روشهای تولید و مدیریت تولید

تلفیق کانبان و MRP2

MRP2 بیشتر یک روش کامپیوتری است که پاسخگویی به نیازهای مشتری وقتی که مطرح می‌شوند را برآورد می‌کند تا نیازهای آتی محصولات. به عبارت دیگر این روش برای سیستم‌های فشاری طراحی شده است. بعضی از شرکت‌ها ممکن است حرکت تدریجی به سمت سیستم کششی از طریق تلفیق MRP2 موجود با کانبان را انتخاب کنند. اعتقاد این کتاب این است که سیستم کانبان در ناب ترین فرم خود مکانیزمی است برای به کارگیری صحیح تولید با روش کششی.

اجرا MRP2 در گستره کارخانه یا محل آزمایشی

تصمیم گیری در خصوص به کاریگیری کانبان در محلی محدود و یا در سطح کل سازمان مساله مهمی است. به خاطر داشته باشید که کانبان سیستمی است که فرآیندهای موجود در کارخانه را یکپارچه نموده و آن ها را به مشتری پیوند می دهد. با انتخاب یک محل خاص و محدود برای اجرای کانبان ممکن است اثر نهایی و اهداف کانبان را محدود کنیم.

هر چند امکان دارد که بتوانیم کانبان را از یک محل محدود حتی اگر جریان تولید پیوسته به کار گرفته نشده باشد، شروع کنیم. در چنین مواردی کانبان در آشکار کردن مشکلات در جریان تولید به کار گرفته می‌شود. هم چنان که تعداد مانبان کاهش می‌یابد نیاز به تغییرات بلند مدت، تاخیرات در حمل و از کار افتادگی ماشین آلات و قطعات حین فرآیند دست و پا گیر هر از گاهی تولید را متوقف می‌کند، کانبان این مشکلات را حل نمی‌کند فقط آن‌ها را آشکار می‌کند.

بنابراین لازم است روش‌های دیگری از تولید ناب را قبل از این که کانبان اجرا شود را اجرا کنیم – 5S، SMED نگهداری خودگردان و طراحی کارخانه برای پشتیبانی از سلول‌ها و جریان تک قطعه ای – به همین دلیل است که به آن مکانیزم ارتباطی که تولید کششی را حمایت می‌کند می‌گویند.

از طرف دیگر اگر شما 5S و تغییرات سریع و نگهداری خودگردان را اجرا کرده اید و اگر شما به اجرای سیستم کششی متعهد هستید، اجرای سیستم کششی را شدیداً در تمامی سازمان به شما توصیه می‌کنیم.

mrp2 و کانبان

در چنین مرحله‌ای در روند بهبود فرآیندها، کانبان تمامی فرآیندهای تولید را یکپارچه و همزمان کرده و یک ریتم و هارمونی در سازمان به وجود می‌آورد – ریتم زمان ممکن تولید و ریتم تقاضای مشتری. کانبان گلوگاه های عمیق و ریشه‌ای را آشکار می‌کند که در غیر این صورت ممکن بود مخفی بماند و در این صورت است که تولید ناب تحقق می‌یابد.

چگونه کانبان آن چه را شما در حال حاضر انجام می‌دهید را تغییر می‌دهد

آن چه همواره به ما گفته شده است این است که بایستی کارا باشیم – توانایی هر چه بیشتر ما در تولید، نشان دهنده این است که کارگرهای بهتری هستیم. این چیزی است که همیشه گفته ایم « ما خودمان را عادت داده ایم که سخت کار کنیم تا با قانون هر چه بیشتر بهتر، با محیط کار هماهنگ باشیم » . در یک کارخانه ناب با یک سیستم تولید کششی که از کانبان استفاده می‌کند این ایده جایی ندارد.

در کانبان بیشتر فقط بیشتر است و این نیاز به تولید فقط شما را به سمت بدترین نوع از اتلاف مهلک یعنی تولید مازاد هدایت می‌کند. در کانبان کارگران وقتی به آن‌ها علامت داده می‌شود تولید می‌کنند. کانبان یک سیستم علامت دهی است که چیزی که علامت داده می‌شود از فرآیندهای پایین دستی آمده که خود از سفارش مشتری شروع شده است.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا