کارآفرینی

۱۰ روش برای اندازه گیری پیشرفت در کسب و کارهای کارآفرینان

تلاش بسیار و نتیجه ی اندک ، شرایطی است که بسیاری از کارآفرینان در سراسر جهان آن را تجربه کرده اند. شرایط دلسرد کننده ای است هر چند شرایط دلسرد کننده است؛ اما نباید از آن نا امید شد. اینجا ۱۰ نشانه ی پیشرفت محسوس را در کسب و کارتان می بینید، نشانه هایی که مشاهده ی آنها در ابتدای کار می تواند امید را به شما و تیم شما در آغاز یک مسیر بلند تا رسیدن به موفقیت در کسب و کار برگرداند.

در  ادامه ۱۰ شاخص مربوط به اندازه گیری پیشرفت در کسب و کار آورده شده است.

طرح تجاری مدون (Business Plan)

نمی توان یک کسب و کار موفق بدون برنامه ریزی مشخص را تصور کرد. شروع کسب و کار بدون برنامه ی مشخص، را به شروع ساخت یک ساختمان بدون نقشه تشبیه می کنند. به هر حال اگر کسب و کار شما با یک business plan شروع شده است، خود یک پیشرفت است.

اهداف واقعی و مراحل کلیدی

اگر اهداف وجود نداشته باشند نمی توان عملکرد کسب و کار را ارزیابی کرد. همچنین اگر اهداف خارج از دسترس و بیش از اندازه خوش بینانه باشد، موقعیت کسب  و کار در مقایسه با اهداف بسیار نامناسب ارزیابی خواهد شد و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

اهداف بایستی SMART  باشند. بدین معنا که Specific  مشخص،  Measurable قابل اندازه گیری، Attainable قابل دسترسی و ، Realistic واقعی  و در نهایت  Timed  زمان بندی شده باشند.

اگر در کسب و کار اهداف SMART تعریف شده ای وجود دارد، شما یک گام به جلو حرکت کرده اید، و این خود یک پیشرفت است.

تشکیل یک تیم کاری خوب

معمولاً کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی ها با یک نفر شروع می شود اما به همان یک نفر ختم نمی شود. شما باید بتوانید یک تیم خوب را ایجاد کنید.

اگر شما تیم کاری خود را تشکیل داده اید، گام بسیار مهمی را برداشته اید. کار تیمی می تواند خود به تنهایی یک مزیت رقابتی برای کسب و کار شما باشد. یک تیم موفق در کسب و کار هیچ گاه خود به خود شکل نمی گیرد، و همیشه یک کارآفرین در پشت این تیم موفق حضور دارد.

مشاوران خوب

شاید برای یک کارآفرین جوان که سرمایه ی اندکی دارد و با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبرو هستند، ساده نباشد بتواند یک تیم مشاوره ای قوی را ایجاد کند. اما به هر حال توصیه می شود که کارآفرینان در هیئت مدیره خود و یا دست کم در مشاورین خود فرد موفقی از صنعت که صاحب تجربه بالا است داشته باشند.

به نظر می رسد اگر دسترسی به مدیران موفق صنعت میسر نباشد، استفاده از هیئت مشاوری متشکل از افراد دیگر که کسب و کار و ایده ی شما را از بیرون ببینند، می تواند بسیار کمک کند.

نمونه

این مورد به کسب و کارهایی می شود که به ساخت یک محصول فیزیکی می پردازند. ساخت یک نمونه محصول و آزمایش آن در بازار می تواند بسیار کمک می کند. حتی اگر امکان ساخت محصول دقیقاً ویژگیهای نهایی میسر نیست، این کار را انجام دهید، زیرا نقش بالایی در موفقیت دارد.

اگر prototype  (نمونه) محصول خود را ساخته اید، و هنوز فروشی نداشته اید، نا امید نباشید، همین نمونه یک گام بلند رو به جلو است.

عرضه نمونه به بازار

از عرضه ی نمونه ی محصول خود به بازار برای دریافت بازخورد نهراسید. مشتریان واقعی می توانند درسهایی گران بهایی به شما بدهند.

اظهار رضایت مشتریان

هنوز برای فروش و مشتریان اصلی خیلی زود است، شاید هنوز درآمدی کسب نکرده باشید، اما اگر پیغام تشکری از مشتریان اندک خود دریافت کرده اید، خودش یک خبر خوب است، خبری که نوید موفقیت شما را می دهد !

اختراعات و دارایی های فکری ثبت شده

ثبت یک اختراع، نام تجاری، دامین سایت اینترنتی و … می تواند یک پیشرفت بسیار مهم برای کسب و کار نوپای شما باشد. هر چند ثبت اینها هزینه های کمی دارد، اما شانس بالایی برای خلق ارزش دارند.

سرمایه گذاری شخصی

این که شما خودتان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کرده اید، خبر خوبی است. پذیرفتن این ریسک نشان می دهد که شما به موفقیت کسب و کار ایمان دارید.

بهبود شرایط صنعت

اگر صنعتی که شما در حال فعالیت در ان هستید شاهد بهبود و رشد بوده است، احتمالاً شما هم از آن بی نصیب نخواهید بود.

با مشاهده ۱۰ عاملی که برشمرده شد، شما می توانید پیشرفت کسب و کار خود را ملاحظه کنید، هر چند در روزهای آغاز یک کسب و کار هنوز درآمد مشخصی عایدتان نشده است، ولی همین عوامل نشانه ی پیشرفت شما هستند، پیشرفتی که می تواند منجر به کسب درآمد شود.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Forbes

سایر منابع:

مطلب « اصطلاحات کلیدی مدیریت استراتژیک » در پایگاه اطلاع رسانی صنعت

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا