روشهای تولید و مدیریت تولید

چیدمان تکنولوژی گروهی

در این سیستم (تکنولوژی گروهی یا group technology) کارخانه به واحدهایی به نام سلول شکسته می شود. در این واحد­ها، خانواده قطعات بر اساس مشخصات آن مانند شکل هندسی، اندازه یا تشابه در پردازش قطعات تشکیل می­شود و ماشین آلاتی که وظیفه پردازش این قطعات را بر عهده دارند نیز به آن سلول تخصیص می­یابد. ماشین آلات مزبور تاحد ممکن نزدیک به یکدیگر مستقر شده و گروه ماشین آلات تشکیل می­گردد.

در این نوع چیدمان انتظار می رود قطعه خاص تنها در سلول متناظر با آن شکل گیرد. فواید عمده ناشی از بکارگیری این چیدمان به شرح ذیل می باشد:

  • جریان مواد و زمانبندی کارها بسیار ساده می باشد.
  • مسافت طی شده توسط قطعات کاهش می یابد.
  • تعداد ماشین آلات مورد نیاز کاهش می یابد.
  • زمان راه اندازی کاهش می یابد.
  • موجودی نیم ساخته کاهش می یابد.
  • طرح ریزی فرایند و رویه های کنترل ساده­تر می باشند.
  • فضای مورد نیاز کاهش می­یابد.
  • پاسخ سریع نسبت به تغییرات بازار وجود دارد

در سیستم تولید کارگاهی ممکن است قطعه تمام کارگاه ها را دور بزند و کنترل مواد و زمانبندی بسیار مشکل است. همچنین در این سیستم دانستن اولویت کارها و زمانبندی آنها بسیار مشکل است. لذا مدیریت سازمان ممکن است برای اطمینان از تعداد کافی کارها برای پردازش از موجودی قطعات نیم ساخته استفاده کند که مشکلات خاص خود را دارد.

تولید سلولی ترکیبی از دو سیستم کارگاهی و تولید محصولی می­باشد. به عبارت دیگر سیستم سلولی مزایای سیستم کارگاهی(انعطاف پذیری در تولید و تنوع قطعات) و تولید محصولی( نرخ بالای عرضه محصول و جریان تولید کارا) را به همراه دارد. در تولید سلولی جایگاه و وظیفه ماشین آلات به منظور تولید محصولات جدید با تلاش مختصر و هزینه اندک تغییر می­یابد. تولید سلولی با مشخصات ویژه خود نظیر انعطاف­پذیری در تولید قطعات گوناگون با حجم زیاد به عنوان یکی از روش­های قابل قبول در تولیدات کارخانه­ای مورد توجه قرار گرفته است. هر سلول با تشکیل گروه های ماشین آلات و خانواده قطعات بر اساس استقرار قطعات مشابه از نظر توالی عملیات، شکل، اندازه و غیره شکل می­گیرد. بدین ترتیب در یک خانواده، گروهی از ماشین­آلات که برای تولید آن خانواده تعیین شده برای پردازش خانواده قطعات تخصیص می­یابند. چیدمان محصولی در شرایطی پاسخگو خواهد بود که هدف، تولید قطعات با حجم زیاد و تنوع کم مد نظر باشد. در صورتی که هدف تولید قطعات با حجم کم و تنوع بالا باشد سیستم کارگاهی قابل قبول­تر از سایرین می­باشد. هنگامی که نیاز به تولید حجم متوسط قطعات با میزان تنوع متوسط باشد سیستم سلولی اقتصادی ترین رویکرد خواهد بود.

سیستم سلولی یکی از ابزار های بسیار مهم برای رسیدن به تولید ناب می­باشد. از جمله اهداف تولید ناب جریان فرایند مستمر، کاهش زمان تدارک، موجودی صفر، جابجایی یا حمل و نقل صفر و کاهش زمان­های راه اندازی می­باشد. با نگاهی به مزایای سیستم ساخت سلولی مشاهده می­شود که چیدمان قطعات و ماشین آلات در سلول های تولیدی زمینه لازم برای رسیدن به اهداف فوق به خصوص جریان تولید مستمر را فراهم می آورد. این نکته قابل ذکر است که عدم پیاده سازی استراتژی JIT در یک چیدمان سلولی رسیدن به یک سیستم ناب را غیر ممکن می­سازد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب انگلیسی:

Feld W.M., Lean Production,1998

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا