسد را دودسته می‌خوانیم دسته اول :دارایی واقعی، دارایی مالی.

انواع بازار بورس

می‌توان بازار را به سه دسته اصلی تقسیم کردکه شامل :

۱- بورس کالا

بازاری است که به صورت دائمی وجود دارد و انواع مختلفی از کالا به صورت معین در آنجا به معامله میرسد بازار کالا نام دارد. مواد اولیه و خام در این بازار به معامله می‌رسد. بورس کالای مختلف را با نام همان جنسی که بفروش می‌رسد نام می‌گذارند مانند بورس کندم یا نفت

۲- بورس ارز

با توجه به نام بورس مشخص است که چه چیزی مورد معامله قرار می‌گیرد، فروش و یا خرید پول خارجی. این بورس در ایران فعالیت ندارد. ولی در کشورهای  دیگر که پیشرفته هستند. فعالیت بسیار  چشمگیری دارد.

۳- بورس اوراق بهادار

در این بورس دارایی هایی از جمله اوراق مالی از قبیل اوراق مشارکت و… را مورد معامله قرار می‌دهند. در این کشور این بازار راه که به طور دائمی و رسمی در یک محل از پیش تعیین شده  صورت می‌گیرد وخرید و فروش اوراق بهادار نیز معامله می‌گردد، این شرایط و معاملات در بازار اوراق بهادار صورت می‌گیرد.

بورس چیست ؟

بورس چه می کند؟

کار اصلی بورس را می‌توان گفت که، فراهم کردن زمینه برای دو گروه از مردم، شرکت کردن در یک فعالیت اقتصادی، به طور قانونی، بهرمندی از سود و منفعت این شراکت و تامین نیاز یکدیگر.

این دو گروه سرمایه گذاران و سرمایه پذیران می باشند.  در یک تقسیم بندی ساده، افراد جامعه را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱)نمیتونند با سرمایه ایی یا پس انداز ی که در اختیار دارند کاری انجام بدهند

۲)نداشتن پس انداز یا سرمایه، اما میتواند شراکت کنند و اصول شراکت را از بر هستند

هر ساله در کیش سمینار های مهمی در زمینه شناخت بازار بورس برگزار می شود اگر می خواهید در این سمینار ها شرکت کنید ما به شما تور کیش هتل ترنج را پیشنهاد می دهیم.

بورس چیست ؟

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا