کارآفرینی

چگونه یک وبلاگ گروهی پردرآمد بسازیم

در شرایطی که تعداد کل وبلاگ ها در اینترنت بیش از یکصد میلیون برآورد می شود، وبلاگ های شخصی که برای صاحبان خود پردرآمد هستند، استثنا محسوب می شوند. به نظر می رسد که کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی با وجود رقبای بسیار زیاد کار آسانی نباشد. گرچه تبیین یک استراتژی واحد برای موفقیت تمام وبلاگ ها در این بازار غیرممکن است، اما در این مطلب نگاهی داریم به سازوکار وبلاگ های گروهی موفق. ابتدا برخی مشخصه های آماری ۱۰ وبلاگ برتر در اینترنت (طبق آمار سایت Technorati) را بررسی خواهیم کرد و سپس، توصیه هایی برای ساخت یک وبلاگ برتر. وبلاگ های لحاظ شده به ترتیب عبارتند از:

The Huffington Post, TechCrunch, Mashable, Gizmodo, Engadget, Gawker, BoingBoing, The Corner, Hot Air, TMZ

موفق ترین وبلاگ های گروهی

چهار معیار مقایسه عبارتند از مدت زمان فعالیت وبلاگ، تعداد پست ها (مطالب ارسال شده) در هر روز، تعداد کلمات هر مطلب، ترافیک ماهانه (تعداد بازدیدها در هر ماه) که شرح آن در جدول زیر می رود:

معیار مقایسه کمترین بیشترین میانگین
مدت فعالیت (ماه) ۴۹ (Hot Air) ۱۲۳ (BoingBoing) ۷۱٫۴
تعداد پست های روزانه ۲۱ (Mashable) ۱۹۳ (Huffington Post) ۵۵٫۲
تعداد کلمات هر مطلب ۷۷ (Gawker) ۱۲۳۵ (Hoffington Post) ۳۶۲
ترافیک ماهانه (میلیون) ۰٫۶۶ (Hot Air) ۸٫۴ (Huffington Post) ۲٫۷

مقایسه آماری ۱۰ وبلاگ گروهی برتر.

آمارهای فوق، نکات جالبی را نشان می دهند:

  • هر چند سن وبلاگ رابطه ی مستقیم با رده بندی آن ندارد، با این حال همگی آنها چندین سال سابقه ی فعالیت پیوسته و تولید محتوا در زمینه تخصصی خود دارند.
  • تولید متوسط ۵۵ مطلب در هر روز، نشان دهنده ی پشتکار و تلاش فراوان نویسندگان این وبلاگ هاست که یقیناً همین پشتکار موجب موفقیت آنها شده است.
  • بزرگ ترین وبلاگ، به غیر از تولید بیشترین تعداد مقاله در هر روز، طولانی ترین مقالات را نیز می نویسد. وبلاگ های که مطالب کوتاه تری می نویسند، معمولاً از عکس و فیلم برای غنی سازی آنها استفاده می کنند.
  • وبلاگ هایی که در زمینه ی نشر اخبار و سیاست فعالیت می کنند، بسیار موفق تر از همکارانی هستند که اصطلاحاً «روزنامه ی زرد» می نویسند.

۵ توصیه ی اساسی برای موفقیت

اگر به فکر ایجاد یک وبلاگ گروهی و کسب و کار موفقی از این طریق هستید، نکات زیر را حتماً به خاطر بسپارید:

۱-حوزه ی فعالیت خود را تا حد ممکن، گسترده انتخاب کنید. وبلاگ های معرفی شده در بالا نیز زمینه کاری خود را بسیار کلی انتخاب کرده اند، مانند اخبار روزانه، سیاست، ابزارک های الکترونیکی، اخبار فن آوری اینترنتی و غیره. این حوزه ها به گونه ای هستند که هر روز می توان مطالب جدیدی برای آنها نوشت.

۲-نامی برای سایت خود انتخاب کنید که قابلیت بازاریابی داشته باشد. به علت تعداد زیاد مطالب روزانه در وبلاگ های گروهی، خوانندگان معمولاً مطالب را از طریق خبرخوان دنبال نمی کنند، بلکه گاه به گاه مستقیماً به آدرس وبلاگ مراجعه می کنند تا مطالب جدید را مرور کنند. نام وبسایت باید به راحتی در ذهن مخاطبان بماند و همچنین، مرتبط با زمینه ی کاری وبلاگ باشد.

۳-محتوای بسیار زیادی تولید کنید. مهمترین عامل موفقیت و اتفاقاً مشکل ترین قسمت کار، همین است. مطالب باید خوانا، مرتبط و جذاب باشند. برای این کار یا باید تیم نویسندگان را استخدام کنید (که این کار بسیار پرهزینه است) و یا باید نویسندگان را در درآمد های وبلاگ شریک کنید، و یا مثلاً به نویسندگان اجازه دهید در صفحات مربوط به خود، تبلیغات قرار دهند. با گسترده تر شدن کار، احتمالاً به یک ویراستار نیز احتیاج خواهید داشت.

۴-پیوسته کار کنید. هیچ کدام از وبلاگ های ذکر شده، جدیداً ایجاد نشده اند. باید با پشتکار و ماه ها و حتی سال ها کار کنید تا به درآمد دلخواه برسید.

۵-خط مشی خود را با نظر خوانندگان تطبیق دهید. وقتی کم کم بازدیدکنندگان سایت زیاد شدند، دقت کنید که آنها به کدام دسته مطالب توجه بیشتری نشان می دهند. این توجه ویژه را می توانید از طریق تعداد بازدیدها، تعداد ارسال مطالب به شبکه های اجتماعی به وسیله ی خوانندگان و یا نظرات ارسال شده توسط آنها تشخیص دهید. چنانچه خوانندگان به موضوعات خاصی علاقه نشان می دهند، سعی کنید بیشتر به آن موضوعات بپردازید.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

ViperChill

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا