شخصیت برند

نسبت دادن ویژگیهای انسانی به برند

یکی از مهمترین مراحل برندینگ (Branding)، شناخت هویت برند (Brand Identity) است. در میان ابعاد هویت برند، شخصیت برند (Brand Personality) مهمترین بعد محسوب می شود که تأثیر بسزایی در ساخته شدن یک برند قوی و ارزشمند خواهد داشت. شخصیت برند عبارت است از مجموعه ای از ویژگیهای انسانی که به گونه ای با برند مرتبط بوده و به آن نسبت داده می شود. ابعاد مختلف این ویژگی های انسانی در شکل زیر نشان داده شده است. این مدل اولین بار توسط جنیفر آکر (Jennifer Aaker) ارائه شد که شخصیت برند را متشکل از چهار بعد نیرومندی، پیچیدگی، شایستگی، هیجان انگیزی و صمیمیت متصور می شود.

شاید ترجمه های ارائه شده از لغات اصلی انگلیسی بیانگر مفهوم ابعاد شخصیت برند نباشد لذا برای هریک از این ابعاد صفات و ویژگیهای ملموس تری نیز عنوان می شود تا بتوان آنها را بهتر شناخت:

نیرومندی: مستحکم، قوی، برون گرا

پیچیدگی: جذاب، نرم و ملایم، زنانه، فریبنده، باکلاس

شایستگی: قابل اطمینان، ایمن، سختکوش، باهوش، موفق، پیشرو، قابل اعتماد

هیجان انگیزی: به روز، مستقل، منحصر به فرد، جوان، سرزنده

صمیمیت: خاکی، خانواده دوست، راستگو، سالم و بی خطر، بدیع

لازم به ذکر است که همۀ این ویژگیها لزوماً در مورد همۀ انواع خدمات قابل تعریف نیستند. همچنین، برندی که از ابتدا به شکلی هدفمند ساخته شده و در راستای قدمهای استراتژی های برندینگ فعالیت کرده با وجود دارا بودن همۀ این خصوصیات شخصیتی، در یک یا دو تا از آنها سرآمد بوده و شناخته می شود.

 

مشارکت کنندگان در این صفحه:

سید حمیدرضا عظیمی آقای سید حمیدرضا عظیمی

توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشت‌های مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا