10 نکته کاربردی درباره بازاریابی تلفنی

اگر با اینستاگرام آشنا هستی و به تصاویر مدیریتی هم علاقه داری؛ ما را در اینستاگرام دنبال کنید!اینستاگرام

خیلی از تصاویر مدیریتی و تبلیغات جالب را اونجا به اشتراک می ذاریم ! myindustry.ir@

صفحه اصلیمدیریت فروش و بازاریابیمقالات10 نکته کاربردی درباره بازاریابی تلفنی

10 نکته کاربردی درباره بازاریابی تلفنی

برچسب ها: بازاریابی

1بازاریابی تلفنی- سعی کنید شاد بودن را در صدایتان منعکس کنید

تنها ابزار بازاریاب و فروشنده تلفنی ، صدای اوست. بنابر این همان طور که یک نوازنده ماهر و چیره دست با ساز خود هنرنمایی می کند، یک بازاریاب و فروشنده تلفنی هم باید با صدای خویش هنر خویش را نشان دهد. حالت روحی شما، چه بخوهید و چه نخواهید در صدایتان منعکس می شود. بنابر این سعی کنید در شاد بودن صدای خویش بکوشید. هنگامی که ناراحت هستید بهتر است اول خود را آرام کنید و حالت طبیعی پیدا کنید سپس به بازاریابی و فروش تلفنی اقدام کنید.

2- نباید مشتری را معطل بگذارید

ابزارهای لازم برای بازاریابی و فروش تلفنی را روی میزتان آماده کنید. از خودتان بپرسید که ابزار لازم برای توفیق در ابن حرفه چیست؟ مثلا شما به خودکار و کاغذ برای یادداشت احتیاج دارید. اگر ابزار کار آماده نباشد بایستی مشتری را معطل نگه دارید و به دنبال وسایلتان بگردید. در این حین زمان برای شما به سرعت می گذرد ، ولی برای مشتری که گوشی را در دست دارد به کندی خواهد گذشت و او معذب خواهد شد. به علاوه اطمینان داشته باشید که مدارک و آمار ارقام در دسترس شما در حین صحبت به روز است.

3- در مواقع مهم بهتر است ایستاده صحبت کنید

یکی از آثار هورمون آدرنالین تمرکز و تسلط بر خود است. در حالت ایستاده میزان ترشح این هورمون نسبت به حالت نشسته افزایش می یابد. در هنگامی که با شخص مهمی صحبت می کنید بایستید تا تمرکزتان بیشتر شود و بتوانید مذاکره را کنترل کنید.

4- به منشی ها خیلی احترام بگذارید

به هیچ عنوان تصور نکنید که منشی ها در سازمان ها و شرکتها انسانهای مهمی نیستند. اتفاقا آنها جز گروه های تاثیرگذارند و نقش مهمی در اتخاذ تصمیمات مدیران دارند. از آن جا که منشی ها با مدیران خود در ارتباطند، به خوبی می دانند که چگونه نظر آنها را به مسئله ای جلب کنند یا اینکه آنها را در جهت رد پیشنهادی هدایت نمایند. با منشی ها دوست شوید و یا حداقل با احترام با آنها صحبت کنید. آنها می توانند مشاوران خوبی برای شما باشند.

5- گفتگو کنید و متکلم وحده نباشید

بعضی افراد در مکالمات تلفنی اصلا اهمیت نمی دهند که تاثیر کلمات و گفته های آنها بر طرف مقابل چیست. ممکن است طرف مقابل به مسیر گفتگو علاقه ای ندارد و یا می خواهد سوالاتی مطرح کند که در بمباران کلمات شما موفق به پرسیدن نمی شود. این مهم نیست که شما چه میزان حرف زده اید و چه حجم اطلاعات را منتقل کرده اید، بلکه مهم این است که شما تا چه حد توانسته اید خودتان را در دل مخاطب جا کنید. مشتریان بیشتر از آن که دوست داشته باشند شما برای آنها صحبت کنید علاقه دارند حرف بزنند و سوالات خود را مطرح کنند.

6- گوشی تلفن را درست در دست بگیرید

اگر تعداد تماس های شما در روز زیاد باشد از مدیر خود بخواهید برایتان هدفون تهیه کند تا نیاز نباشد در طول روز به مدت زیاد وزن گوشی را تحمل کنید. در این صورت دهنی گوشی هم در جای مناسب آن قرار می گیرد. اما اگر از گوشی معمولی استفاده می کنید، مواظب نحوه نگه داشتن آن باشید. دهانه گوشی را دقیقا در جلوی دهان نگه دارید تا صدای شما به خوبی به مشتری منتقل شود و قسمت مربوط به شنیدن صدای مشتری هم درست در مقابل گوش شما باشد.

تلفن

7- یادداشت برداری کنید

وقتی در حال مذاکره با مشتری هستید قلم در دست داشته باشید. نکات مهم صحبت او را یادداشت کنید. تندنویسی را تمرین کنید تا یادداشت کردن به روند مذاکرات لطمه ای وارد نکند. توافقاتتان را حتما یادداشت کنید و هرگز به حافظه تان اکتفا نکنید. یادداشت های خود را در پرونده ای بایگانی کنید تا در مذاکرات بعدی به آنها مراجعه کنید. از این طریق شما حرفه ای خواهید شد.

8- از زبان بدن در پشت تلفن استفاده کنید

زبان بدن همان حرکات و حالاتی هستند که شما از خود بروز می دهید. جالب است بدانید در ملاقات های حضوری تاثیر زبان بدن بسیار بیشتر از کلام است. ایما و اشاره هم جزئی از زبان بدن است. درست است که در پشت تلفن مشتری شما را نمی بیند اما توصیه می شود هنگام صحبت تلفنی آراسته باشید ، درست بنشینید و از ایما و اشاره در کلام خود استفاده کنید. همه اینها باعث می شود علاوه بر اینکه احساس بهتری نسبت به خود پیدا می کنید، بر مشتری نیز تاثیر بیشتری داشته باشید.

9- همیشه بعد از مشتری گوشی را بگذارید

مواردی پیش می آید که بعد از اتمام مکالمه و مذاکره و خداحافظی و در هنگامی که شما در حال گذاشتن گوشی روی تلفن هستید، ناگهان مشتری چیزی را به یاد می آورد و می خواهد آن را با شما در میان بگذارد  ولی شما متوجه صدای او نمی شوید و گوشی را می گذارید. بهتر است برای جلوگیری از چنین حالتی و همچنین رعایت احترام بیشتر به مشتری پس از اینکه صدای قرار گرفتن گوشی ایشان و قطع مکالمه را شنیدید، شما گوشی خودتان را روی تلفن قرار دهید یا مکالمه را قطع کنید.

10- واژه  "سلام" به کار ببرید و از گفتن "الو" حتی المکان خودداری کنید

سلام ، سلامتی می آورد و در ایران بهترین کلمه برای برقراری ارتباط است. پس بهتر است ابتدا سلام کنید، سپس خودتان را معرفی و از مشتری بخواهید که وقت کوتاهی را در اختیارتان بگذارد تا پیشنهادی را که باعث افزایش منافع آنها می شود به ایشان ارائه می کند.

و اما نکته شماره 11 ؛ اگر شما مایل هستید بیشتر در این باره بدانید و نکات فراوانی درباره بازاریابی تلفنی یاد بگیرید ، خواندن کتاب ارزشمند آقای پرویز درگی را فراموش نفرمایید. کتاب « بازاریابی و فروش تلفنی با نگرش به بازار ایران » ، که نکات این مقاله هم برگرفته از مطالب آن است راهنمای ارزشمندی برای علاقه مندان به موضوع استفاده از تلفن برای بازاریابی است.

به علاوه می توانید کلیاتی درباره بازاریابی و فروش تلفنی در این مقاله بخوانید.

این مطلب توسط آقای محمد شریفی نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت


Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+1 #1 جواد توفيقي ۱۳۹۰-۰۷-۲۲ ۲۱:۳۴
با سلام .همين 10 نكته از نظر من كه مرتبا با مشتري در ارتباط ميباشم جامع و مخلص كلام بود.ممنونم.
بازگو کردن
 
 
+2 #2 فریبا ۱۳۹۱-۱۰-۲۳ ۲۰:۳۶
سلام من خودم بازاریاب تلفنی هستم اول کار خیلی با مشکل روبرو شدم ولی با خواندن این مطالب مشکلام حل شد کتاب که معرفی شده تهیه میکنم تا بیشترموفق باشم از شماهم ممنون از ته دل امیدوارم هرجاهستید موفق باشیدو پیروز خدانگهدا
بازگو کردن
 

رادیو مدیریت

آرزوهای سند چشم انداز 1404 ایران

دولت و تشکیلات آن نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تسریع و تسهیل توسعه کشور یا کند کردن و حتی ممانعت از توسعه دارد. دولت سیاست‌گذا...

ادامه مطلب...
More:

رادیو مدیریت

با فشردن کلید Play هم اکنون، رادیو مدیریت را گوش دهید :

Get the Flash Player to see this player.

برای آشنایی با رادیو مدیریت اینجا کلیک کنید.

رادیو مدیریت

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است