برای پیش ثبت‌نام در وبینار رایگان جهش های طلایی کسب و کار در ایران1402 روی لینک زیر کلیک کنید

زمان برگزاری فروردین ماه می‌باشد : اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «جهش های طلایی کسب و کار در ایران1402»فرصت


سیر توسعه مدیریت: مکتب سیستمی

تئوریهای مدیریتمقالاتسیر توسعه مدیریت: مکتب سیستمی

دوره دیجیتال مارکتینگ

سیر توسعه مدیریت: مکتب سیستمی

برچسب ها: مدیریت

سیر توسعۀ مدیریت در قالب مکاتب مدیریت به شرح زیر ارائه شده است :

1-     مکتب کلاسیک ( 1920 – 1880 )

2-     مکتب نئوکلاسیک ( 1950 – 1920 )

3-     مکتب سیستمی ( 1960 – 1950 )

4-     مکتب اقتضایی ( 1960 تاکنون )

در اینجا به مکتب سیستمی می پردازیم.

مکتب سیستمی که تحت تأثیر ریاضی‌دانان به ویژه کارگیری موفقیت آمیز علم مدیریت، آن هم به معنای علوم ریاضی در جنگ جهانی دوّم بود، سازمان را به عنوان یک سیستم یا کل در نظر می گیرد و اشاره دارد سازمان تنها دارای جنبه‌های فنی یا اجتماعی نیست بلکه عوامل دیگر نظیر اطلاعات، انرژی، مواد اولیّه، قوانین و مقررات، نظام ارزشی در شکست یا موفقیت سازمان نقش دارند. به عبارتی سازمان را به عنوان یک سیستم یا کل که دارای اجزای مختلف و به هم پیوسته و دارای رابطۀ متقابل در نظر می گرفتند.

از دیدگاه این مکتب سیستم عبارت است از مجموعه‌ای از اجزا که در جهت رسیدن به اهداف کل با یکدیگر همکاری و رابطۀ متقابل دارند به گونه‌ای که جزء روی جزء، جزء روی کل، کل روی جزء و همه بر روی هم اثر می گذارند. این روابط را در قالب شکل زیر می توان نشان داد :

تفکر سیستمی

این مکتب مدیریت را همانا به عنوان هماهنگ‌سازی تلاش‌های مجموعۀ عناصر و عوامل یک سازمان در جهت تحقق هدف مشترک تعریف می کنند و مهم‌ترین نقش مدیر را همانا نقش هماهنگی مانند نقش مغز در بدن در نظر می‌گیرد.

نوارد کلیدی در دیدگاه این مکتب به شرح زیر است:

الف) انسان موجودی کل است یعنی هم دارای ابعاد اقتصادی، عقلایی، عاطفی، احساسی و ارزشی است.

ب) سازمان یک کل است یعنی علاوه بر جنبه‌های فنی و انسانی دارای ابعاد دیگر که در بالا توضیح داده شد، می‌باشد.

ج) رابطۀ بین عناصر در یک سیستم رابطه‌ای متقابل، تعاملی و دوطرفه است در حالی که از دیدگاه مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک روابط بین عناصر علّی و معلولی است. مهم‌ترین کارکرد نظریۀ سیستمی این است که رابطۀ تعاملی را جایگزین رابطۀ علّی و معلولی (حاکم در منطق ارسطو) نمود.

تفکر سیستمی

در رابطۀ علّی و معلولی یکی علت و دیگری معلول است در حالی که رابطۀ تعاملی اگر A روی B اثر می گذارد، B هم به روی A اثر می گذارد. یعنی اگر در یک سازمان تولید روی فروش اثر می‌گذارد فروش هم بر روی تولید اثر می‌گذارد.

سید حمیدرضا عظیمی
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+3 #1 زهرا ۱۳۹۴-۱۱-۲۳ ۲۰:۲۵
باسلام خیلی مختصر و مفید بود ممنون
اگه ممکنه مطلب مقایسه ای در موردمکاتب مدیریتی که وجودداره بزارید خیلی ممنون میشمه
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

راهنمای خرید و فروش پژو ۴۰۵

حضور برخی خودروها در بازار خودروی کشور آن‌قدر نهادینه و قدیمی شده است که خرید و فروش آن‌ها امری بسیار عادی و روتین تصور می‌شو...

ادامه مطلب...
More:

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام