مدیریت پروژه

گانت چارت یا نمودار گانت چیست؟

بهترین نمونه گانت چارت را ببینید !

در دوره‌ای که مدیریت علمی شکل گرفته بود، هنری گانت ابزاری برای نمایش میزان پیشرفت یک پروژه در قالب یک جدول ویژه را به وجود آورد. کاربرد اولیه این جدولها پیگیری میزان پیشرفت پروژه های ساخت کشتی بود. اکنون برنامه ریزی گانت (نمودار گانت) به صورت نمودارهای افقی میله ای در مدیریت پروژه ها بسیار پرکاربرد شده است و این نمودارها به گانت چارت معروف هستند. شکل زیر یکی از نمونه های ابتدایی گانت چارت را نمایش می دهد.

گانت چارت

محورها در گانت چارت

محور افقی گانت چارت نمایانگر زمان است، که می توانید زمان به صورت مطلق (مثلاً June2011) و یا به صورت نسبی و به نسبت زمان آغاز پروژه باشد (مثلاً هفته ی دوم پروژه) . رزولوشن چارت به نوع پروژه و ماهیت ان بستگی دارد، در پروژه ای تقسیم بندی به صورت هفتگی و در دیگری شاید ماهانه باشد. ستونهای مشکی رنگ هم طول هر کدام از فعالیتهای پروژه را نشان می دهد.

در گانت چارت بالا، هر فعالیت با پایان فعالیت قبلی آغاز می شود. این حالت می تواند چنین نباشد، و فعالیتها می توانند به صورت همزمان انجام شوند که این موارد همگی به ماهیت فعالیتهای پروژه و روابط بین آنها بستگی دارد. در پروژه های بزرگ که فعالیتها بسیار زیاد باشد و هر فعالیت خودش شامل زیرفعالیتهای فراوانی باشد، توصیه می شود که به منظور کاربردی تر کردن گانت چارت، هر کدام از فعالیتها یک چارت جداگانه برای خود داشته باشند.

اما باید توجه داشته باشیم که این شکل ابتدایی گانت چارت برای کارایی بیشتر با موارد و علائم دیگری می تواند توسعه یابد:

  • یک خط عمودی می تواند نمایانگر زمان فعلی در پروژه باشد.
  • همچنین می توان، پیشرفت هر کدام از فعالیتها را با استفاده از رنگهای مختلف و یا سایه زدن و … نمایش داد.
  • وابستگی فعالیتها به یکدیگر را می توان با استفاده از اتصال خطوط نمایش داد.
  • تخصیص منابع به فعالیتها را مشخص نمود.
  • مشخص نمودن مقاطع حساس در پروژه (Milestone) نیز می تواند یکی دیگر از این موارد باشد.

نمونه نمودار گانت یا گانت چارت

نمونه گانت چارت
این تصویر، نمونه ای از یک نمودار گانت چارت است

گانت چارت این روزها کاربرد بسیار زیادی دارد، هر چند اینجا به کاربرد آن در مدیریت پروژه اشاره کردیم، اما نباید تصور شود که کاربردِ نمودار گانت تنها مربوط به پروژه های بزرگ است، می توان برای نظم بخشیدن به امور، از نمودار گانت برای تمام کارها و Taskهای روزمره نیز استفاده کنید.

همین‌جا بد نیست اشاره کنیم که نمودار گانت را در زبان انگلسی با دو T و به صورت Gantt Chart می‌نویسند.

سایت انگلیسی:

Netmba

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا