مدیریت فروش و بازاریابی

بیمه تجارت نو ؛ در مسیری کهنه

قیمت بیلبوردهای تبلیغاتی، آن هم در تهران سر به فلک می کشد ! هر کسب و کاری امکان استفاده از تابلوهای تبلیغاتی را در شهر تهران ندارد، مخصوصاً اگر یک کمپین گسترده باشد و تعداد تابلوهای تبلیغاتی در شهر افزایش یابد، باید متوجه شویم که سرمایه گذاری قابل توجهی روی برندسازی و تبلیغات آن شده است. بیمه تجارت نو که وابسته به بانک تجارت است و فعالیت خود را در بازار بیمه کشور از اواخر سال 94 آغاز کرده است. در بهار 95، کمپین ورود به بازار خود را کلید زد ! کمپینی که با اشتباهی تامل برانگیز و معنادار همراه بوده است. تابلوهای تبلیغاتی نسبتاً زیادی در شهر تهران، میزبان کمپین تبلیغاتی بیمه تجارت نو هستند و همگی (بدون استثنا) اشتباه فاحش اشاره شده را همراه دارند. در ادامه ضمن ارائه تصاویری از این بیلبورهای تبلیغاتی، به بررسی علل احتمالی بروز این خطا پرداخته ایم.


بیمه تجارت نو و خطا در طرح تبلیغاتی

بیلبورهای نسبتاً گران قیمتی در شهر تهران، هم اکنون در حال نمایش تبلیغاتی بیمه تجارت نو هستند، تابلوی تبلیغاتی پل مدیریت (اتوبان چمران)، چهارراه جهان کودک و … نمونه ای از بیلبورهای گران قیمتی هستند که هم اکنون از تبلیغ با طرح زیر میزبانی می کنند ! تبلیغی که در آن آدرس وبسایت بیمه تجارت نو به اشتباه به صورت tejaTatinsure.com نوشته شده است. در واقع عبارت tejarat به اشتباه و به صورت tejatat نوشته شده است.

تصویری از بیلبورد بیمه تجارت نو در چهارراه جهان کودک تهران؛ به آدرس سایت بیمه تجارت نو که به اشتباه به صورت tejatat نوشته شده است، دقت کنید. برای مشاهده تصویر بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

بیمه تجارت نو

تصویری از بیلبورد بیمه تجارت نو در چهارراه جهان کودک تهران؛ به آدرس سایت بیمه تجارت نو که به اشتباه به صورت tejatat نوشته شده است، دقت کنید. برای مشاهده تصویر بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

بیمه تجارت نو

تصویری از بیلبورد بیمه تجارت نو در بزرگراه مدرس؛ به آدرس سایت بیمه تجارت نو که به اشتباه به صورت tejatat نوشته شده است، دقت کنید. برای مشاهده تصویر بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

بیمه تجارت نو

تصویری از بیلبورد بیمه تجارت نو در بزرگراه مدرس؛ به آدرس سایت بیمه تجارت نو که به اشتباه به صورت tejatat نوشته شده است، دقت کنید. برای مشاهده تصویر بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

البته موضوع کمپین تبلیغاتی بیمه تجارت نو (اگر بتوانیم نامش را کمپین بگذاریم) تنها به اشتباه تایپی در طراحی و عدم اصلاح آن با گذشت بیش از یک ماه محدود نمی شود، به این بیلبورد نگاه کنید :

1- به نظر شما چقدر بر روی طراحی بیلبورد فکر و اندیشه و خلاقیت صرف شده است؟

2- به نظر شما چقدر بر روی طراحی پیام تبلیغاتی (Message Strategy) کار شده است؟

3- نقش دسته گل قرمز رنگ در این بیلبورد چیست؟ به کدام هدف بازاریابی، تبلیغات، برندینگ کمک می کند؟

4- شعار «آمده ایم تکیه گاه شما باشیم» -که البته نسبت به سایر المان های تبلیغاتی این کمپین بهتر است- چقدر نوآوری و جذابیت دارد؟

نکتۀ بعدی که به نظر می آید، آدرس صحیح سایت است ! آدرس سایت در واقع حتی www.tejaratinsure.com هم نبوده است ! یعنی اشتباه تنها یک غلط تایپی نبوده ! بلکه اساساً آدرس سایتشان www.tejaratinsurance.com است ! هر چند خوشبختانه tejaratinsure به آدرس اصلی ریدایرکت می شود، ولی مشخص است که در زمان راه اندازی کمپین نام اصلی وبسایت برای مدیران مجموعه مشخص نبوده است.

نکتۀ دیگری که جای تامل دارد، وضعیت دامین ها است :

دامین tejaratinsurance.com بر روی یک ایمیل شخصی ثبت شده است .

دامین tejaratinsurance.ir متعلق به یک شرکت میزبانی است و به سایت شرکت بیمه تجارت نو نمی رود.

دامین tejaratinsure.ir بر روی یک ایمیل شخصی ثبت شده است .

دامین tejaratinsure.com بر روی یک ایمیل شخصی ثبت شده است .

امّا مسیر کهنه ای که در عنوان مطلب به آن اشاره شد، منظور در واقع منابعی است که شرکتهای دولتی، نیمه دولتی، خصولتی و … به سادگی به هدر می رود، در شرایطی که استاتاپ های خلاق و نوآور، بدون منابع و با بهره وری بالاتری در حال فعالیت هستند و از منابع حتی محدود و حمایتهای کوچک نیز بی بهره اند.

نگارنده بر این باور است، کمپین تبلیغاتی شرکت بیمه تجارت نو، می توانست با اندکی دقت و توجه و اهمیت به منابع، تاثیرگذاری بیشتری بر روی بنگاه اقتصادی آنها و در نگاهی کلان تر بر اقتصاد ملی ما داشته باشد، حال آن که اکنون با بی برنامگی و عدم یکپارچگی، عدم طراحی صحیح پیام تبلیغ و استراتژی تبلیغ، باعث هدر رفتن منابع شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا