کنترل و مدیریت کیفیت

۵ مرحله تا بهبود کیفیت

مهم نیست که کالا می‌فروشید یا ایده‌های خارق‌العاده، موفقیت به کیفیت محصول نهایی شما بستگی دارد. اینکه کسب‌وکار شما چیست اهمیت چندانی ندارد. برای موفق شدن، باید کیفیت کالای تولید شده را در درجه اول قرار دهید. در ‌‌نهایت، رشد میزان فروش در تجارتی پایدار راحت‌تر است و در کسب‌وکاری که ساختار آن پایدار بوده به نسبت زیادی بیشتر است.

بدون شک ما در دنیای بی‌نقصی زندگی نمی‌کنیم: مردم اشتباه می‌کنند و ماشین‌ها خراب می‌شوند، هدف به حداقل رساندن این مشکلات است به طوری که مشتریان دوباره تحت تاثیر قرار گرفته و باز به سراغتان بیایند.

دسترسی به این هدف از طریق تمرکز بر کیفیت امکان‌پذیر است. بالا بردن کیفیت، موجب حفظ سرمایه شرکت می‌شود و در این صورت دیگر نیازی به اقدامات بیشتر برای جبران اشتباهات گذشته نیست. همچنین باعث همکاری بیشتر کارکنان می‌شود چون افراد علاقه‌مند به شرکت و فعالیت در گروه‌های کارآمد‌تر هستند.

کیفیت

چگونه می‌توان از منحصر به فرد بودن کیفیت ارائه شده در بنگاه‌تان اطمینان حاصل کنید؟ در اینجا به بررسی پنج نکته برای پیشرفت سریع کیفیت می‌پردازیم:

۱) گروه را بیشتر بسنجید

برای سنجش عملکردتان می‌توانید از دو شاخص عملکرد کلیدی استفاده کنید و تعیین کنید که خطاهای کیفی کسب‌وکار شما به کدام مورد مربوط است.
اولین شاخص شامل اشتباهاتی است که تیم شما درون سازمان آن را ایجاد کرده و مشتریان هیچ‌گاه از آن‌ها باخبر نشده‌اند. این خطا‌ها خیلی بد نیستند، زیرا مشتریان متوجه آن‌ها نمی‌شوند. شاید آن‌ها از تاخیر در دریافت محصول رنج بکشند، اما مطمئنا از سهل‌انگاری شما متحمل ضرری نمی‌شوند.
مورد دوم، شامل مسائل مربوط به کیفیت محصول یا خدمات است که شما از آن غافل شده بودید و توسط مشتریان شما کشف شده است. این مورد تاثیرات وحشتناکی دارد، زیرا مشتریان با ضعف بنگاه شما مواجه شده‌اند که باعث تحلیل رفتن روابط بلندمدت فروش می‌شود. سنجش آشکار این اشتباهات، توجه گروه‌تان را به این مسائل جذب می‌کند و از این طریق شما پیشرفت زیادی را مشاهده خواهید کرد، زیرا اعضای گروه شما متوجه می‌شوند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

۲) بر فرآیند تمرکز کنید نه بر عوامل اجرا کننده آن

بیشتر مواقع نقص در روند انجام کار است نه کسی که شما به او اعتماد دارید. این را به‌خاطر بسپارید و بدانید که با اضافه کردن یکسری مراحل یا با بررسی سیستم‌های جدید، می‌توانید این مسائل را حل کنید. این را به بازی «چه کسی این را خراب کرد؟» و گناهکار شماردن دیگران تبدیل نکنید. این کار گروه را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که همه با بزدلی تقصیر را بر گردن دیگری بیندازند.

۳) جلسات هفتگی برگزار کنید

جلسات ابتدا طولانی و خسته‌کننده هستند. شما باید درباره مسائل مرتبط به کیفیت کار با تمام اعضا گفت‌وگو کنید و آن‌ها را ریشه‌یابی کنید. بعد از مدتی (کمتر از آنچه فکر می‌کنید) جلسه‌ها کوتاه‌تر، روند‌ها قدرتمند‌تر و سیستم منسجم‌تر می‌شود. وقتی کارکنان ببینند که سیستم خطا‌ها را اصلاح می‌کند، اعتماد به نفس اعضا افزایش یافته و از استرس آن‌ها کاسته می‌شود.

۴) یک جدول کیفیت بسازید

بزرگ‌ترین مسائل مربوط به کیفیت را براساس موضوع طبقه‌بندی کنید و روی مسائل مهم تمرکز کنید و تا زمانی که به مسائل کوچک تبدیل شوند، روی آن‌ها کار کنید. وقتتان را روی مسائل عجیب هدر ندهید و برای مشکلاتی که به طور مکرر اتفاق می‌افتند، زمان بیشتری صرف کنید.

۵) عمومی‌سازی کنید

نتایجی را که از بررسی کیفیت به دست آورده‌اید در سالن غذاخوری قرار بدهید. همه باید متوجه شوند که شرکت بر این موضوع تاکید دارد و می‌خواهد آن را آشکارا بهبود ببخشد. قرار دادن یک تذکر روزانه در معرض دید همگان، بیانگر تعهد شما به کیفیت کار برای کسانی است که روزانه با آن سر و کار دارند و تحت تاثیر آن هستند؛ یعنی اعضای تیم شما.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا