در ادامه قسمتهای قبلی سری مطالب «آن چه باید از تبلیغات بدانید» در این مطلب به موضوع برنامه ریزی تبلیغات پرداختیم. برای مطالعه مطالب قبلی به این لینکها مراجعه فرمایید : قسمت اول - قسمت دوم - قسمت سوم .
اصول برنامه ریزی تبلیغات را موارد زیر بر می شمارند:
- داشتن درک از مشتری
- خلق یک «ایده بزرگ»
- طرح یک استراتژی برای این ایده
- اجرای تبلیغات بر اساس استراتژی
داشتن درک از مشتری
«ساخت یک نمودار از مخاطبین» این نمودار باید موارد زیر را پوشش دهد :
مخاطبین هدف: ویژگیهای جامعه شناختی - دلایل انتخاب رسانه - دلایل مصرف کالا/خدمات - خصوصیات دموگرافیک - خصوصیات روانشناختی
همچنین برای برنامه ریزی تبلیغات به بینش نیاز داریم. باید توجه داشت که بینش از ترکیب اطلاعات و هوش به دست می آیند، همچنین بینش بر عمل استوار است. لازم است این بینش پیرامون موضوعات و مسائل زیر حاصل شده باشد:
1- عنوان تجاری
- موقعیت فعلی
- آگاهی مصرف کننده
- نفوذ سایر محصولات در بازار
2- تولیدات
- آگاهی از عملکرد کالا
- شناخت حوزۀ مصرف
3- بازار
- فعالیت رقبا
- زمینۀ رسانهای
4- جامعۀ مخاطب
- توضیح مخاطب هدف
- شناخت فعالیت آنها
- شیوۀ حضور در نحوۀ زندگی و تکمیل نیازهای آنها
با طرح سوالات زیر می توانیم ب خلق ایده مناسب کمک کنیم:
به چه کسانی می خواهیم برسیم؟
چه می خواهیم بگوییم؟
بهترین راه برای این کار چیست؟
باید روشهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم، روشهایی مثل:
تلویزیون - رادیو - مطبوعات - تبلیغات محیطی - تبلیغات اینترنتی - تبلیغات دهان به دهان - امتحان کالا (تست) - معرفی مستقیم کالا
ویژگیهای رسانه
دو عامل اصلی موثر در انتخاب روش ارائۀ تبلیغات یا رسانه عبارتند از:
1- عامل کمی
- ظرفیت پوشش
- پوشش تحقق یافته
- تعداد مخاطبین هدف
- تعداد هدر رفته
- هزینه فضا
- هزینه تولید
2- عامل کیفی
- نفوذ
- ویژگیهای محیطی
- قابلیت اعتماد
- به همریختگی
- تشابه
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب تبلیغات با بیان ساده، تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته
![]() |
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است. |