برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری چهارشنبه 24 مهر: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «همایش ثروتمندان جدید ایران چه کسانی هستند؟»فرصت

پنجره جو-هری مدلی برای برقراری ارتباط

تئوریهای مدیریتمقالاتپنجره جو-هری مدلی برای برقراری ارتباط

دوره دیجیتال مارکتینگ

پنجره جو-هری مدلی برای برقراری ارتباط

برچسب ها: ارتباطات

فایول به عنوان مبتکر نمودار سازمانی اولین نظریه پرداز کلاسیک بود که مسئله ارتباطات در سازمان را به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی اشاره نمود موفقیت مدیر و سازمان مستلزم وجود نظام ارتباطات اثربخش است. اما چه عواملی به شکل گیری این ارتباط اثربخش کمک خواهد کرد؟ این سوالی است که جوزف و هاردی در مدل معروفشان به نام پنجره جو-هری به آن پاسخ داده اند.

دو دانشمند به نام جوزف و هاردی مدل مناسبی را برای برقراری ارتباط، ارائه و با اقتباس و ترکیب حروف اول نام خود، آن را تحت عنوان پنجره جو-هری نام نهادند. آنها با این سوال تحقیق خود را آغاز کردند که چرا برخی افراد توانایی برقراری ارتباطشان بالا و برخی دیگر فاقد این توانایی هستند. در این تحقیق دو وضعیت مدیر و کارمند را در نظر گرفتند. از نظر هر فردی اعم از مدیر یا غیرمدیر طیف رفتاری او برای خود از وضعیت کاملاً شناخته تا کاملاً ناشناخته قرار دارد. الگوی رفتاری این فرد (در اینجا مدیر) برای دیگری (که در اینجا کارمندش فرض می شود) در طیف کاملاً شناخته تا ناشناخته قرار می گیرد. یعنی برخی رفتارهای مدیر برای خودش شناخته و برخی ناشناخته و برخی ویژگیهای همین مدیر برای کارمندش شناخته و برخی دیگر ناشناخته است. با ترکیب این دو مقوله، چهار ناحیه برای هر فرد به صورت زیر شناسایی نمودند:

پنجره جوهری

ناحیه عمومی: ناحیه ای است که رفتارها و ویژگیهای مدیر هم برای خودش و هم برای زیردستش شناخته شده است که به آن ناحیه من آگاه نیز گفته می شود.

ناحیه کور: ناحیه ای که ویژگی ها و رفتارهای مدیر برای خود ناشناخته ولی برای دیگری (کارمند) شناخته است. مثل آدم نابینا نمی تواند خودش را ببیند ولی دیگری او را می بیند.

ناحیه خصوصی یا من نهفته: ناحیه ای است که مدیر خودش آن شناخت دارد ولی زیردستش به آن شناخت ندارد.

ناحیه ناشناخته: ناحیه ای است که نه مدیر و نه کارمند هیچ کدام به آن شناخت ندارند.

مطابق مدل پنجره جو-هری هر قدر ناحیه عمومی افراد گسترده تر شود توان برقراری ارتباطی آنها بیشتر، انعطاف پذیری در سبک رهبری آنها گسترده تر و حالات من آنها وسیع تر می شود زیرا در این ناحیه طرفین شناخت دارند و امکان بروز تضاد ضعیف است. پس افراد برای افزایش توان ارتباطی خود باید ناحیه عمومی را گسترش دهند. راهکارهای گسترش ناحیه عمومی عبارت اند از:

1- افشا یا خودگشودگی

2- بازخور

افشا یا خودگشودگی یعنی این که فرد (در اینجا مدیر) پیرامون خودش اطلاعات منتشر کند. لازم به ذکر است که افشا باید به موقع و طرفینی باشد یعنی اگر در فرآیند ارتباطات فقط یک طرف اقدام به خودگشودگی نماید و دیگری آن را انجام ندهد ارتباط برقرار نمی شود. افشا باعث پیشروی ناحیه عمومی در خصوصی می شود و ناحیه خصوصی را کوچک می کند.

بازخور باعث گسترش ناحیه عمومی در ناحیه کور می شود.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

دانلود فیلم مدیریتی وال استریت : پول هرگز نمی خوابد

ما فیلم های مدیریتی را به صورت رایگان برای دانلود در اختیار شما می گذاریم، فیلمهای مدیریتی جنبۀ آموزش و انتقال مفاهیم مدیریتی را نیز در کنار داستان جذاب و سینمایی خود دارند. فیلم وال استریت یکی از این فیلم هاست، فیلم سینمایی Wall Street Money Never Sleeps به کارگردانی Oliver Stone در سال 2010 و در آمریکا ساخته شده است. فیلم وال استریت خیلی عمیق وارد مسائل بورس آمریکا می شود که مشاهده آن حتمای می تواند ... متن کامل مقاله را بخوانید

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام