تئوری‌های مدیریت

ارز دیجیتال تلگرام : آن چه باید از ارز دیجیتال گرام بدانید

اکنون که دقایقی است که تلگرام مجدد در ایران در دسترس است و تلگرام رفع فیلتر شده است، احتمالاً باز هم تب و تاب کسب و کارهای تلگرامی بالا می گیرد، اما ورود ارز دیجیتال تلگرام با نام گرام، احتمال، یک انقلاب جدید در این پیام رسان ایجاد کند و به نظر می رسد که ایرانی ها هم از آن استقبال زیادی کنند. این مقاله به نقل از اقتصاد نیوز در پایگاه اطلاع رسانی صنعت به همین دلیل انتخاب و منتشر شده است.

«شبکه باز تلگرام»، به‌عنوان پدیده نسل سوم شبکه بلاک‌چین، پس از بیت‌کوین و اتریوم معرفی می‌شود و مجریان این طرح، ظرفیت‌های قابل توجهی برای این تکنولوژی در نظر دارند که پیش از این در هیچ شبکه‌ای مشاهده نشده است.کاربران این اپلیکیشن پس از راه‌اندازی شبکه نوین تلگرام، قادر خواهند بود ارز تلگرام که «گرام» نامیده شده را برای انجام تراکنش‌های خود به‌کار ببرند. تراکنش‌های مبتنی بر گرام، بدون نظارت بانک یا نهادی انجام خواهند شد و این شبکه بدون هیچ محدودیتی، بدون سانسور و با شفافیت کامل در دسترس همه کاربران قرار خواهد داشت.

ورود تلگرام به بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال!

تلگرام نام خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی که با افزایش محدوده کاربری به سمت شبکه بلاک‌چین گرایش یافته، ثبت کرد. این اپلیکیشن پیام‌رسان خصوصی در حال پی‌ریزی مراحل انتقال محیط کاربری خود به شبکه جدیدی است که تحت الگوریتم بلاک‌چین‌ها قابل دسترسی خواهد بود. مدیران این اپ به دنبال دستیابی به رشد خرده‌فروشی در اپلیکیشن خود تا ۵۰۰ میلیون دلار هستند. به‌منظور دستیابی به این هدف، «شبکه باز تلگرام» یا به اختصار TON، راه‌اندازی شده تا امکان خرید و فروش «درون برنامه‌ای» مهیا شود.

در صورتی که این شبکه با موفقیت راه‌اندازی شود، زمینه برای تحقق برنامه‌های بعدی کلید خواهد خورد. ارز دیجیتالی منحصر به شبکه باز تلگرام برای خرید و فروش درارز دیجیتالی تلگرام دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و هیچ ارگانی قادر نخواهد بود، این شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد. در واقع گردانندگان این اپلیکیشن می‌خواهند یک محیط کاربری غیرقابل نفوذ و غیرقابل فیلتر با تکیه بر ارز دیجیتالی منحصر به همین شبکه تولید کنند. با توجه به تعداد بالای کاربران این پیام‌رسان، برخی از مدیران تلگرام از هدف ۵۰۰ میلیون دلاری نیز پا را فراتر گذاشته و از ارائه نامحدود ارز دیجیتالی تا ارزش نزدیک به ۵ میلیارد دلار خبر می‌دهند. ارز دیجیتالی منحصر به این پیام‌رسان، گرام نامگذاری شده و قرار است بدون سقف مشخص از سال آینده عرضه شود.برنامه زمانی تلگرام جدید: مدیر این اپلیکیشن پیام‌رسان، فصل اول سال جاری میلادی را زمان ارائه برنامه بلندمدت این شرکت عنوان کرد. کیف پول دیجیتالی تلگرام نیز از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل قرار خواهند گرفت.

«گرام»ها در تلگرام چگونه عرضه می‌شوند؟

با استفاده از گرام، کاربران تلگرام قادر خواهند بود به خرید و فروش برون‌مرزی بدون نظارت دولتی یا بانکی بپردازند که از امنیت بالایی برخوردار است. برخی از گمانه‌زنی‌ها ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند ماه) را زمان راه‌اندازی شبکه باز تلگرام عنوان می‌کنند؛ اما این خبر از سوی مدیر تلگرام تایید نشده است. به محض آغاز فعالیت گرام، حلقه نزدیک به «دوروف» (مدیر تلگرام)، سهم قابل توجهی از این ارز دیجیتالی را از آن خود خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود تعداد نامشخصی از گرام‌ها به ارزش ۲۰ میلیون دلار به سرمایه‌گذاران حقوقی اختصاص یابد. در فاز بعدی گرام، سرمایه‌گذاران خرد قادر به خرید این ارز خواهند شد که در این زمان امکان خرید و فروش درون‌شبکه‌ای فعال خواهد بود. طبق قاعده ثبت‌شده برای این شبکه، ۲ درصد از گرام‌ها برای خود شرکت ذخیره خواهند شد و ۵۲ درصد از آن برای جلوگیری از سفته‌بازی تحت کنترل قرار خواهد گرفت. عرضه این ارز رمزنهاد فعلا بدون محدودیت است.

شبکه باز تلگرام چیست؟

ایده راه‌اندازی نوع جدیدی از الگوریتم بلاک‌چین ازسوی تلگرام، به پشتوانه بیش از ۱۸۰ میلیون کاربر فعال در این شبکه انجام خواهد شد. این تعداد بالای کاربران، از سوی مدیران تلگرام، به‌عنوان یک بالابر قیمتی برای گرام تلقی می‌شود. پیش‌بینی کارشناسان، روند ارز درون‌شبکه‌ای تلگرام را به دلیل الحاق آن به شبکه پیام‌رسانی سابق، مثبت ارزیابی می‌کنند؛ چراکه این شبکه تلفیقی از یک سیستم مالی خصوصی بدون نظارت شرکتی یا دولتی است. یکی دیگر از قابلیت‌های این شبکه، ضدفیلتر بودن آن است. در شبکه بلاک‌چین هرگونه نظارت دولتی بر اینترنت محدود می‌شود و هیچ ارگانی قادر به از دسترس خارج کردن آن نخواهد بود؛ مگر آنکه اینترنت به‌طور کل قطع شود.

پنج جنبۀ شبکه باز تلگرام

مقاله ۱۳۲ صفحه‌ای که سازوکار شبکه نوین تلگرام را شرح داده، به پنج جنبه از TON اشاره کرده است.سرویس شبکه باز در اختیار اپ‌های دیگر: خدماتی که نسخه جدید تلگرام ارائه می‌دهد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمینه پشتیبانی از سایر اپلیکیشن‌ها فراهم باشد. این ویژگی به آن معنا است که سایر نرم‌افزارها نیز می‌توانند از طریق تلگرام به شبکه بلاک‌چین وارد شوند و از امکان خرید و فروش با گرام استفاده کنند. با این شرایط، امکان استفاده سایر شرکت‌ها از گرام فراهم خواهد بود و این موضوع می‌تواند تقاضا برای ارز دیجیتالی تلگرام را افزایش دهد. این قابلیت خدماتی، اپلیکیشن‌های دیگر را به تلگرام متصل نگه خواهد داشت و امکان راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای مبتنی بر گرام را نیز ایجاد می‌کند.

سامانه نام دامنه یا همان DNS به نام TON

سامانه نام دامنه یا DNS، یک سیستم سلسله‌مراتبی نام‌گذاری برای کامپیوترها، سرویس‌ها، موبایل‌ها یا هر منبع دیگری که به شبکه اینترنت متصل می‌شود، است. ورود و خروج از تلگرام جدید و استفاده از گرام برای انجام تراکنش، طبق قانون سامانه ذکرشده انجام می‌شود. این امکان به آن معنا است که هرگونه عملیات در اپ جدید تلگرام، مانند باز و بسته کردن یک صفحه معمولی در اینترنت ثبت می‌شود. با این شرایط، امنیت کافی برای شبکه ایجاد شده، جای نگرانی برای دسترسی به اطلاعات تراکنش‌ها یا کیف پول دیجیتالی وجود نخواهد داشت.

درگاه پرداخت TON

درگاه مخصوصی که برای تلگرام آتی در نظر گرفته شده، امکان رد و بدل اطلاعات مالی از هر حساب حقیقی به حساب‌های دیگر و توان تراکنش از طریق روبات‌های تلگرامی با حساب‌های حقیقی را به‌وجود خواهد آورد. بنابراین امکان تنظیم قراردادهای هوشمند نیز در TON فراهم شده است. قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که کاربر مجوز انجام آنها را با قرار دادن یک شرط به‌صورت خودکار مهیا می‌کند. به‌عنوان مثال اگر قیمت یک کالا به نرخ مشخص شده برسد، عملیات فروش انجام شود، یک دستور قرارداد هوشمند است که کاربران می‌توانند از آن بهره ببرند. بالطبع امکان مبادله مالی بین دو روبات نیز در این شبکه وجود دارد.

بلاک‌چین نسل سوم در تلگرام

بلاک‌چین همانند شبکه اینترنت عمل می‌کند، با این تفاوت که اطلاعاتی که در اینترنت استفاده می‌شوند، در شبکه بلاک‌چین به‌صورت مقادیر مطرح می‌شوند. در بلاک‌چین امکان هک اطلاعات وجود ندارد و شفافیت قابل توجهی بر آن حاکم است. ادعای تلگرام، راه‌اندازی نسل سوم بلاک‌چین‌های ارزی است که اولین آنها به بیت‌کوین و دومین آنها به اتریوم اختصاص داشته است. نسل سوم بلاک‌چین‌ها در کل مشابه با شبکه سایر ارزهای دیجیتالی است؛ اما تفاوت‌های عمده بلاک‌چین تلگرام با انواع دیگر در دو مورد قابل بررسی است. اولین مورد، افزایش امنیت شبکه نسبت به نسل‌های پیشین است و دیگری، امکان بهره‌مندی یک شرکت خصوصی از شبکه‌ای است که توسط آن شرکت اداره نمی‌شود.

در واقع تلگرام مدیریت این شبکه را به عهده خواهد داشت؛ اما امکان دخالت‌های مالی، دستبرد به اطلاعات یا دخالت در حسابرسی کل، برای این شرکت وجود نخواهد داشت.

عرضه نامحدود گرام

مدیران تلگرام، سقف خاصی از عرضه را مشخص نکرده‌اند و طبق مقاله منتشرشده از سوی شرکت تلگرام، سقف خاصی برای این ارز دیجیتالی در نظر گرفته نشده است. برخی از مدیران تلگرام، بدون اشاره به قیمتی که برای هر گرام تخمین زده‌اند، مجموع ارزش بازار گرام را تا ۵ میلیارد دلار نیز پیش‌بینی کرده‌اند. گرام از لحاظ نداشتن سقف عرضه به اتریوم شباهت دارد.

اکنون می توان در مورد انگیزه های کسب درآمد مدیران تلگرام و این که تلگرام چگونه کسب درآمد می کند، بهتر پاسخ دهیم.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا