روشهای تولید و مدیریت تولید

فواید کانبان برای شما و سازمان

ما قبلاً برخی از فواید کانبان و تولید کششی را (در مقالۀ سیستم کششی و کاهش ضایعات در کانبان) گفته ایم. اجازه دهید نگاهی به این مقوله بیندازیم که کانبان چگونه به شما و سازمان شما نفع می‌رساند؟

کانبان و سازمان شما

کانبان سازمان شما را در موارد زیر یاری می رساند :

1- تولید مازاد را حذف می کند – اتلاف شماره یک

2- انعطاف پذیری را در قبال تقاضای مشتری افزایش می‌دهد.

3- تولید انباشته و دسته‌های کوچک و متنوع شما را هماهنگ می‌کند.

4- فرآیند تأمین و تدارک را ساده می‌کند.

5- تمامی فرآیند ها را یکپارچه کرده و آن‌ها را با مشتری پیوند می‌دهد.

کانبان و شما

کانبان به شما کمک می‌کند تا :

1- اطلاعات را به محصول و یا قطعات مرتبط کنید.

2- به اطلاعات ساده و قابل مشاهده و کامل دست یابید.

3- به ساختارهای ساده و شفاف تولید دست یابید.

4- موجودی‌های اضافی حین فرآیند را حذف کنید.

5- ضایعات پنهان در فرآیند را آشکار کنید.

کانبان

اکنون بیایید خلاصه ای از کانبان و مفهوم کانبان در برنامه ریزی تولید را با هم مرور کنیم :

به کانبان سیستم عصبی تولید ناب می‌گویند. زیرا تولید را همانطور که اعصاب و مغز بدن ما را مدیریت می‌کند، اداره می‌کند. اولین مزیت استفاده از کانبان کاهش تولید مازاد است و هدف آن برای تولید، فقط تولید آن چیز و مقداری است که سفارش داده شده است. کانبان یعنی کارت یا علامت و این نام به کارت کنترل موجودی سیستم کششی اطلاق می‌گردد. در واقع سفارش کاری است که با مواد اولیه حرکت می‌کند. هر کانبان معرف یک قطعه و یا مجموعه زیر مونتاژی می‌باشد و مشخص می‌کند هر کدام از کجا می‌آیندو به کجا می‌روند. از این طریق سیستم کانبان یک سیستم اطلاعاتی است که سازمان را یکپارچه و فرآیندها را به یکدیگر پیوند می‌دهد و تمامی جریان ارزش را به تقاضای مشتری به طور هماهنگ متصل می‌نماید.

فرآیندهای بالادستی فقط به تعدادی که از فرآیندهای پایین دستی برداشته شده است، تولید می‌کنند. کارگران از یک فرآیند به فرآیند قبلی می‌روند تا قطعات را در تعداد و زمانی که نیاز دارند بردارند. شروع این سیستم برداشت، با سفارش مشتری است. به این سیستم سیستم کششی می‌گویند. این روش تولید دسته‌های بزرگ سیستم فشاری را که بر اساس تخمین فروش مورد انتظار است را معکوس می‌کند و این امکان را می‌دهد که تولید مازاد را حذف کنیم – تولید مازاد بحرانی ترین نوع از هفت نوع اتلاف می‌باشد – کانبان وقتی که یک شرکت متعهد به سیستم کششی است و تا به حال هم از روش تولید تک قطعه ای و تولید دسته‌های کوچک استفاده می‌نموده، بیشتری کاربرد را دارد. تغییر سریع از یک سیستم به سیستم دیگر (SMED) و نگهداری خود گردان برای استمرار سیستم کانبان لازم است. کانبان یک سیستم تولید بصری و شفاف است و به نظم و درکی نیاز دارد که از به کار گیری 5S نشأت می‌گیرد.

ما توصیه می‌کنیم به جهت هماهنگی و یکپارچگی تمامی فرآیندهای تولید و ایجاد یک ریتم در کاخانه، کانبان را در سطح کل کارخانه ایجاد کنیم – ریتم زمان انجام تولید و ضربان تقاضای مشتری.

کانبان گلوگاه‌های عمیقاً بسته شده را آشکار می‌کند که در غیر این صورت ممکن بود مخفی بماند و در این حالت است که تولید ناب به واقعیت می‌پیوندد.

در کانبان اپراتورها تنها وقتی که به آن‌ها علامت داده می‌شود تولید می‌کنند. کانبان سیستم علامت دهی است و آن‌چه از فرآیندهای پایین دستی علامت داده می‌شود از سفارش مشتری شروع می‌گردد. کانبان به شرکت شما کمک می‌کند تا تولید مازاد را حذف کنید و انعطاف پذیری شرکت را در قبال مشتری افزایش دهید. کانبان، تولید در دسته‌های کوچک و متنوع را امکان‌پذیر می‌سازد، این سیستم دارای یک فرآیند تدارکات ساده است و تمام فرآیندها را از طریق پیوند دادن آن‌ها به مشتری یکنواخت می‌نماید. کانبان یه شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به محصول و یا قطعات مرتبط کرده و اطلاعات کامل و واضح و ساده و دستورالعمل‌های تولید را پیدا کنید. موجودی‌های حین فرایند را حذف و اتلاف‌های پنهان فرآیندهای شما را آشکار می‌کند.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا