مدیریت استراتژیک

بیانیه ماموریت چیست؟

در بیانیه ماموریت چه چیزی را بنویسیم؟

بیانیه ماموریت چیست ؟

بیانه ماموریت، رسالت همان mission statement هستند. دیدگاه کنونی درباره ماموریت سازمان (شرکت) ریشه در رهنمودهایی دارد که پیتر دراکر در دهه ۱۹۷۰ ارائه کرد. اغلب پیتر دراکر را « پدر مدیریت نوین » می دانند و این به سبب تحقیقاتی است که برای نخستین بار در جنرال موتورز انجام داد و نیز به سبب ۲۲ کتاب و صدها مقاله ای است که نوشت و منتشر کرد.Harvard Business Review دراکر را که در سال ۲۰۰۵ و در سن ۹۶ سالگی درگذشت را « متفکر برجسته عصر » نامیده است.

پیتر دراکر می گوید طرح این پرسش «فعالیت ما چیست؟» مترادف با پرسش «ماموریت ما چیست؟» است. به عبارتی بیانه ماموریت سازمان جمله یا عبارتی است که به وسیله ی آن مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود و آن بیان کننده ی «علت وجودی» سازمان است.با استفاده از ماموریت سازمان می تواند به این پرسش اساسی یا اصلی که فعالیت سازمان جیست، پاسخ داد. اصولاً پس از تعیین ماموریت سازمان می توان هدف های بلند مدت را تعیین و استراتژی ها را تدوین نمود.

بیانیه ماموریت را گاهی بیان اعتقادات، بیان مقصود، بیان فلسفه، بیان باورها، بیان اصول سازمان، بیان چشم اندازهای سازمان یا عبارتی می نامند که معرف شرکت است. بیانیه ماموریت بیانگر جشم اندازهای بلند مدت سازمان در قالب آن چه که می خواهد باشد و کسانی که می خواهد به آنها خدماتی را ارئه نماید است. هر سازمانی برای موجودیت خود دلیلی دارد، حتی اگر استراتژیست ها این دلیل یا دلیل ها را به صورتی آگاهانه مکتوب ننموده باشند آن دلایل وجود دارند. به هر حال تعیین ماموریت سازمان از گام های اولیه در برنامه ریزی استراتژیک است.

در بیانیه ماموریت که به شیوه ای خوب تهیه شده باشد، مقصود، مشتریان، محصولات یا خدمات، بازارها، فلسفه و فن آوری اصلی مشخص خواهند شد. از دیدگاه ورن مک جیننز (Vern McGinnis) ماموریت سازمان باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

mission statement

۱- سازمان را به آن شکلی که هست و آن چه در نظر دارد بشود، معرفی نماید.

۲- به اندازه ای محدود باشد که برخی از فعالیت های مخاطره آمیز را حذف نماید و بدان اندازه گسترده و و سیع باشد که نوید رشد خلاق و نوآوری را بدهد

۳- سازمان را از سایر سازمانها متمایز نماید

۴- به عنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیت های کنونی و آینده را ارزیابی کرد

۵- به حد کافی واضح و آشکار باشد تا همه اعضای سازمان بتوانند آن را درک نمایند.

مطالعه مطلب « بیانیه های ماموریت و چشم انداز شرکت های مطرح دنیا » به شما توصیه می شود.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

مدیریت استراتژیک، فرد آر دیوید، ترجمه دکتر اعرابی و دکتر پارساییان

سایت انگلیسی:

Business Plans

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا