شرکتهای ایرانی

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی در مجامع مختلف دارای تعاریف مختلف و جامعی می باشد اما در یکی از کاملترین تعاریف به نقل از طراحان در کانون طراحان برتر به عنوان یک شبکه هماهنگ تعریف می شود که هدف آن فراهم نمودن شرایط جهت حمل بهینه، توزیع مناسب، انبارش، فروش و مصرف بهینه می باشد.

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی یک عملیات پیچیده و حساس می باشد همچنین زوایای دیگری همچون پویایی، علمی، هنری و … نیز برخوردار می باشد. در سطح اولیه بسته بندی کارکردهایی همچون نگهداری از کالا، حمل و نقل، اطلاع رسانی را شامل و همچنین عناصری خدماتی را نیز در خود جای داده. ماهیت بازاریابانه بسته بندی خود یکی از مهمترین کارکردهای بسته بندی می باشد و در هنگام طراحی بسته بندی باید توجه ویژه ای به آن نمود.

کارکردهای طراحی بسته بندی حرفه ای نیازمند تخصص های مهندسی، بازاریابی، روانشناسی و طراحی گرافیک می باشد. در هر حال متخصصان طراحی بسته بندی نیازمند دانش هایی در زمینه هنری و انگیزشی می باشند.

تعاریف طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی خلاقانه به بسته بندی گفته می شود که حجمی را در خود جای می دهد و پلی بین تولید انواع بسته بندی و بازار هدف می باشد.

طراحی بسته بندی ماننده طراحی کاتالوگ تشکیل شده از بستن اشیایی گوناگون در یک جعبه، طراحی بسته بندی به هر نوع محصولی از هر مواد تشکیل دهنده با هر نوع ساختاری است که بتواند به عنوان بسته ای برای مقاوم سازی، حمل و نقل جابه جایی و تحویل و ارائه خوب کالا از ماده خام گرفته تا محصول نهایی را از تولید کننده به بازار نهایی برساند.

ویژگی های یک طراحی بسته بندی خوب :

طراحی بسته بندی خوب شامل طراحی بسته بندی است که از محصول شما در طی حمل و نقل، انبار داری ، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. تا زمانی که توزیع محصول را در زمان و محل مناسب ارائه کند.

طراحی بسته بندی از روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسد شدن ، گم شدن وسایل اضافه به ارزش محصول اضافه می نماید. ویژگی های یک بسته بندی مناسب و خوب را می توان به بخش های زیر تقسیم نمود.

آسان نمودن کاربری محصول: طراحی بسته بندی عملکرد مناسبی برای افراد درگیر در توزیع جهت آسان نمودن ارائه، فراهم می نماید که شامل لیبل، نحوه مصرف و استاندارد بودن و دیگر موارد می باشد

بازاریابی محصول: در عصری که رقابت بین شرکت های تولیدی مختلف بسیار زیاد و تنگاتنگ می باشد. طراحی بسته بندی نقشی مهم در ارائه محصول ایفاد می نماید و می تواند در شناخت محصول شرکت در بازارهای آشفته موثر واقع شود.

اطلاعاتی که باید در یک بسته بندی رعایت شود

اطلاعاتی که باید در یک طراحی بسته بندی آورده شود نیاز به تخصص های متعددی دارد زیرا با روح روان مشتری سر و کار دارد. همچنین این اطلاعات با پیشرفت زمان ابعاد وسیعتری را به دنبال دارد. ابعادی همچون زمان استفاده، رنگ، نحوه حمل و نقل، قیمت، مواد تشکیل دهنده و نحوه استفاده و …. را می توان بر روی بسته بندی های مدرن یافت. جهت انجام یک طراحی بسته بندی خلاقانه به کانون طراحان برتر مراجعه نمایید.

طراحی بسته بندی ، بازاریابی و تبلیغات

در عصر حاضر برای انتقال پیام های تبلیغاتی از رسانه های متعددی مانند کاتالوگ ، پوستر ، تبلیغات تلویزیونی ، نمایشگاهی و …. استفاده می شود طراحی بسته بندی یکی از آن ها می باشد.

طراحی بسته بندی در این میان نقش ایجاد کننده انگیزه برای خریدار، به ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است. در گام بعدی باید طرح و حجم زیبا و جالب باشد و در نهایت کیفیت بسته بندی نیز مهم می باشد. برای ایجاد تمایز دو عنصر مهم نقش ایفاد می کنند.

شکل فیزیکی

طراحی : که شامل طرح و نقش، رنگ، علائم روی بسته بندی، لوگو و تصاویر روی زمینه می شود. جهت موفقیت در ارائه محصول لازم است که رنگ طراحی بسته بندی با طبیعت و اثرات محصول اراتباط نزدیک داشته باشد. رنگ محصول حتما نباید شاد باشد بلکه باید متمایز باشد و همچنین بسته بندی باید حرف جدیدی داشته باشد و متمایز باشد.

آموزش طراحی بسته بندی

آموزش طراحی بسته بندی در تبلیغات و فروش امروزه افراد بسیاری را به خود جذب کرده است . یکی از مواردی که نقش اساسی در زمینه آموزش طراحی بسته بندی ایفا می کند، آموزش طراحی بسته بندی محصولات است که یک شغل پر درامد در زمینه پولسازی در فعالیت های خدماتی به حساب می آید.

آموزش طراحی بسته بندی یکی از عناصر هنری در فعالیت های گرافیکی است که این آموزش طراحی بسته بندی خلاقیت هنری را با تکنیک های تجاری ربط می دهد تا مسیر محصولات تجاری را در بازار مشخص کند. آموزش طراحی بسته بندی کالا در فعالیت های اقتصادی نقش بسیار اساسی دارد که در متن ذیل به شرح آن می پردازیم

بسته بندی خلاقانه

بسته بندی خلاقانه هنر و علم نگهداری از محصول برای نگهداری ،انبار ، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از محصولات می باشد. بسته بندی خلاقانه شامل مراحل طراحی وتولید بسته بندی خلاقانه می گردد.

بسته بندی خلاقانه به شکل گسترده ای بر زندگی اثر گذار است، به شکلی که در بسته بندی خلاقانه ما در تمام محیط خود آنرا حس می کنیم .

از بسته بندی خلاقانه در تولیدات غذایی و بسته بندی خلاقانه در محصولات دارویی تا بسته بندی خلاقانه محصولات مصرفی و بسته بندی خلاقانه محصولات صنعتی مانند محصولات بسته بندی خلاقانه محصولات شوینده همه با بسته بندی خلاقانه هستند.

شرح فعالیت اصلی بسته بندی خلاقانه محافظت از کالا می باشد. بسته بندی خلاقانه  با علامت های استاندارد این امکان را می‌دهد تا دانش پیدا کنیم چه نوع محصولی داخل بسته بندی خلاقانه قراردارد و شرایط نگهداری و استفاده آن چگونه است.

مثلا ، جهت طراحی بسته بندی خلاقانه  باید تجربه مخاطبان محصول داخل بسته بندی خلاقانه و این موضوع که مخاطبین بازار هدف به چه شکل از محصول استفاده می نمایند را در راس امور قرار دهید.

منبع:

شرکت طراحی تبلیغاتی

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا