عمومی

عسل ایرانی با بسته بندی ترکی در اروپا

عسل ایرانیصادرات عسل ایران آن هم به صورت فله‌ای باعث شده تا ترکیه از این فرصت استفاده کرده و آن را در بسته بندی‌های پرزرق و برق به نام خودش صادر کند. اکنون می توان عسلهای ایرانی را در بسته بندی های ترکی در بازار اروپا مشاهده کرد در حالی زنبوردار ایرانی از این ارزش افزوده بی بهره بوده است.

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در کش و قوس ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی، واردات عسل را نیز ممنوع کرد اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت تولید این محصول، ازفرصت پیش آمده استفاده و صادرات آن را تقویت کرد.

عفت رئیسی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور، ضمن مثبت ارزیابی کردن ممنوعیت واردات عسل، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه با مازاد تولید عسل در کشور مواجه هستیم، باید زود‌تر از این‌ها جلوی واردات عسل را می‌گرفتند.

در حال حاضر میزان تولید عسل در کشور ما ۴۶ تا ۴۸ هزار تن است، ضمن اینکه با توجه به تحقیقات صورت گرفته، ۲۰٬۰۰۰ تن مازاد تولید وجود دارد که نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات را دوچندان می‌کند.

از آنجایی که یکی از مشکلات فعالان در عرصه تولید و صادرات عسل، وضعیت و چگونگی صادرات عسل است، رئیسی با بیان اینکه عسل کشور ما به صورت فله‌ای صادر می‌شود، اظهار داشت: صنایع بسته بندی بسیار ضعیف است و هزینه زیادی را می‌طلبد، لذا از آنجایی که تجهیزات بسته‌بندی عسل بسیار کهنه و قدیمی است سرمایه‌گذاری جدی در این رابطه صورت نگرفته است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشوربیان کرد: این اتفاق باعث شده که عسل ما به صورت فله‌ای به ترکیه و دوبی صادر شود اما این کشور‌ها مانند ترکیه عسل ما را پس از بسته بندی به نام خودشان صادر می‌کنند.

از آنجایی که بخشی از سود یک صنعت در بسته‌بندی قرار دارد، چگونه می‌تواند بدون تهیه تجهیزات لازم و سرمایه‌گذاری با کشورهایی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند، رقابت کرد؟

با این حال، احمد محمدی کار‌شناس در بخش تولید عسل به مهر گفت: صنعت عسل مورد حمایت مسئولان نیست، در غیر این صورت وضعیت بهتری داشت. وی افزود: باید از تولید کننده عسل حمایت شود تا بتواند با وجود گیاهان دارویی خاصی که در کشور ما وجود دارد، به تولید عسل‌های خاص اقدام کنند.

مجوز واردات ابزار آلات زنبورداری را ندهند

با وجود همه این مشکلات، واردات ابزارآلات زنبورداری از سوی کشورهایی نظیر چین موانعی را برای پیشرفت این صنعت ایجاد کرده است. مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور یادآور شد: صنعت گرانی که به تولید ابزار آلات زنبورداری مشغول هستند به دلیل واردات این نوع وسایل ورشکست شده‌اند.

وی در ادامه از مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت خواست تا نسبت به جلوگیری از واردات این نوع ابزارآلات نیز اقدام جدی انجام دهند.

در شرایطی که عسل چینی، تایلندی همراه مسافران وارد می‌شود، به نظر می‌رسد ورود مسئولان در این زمینه می‌تواند برخی موانع و مشکلات را از میان ببرد.

فروش عسل‌های ایرانی بی‌کیفیت و حضور دلال‌ها در بازارچه‌های مرزی باعث شده تا عسل‌ها با کیفیت پایین راهی بازارهای خارجی شود که البته این نیز می‌تواند باعث بدنامی عسل ایران در میان کشورهای دیگر شود.

بر اساس آمار اتحادیه زنبوردارن، عسل ایران در سال به میزان ۱۰٬۰۰۰ تن به ترکیه، ۲ تا ۳٬۰۰۰ تن نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

در این صورت، به نظر می‌رسد مسئولان با ساماندهی به این صنعت، از ممنوعیت واردات عسل به عنوان یک فرصت استفاده کرده و اجازه ندهند تا عسل ایران به کام کشورهای دیگر باشد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا