فناوری اطلاعات

تفاوت G و E و H و H+ و LTE در اینترنت همراه

آن چه باید از علائم اختصاری در اینترنت همراه بدانید

اپراتور و خدمات نسل سوم موبایل در ایران با رایتل وارد کشور شد و مردم ایران با این خدمات آشنا شدند، اما این روزها و با گذشت کمتر از 1 ماه از ارائه خدمات نسل سوم موبایل توسط دو اپراتور بزرگ و فراگیر کشور یعنی همراه اول و ایرانسل، بسیاری از مردم با سوالاتی پیرامون آن روبرو شده اند. در این مطلب، به معرفی سرویسهای مختلف، تفاوت آنها و ویژگی سرویسهای همراه اول و ایرانسل پرداخته ایم.

در حال حاضر، خدمات نسل سوم توسط ایرانسل در شهرهای ذیل ارائه می شود و شما می توانید از خدمات آن استفاده نمایید :

تهران، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، رشت، ارومیه، کرمانشاه، همدان، خرم آباد، سنندج، بندرعباس، اراک، اردبیل، قزوین، قم، زنجان، ایلام و اسداباد

همراه اول نیز در حال حاضر این سرویس را تنها در برخی از مناطق شهر تهران ! و آن هم تنها به افرادی که بسته اینترنت یک ماهه را فعال کنند ارائه می کند !

اما اگر از این خدمات استفاده کرده باشید احتمالاً این سوال برای شما ایجاد شده است که فرق G و E و H و H+ و LTE چیست !

GPRS : General Packet Radio Service

جی پی آر اس سرویس نسل دوم موبایل هست ( ۲G ) که امکان انتقال داده ها بصورت بسته ای را فراهم میکند. این نسل در کنار سرویس مکالمه و پیام کوتاه سرویس هایی همچون اینترنت و MMS را نیز داراست.

حداکثر سرعت دریافت اطلاعات در این نسل ۱۱۴ کیلوبیت بر ثانیه که تقریبا معادل ۱۴ کیلوبایت بر ثانیه است.

در برخی گوشی ها کنار علامت وضعیت آنتن دهی از حرف G برای نشان دادن نوع شبکه استفاده میشود.

EDGE : Enhanced Data GSM Evolution

اِج نیز مانند جی پی آر اس در نسل دوم موبایل قرار می گیرد با این تفاوت که سرعت دریافت اطلاعات در آن بیشتر است که این سرعت حداکثر به ۳۸۴ کیلوبیت معادل ۴۸ کیلوبایت است میرسد

به اج نسل ۲٫۵G هم گفته می شود و در برخی گوشی ها از علامت E برای نشان دادن آن استفاده میگردد.

۳G

این نسل سوم موبایل است که در کنار امکانات نسل قبل امکان برقراری ارتباط تصویری را نیز فراهم میکند. سرعت ارتباطات در نسل سوم بسیار بهتر است بطوریکه در این نسل امکان دریافت اطلاعات تا سرعت ۳٫۱ مگابیت که تقریبا معادل ۳۹۵ کیلوبایت بر ثانیه است را فراهم میکند.

برخی گوشی ها علامت ۳g را کنار علامت وضعیت آنتن دهی نشان میدهند.

HSDPA : High-Speed Down-link Packet Access

این نسل از موبایل بر اساس ۳G کار میکند و فقط سرعت دریافت اطلاعات بیشتر شده بطوریکه در این حالت سرعت دریافت تا ۱۴ مگابیت که معادل ۱٫۷۵ مگابایت برثانیه است فراهم شده است.

به این نسل ۳٫۵G هم گفته می شود و در برخی گوشی ها با علامت H نشان داده میشود.

HSPA+:Evolved High-Speed Packet Access

این نسل که ترکیبی از HSDPA و HSUPA می باشد گاها نسل چهارم موبایل نیز خوانده میشود و سرعت دریافت داده ها تا ۱۶۸ مگابیت که معادل ۲۱ مگابایت بر ثانیه است را فراهم میکند

۴G LTE:Long Term Evolution

نسل چهارم موبایل است. این نسل سرعت ارتباطات را تا ۲۹۹٫۶ مگابیت که تقریبا معادل ۳۷٫۵ مگابایت برثانیه است را فراهم میکند که با آن میتوان به راحتی به تماشای فیلم هایی با کیفیت HD نشست.

از نظر سرعت دریافت اطلاعات این شبکه ها بصورت زیر می باشند

GPRS(114Kbps)<EGDE(368Kbps)<3G(3.1Mbps)<HSDPA(14Mbps)< HSPA+(168Mbps)< 4G/LTE(299.6Mbps)

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا