مدیریت مالی و حسابداری

مدیریت سرمایه به روش CAN SLIM

آن‌چه باید از استراتژی سرمایه‌گذاری CAN SLIM بدانید

استراتژی سرمایه گذاری الگویی است که به شما در تعیین نوع دارایی سرمایه‌ای مورد نظرتان کمک می‌نماید. یکی از استراتژی‌های معروف در انتخاب دارایی‌های سرمایه‌ای و به خصوص سهام، روش CAN SLIM می‌باشد. این متد که توسط ویلیان اونیل طراحی شده، ترکیبی از دو شیوه تحلیل بنیادی و تحلیل فنی است. اگر چه بیشتر متکی بر تحلیل فنی می‌باشد. هر حرف از این اصطلاح بر یکی از ویژگی‌های سهم مورد نظر دلالت می‌کند:

CAN SLIM مخفف چیست ؟

C: Current quarterly EPS

درآمد سه ماهه کنونی هر سهم

A: Annual Earning increase

افزایش درآمد سالیانه هر سهم

N: New product / management / price high

محصولات جدید، مدیریت جدید، بهبود کالا

S: Supply and demand

عرضه و تقاضا

L: Leader or laggard

رهبری بازار

I: Institutional sponsorship

مالکیت نهادی

M: Market direction

جهت بازار

در واقع از نظر تاریخی CAN SLIM را باید یک استراتژی رشد در بازار سرمایه بدانیم که توسط ۵۰۰ نفر از افرادی که بهترین عملکرد را در بازار سرمایه در سال ۱۹۵۳ داشتند و در کتاب How to Make Money in Stocks: A Winning System In Good Times or Bad معرفی شده است.

سرمایه گذاری

طبق نظر اونیل بر اساس آنچه در کتاب پر فروشش تحت عنوان چگونگی سودآوری در سهام، آورده است. یک سهام موفق باید همه ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

C: سهامی را بخرید که افزایش قابل ملاحظه‌ای در درآمد فعلی، ترجیحا بیست و پنج درصد یا بیشتر نسبت به سه ماهه قبلی داشته باشد. هرقدر عایدی هر سهم بیشتر باشد، خرید آن سهم برایتان بهتر است. سهام رو به رشد شرکت‌ها را خصوصا پس از مقایسه عایدی فعلی با سه ماه قبلی یا سال قبل خریداری کنید.

A: بر سهام شرکت‌هایی تمرکز کنید که طی سه سال گذشته سود هر سهم آن‌ها هر ساله افزایش قابل توجهی داشته است. به علاوه خرید سهامی که طی سه ماهه اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده‌اند به نفع شما خواهد بود. سهامی که از روند افزایش عایدی بالایی برخوردار بوده‌اند سودآوری کلانی نیز به همراه دارند.

N: به دنبال خرید سهام شرکت‌هایی باشید که فرآورده‌های جدیدی به بازار ارائه کرده‌اند و یا به تازگی مدیریت خود را تغییر داده‌اند. به علاوه با استفاده از تحلیل تکنیکی در جست‌و‌جوی سهامی باشید که در حال شکستن قیمت و رسیدن به تعادل جدیدی است.

S: بازار سهام کلا وابسته به عرضه و تقاضاست. به دنبال سهامی باشید که حجم معاملات و قیمتشان رو به افزایش است. و به دنبال علائمی باشید که نشان می‌دهد سرمایه گذاران نهادی به دنبال خرید این نوع سهام هستند. حجم مبادلات انجام شده باید پنجاه درصد بالا‌تر از حد معمول باشد. همچنین سهام شرکتهایی را جست‌و‌جو کنید که سهامشان را دوباره بازخرید می‌کنند و مدیران عالی رتبه آن سهامدار شرکت هستند.

L: قوی‌ترین سهم یک صنعت را خریداری کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که سهام کم ارزش را بخرید. حتی اگر قیمت آن سهام پایین‌تر باشد (تکنیکی‌ها آن را قدرت نسبی می‌نامند). حتی در بازار رکودی نیز سهام با ارزش را خریداری کنید. اغلب افرادی در جست‌و‌جوی سهام با قدرت نسبی هشتاد یا بیشتر هستند.

I: همیشه اقدام به خرید سهام شرکتهایی کنید که سرمایه گذاران نهادی از قبیل صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک نیز مالک آن هستند. سهامی که تحت حمایت شرکت‌های سرمایه گذاری هستند سریعا تبدیل به پول نقد می‌شوند. بنابراین خرید و فروش این نوع سهام همواره قابلیت ورود و خروج از آن را دارد.

M: به منظور آگاهی از قدرت و ضعف بازار سهام همیشه شاخص‌های قیمت و حجم معاملات را مورد مطالعه و بررسی قراردهید از نمودارهای خاص سهام برای شناسایی روند صعودی یا نزولی بازار سهام بهره بگیرید. از تحلیل‌های فنی با هدف پیش بینی بلکه به منظور آگاهی از اینکه در حال حاضر چه نوع سهامی برای خرید مناسب‌تر است، استفاده کنید.

منبع : همه چیز درباره سهام

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا