مدیریت استراتژیک

استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

همواره در صنایع مختلف شاهد این امر هستیم که شرکت ها از استراتژی یکپارچگی برای کسب موفقیت بیشتر در بازار استفاده می کنند. در صورتی که این یکپارچگی در طول زنجیره تامین صنعت شکل گیرد اصطلاحاً به آن یکپارچگی عمودی گفته می شود که می تواند به دو صورت یکپارچگی عمودی رو به عقب (خریدن تامین کننده و یا حضور در بازاری که در رده قبل زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) و یا رو به جلو (خریدن مشتری و یا حضور در بازاری که در رده بعد زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) باشد. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که چه زمان یک شرکت می بایست این سیاست را اتخاذ نماید؟

در مقاله «استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار» سعی شده به طور خلاصه نتایج حاصل از بررسی های تئوریک و تجربی صورت گرفته به صورت جدولی به عنوان راهنمای تصمیم گیری جهت یکپارچگی عمودی برای شرکت ها ارائه گردد.

موضوع

نتیجه برای یکپارچگی عمودی

در فعالیتهای مرتبط به طور عمودی چه تعداد شرکت وجود دارد؟ تعداد شرکتها برای یکپارچگی عمودی بهتر است
آیا سرمایه گذاریهای خاص مبادله (روابط) بوسیله هر یک از طرفین صورت می گیرد؟ هر چه میزان سرمایه گذاری های خاص و اختصاصی بیشتر باشد، یکپارچگی عمودی جذاب تر است
آیا دسترسی محدود به اطلاعات فرصتها را برای تنظیم قرارداد با شرکتی برای رفتار فرصت طلبانه (یعنی مزیت دادن) فراهم می کند؟ هر چه مشکلات شفاف کردن قراردادها و نظارت کردن بر آن بیشتر باشد مزیت یکپارچگی عمودی بیشتر خواهد بود.
آیا مبادله های بازار در معرض مالیات و قوانین و مقررات قرار دارند؟ چنانچه یکپارچگی عمودی بتواند باعث طفره رفتن از پرداخت مالیات و اجرای مقررات گردد بهتر است
در مورد شرایط حاکم بر دوره قرارداد چه مقدار عدم اطمینان وجود دارد؟ عدم اطمینان هزینه های نوشتن و نظارت کردن بر قراردادها را  افزایش می دهد . فرصتها را برای فریب کاری بوجود می آورد بنابراین مطلوبیت یکپارچگی عمودی افزایش می یابد.
آیا دو مرحله بر حسب مقیاس بهینه عملیات مشابه هستند هر چه عدم مشابهت از نظر مقیاس  بیشتر باشد مطلوبیت یکپارچگی عمودی کمتر خواهد شد.
از نظر استراتژیک بر حسب عوامل کلیدی موفقیت و منابع و توانمندی ها مورد نیاز برای موفقیت چقدر دو مرحله با هم شباهت دارند. عدم مشابهت استراتژیک بیشتر مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر می کند.
تقاضای بازار چه قدر همراه با عدم اطمینان است؟ عدم اطمینان بیشتر در تقاضا منجر به پر هزینه شدن یکپارچگی عمودی می شود.
آیا یکپارچگی عمودی بوسیله نیاز به سرمایه گذاری سنگین در چندین مرحله باعث افزایش ریسک می شود . آیا در هر مرحله ریسک مستقل زیادی وجود دارد؟ سرمایه گذاری سنگین تر در چندین مرحله و ریسک های مستقل زیاد تر در هر مرحله مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر خواهد کرد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا