مدیریت فروش و بازاریابی

آن چه باید از تبلیغات بدانید (۳)

در ادامه مطالب آن چه باید از تبلیغات بدانید (۱) و قسمت دوم آن، در این مطلب تلاش شده است تا بیشتر به ابزارها و روشهای مختلف تبلیغاتی و کارکردهای انها اشاره گردد. در واقع این مطلب به انواع جاذبه های تبلیغاتی، تکنیکهای اجرای تبلیغات، انواع شعارهای تبلیغاتی، انواع رسانه و شیوه های بودجه بندی تبلیغات پرداخته است.

انواع جاذبه های تبلیغات

هر آگهی یا تبلیغ تجاری، نیازمند جذابیت است تامخاطبان آن را مشاهده کنند، در واقع در میان حجم انبوهی از پیامهای تبلیغاتی، تنها پیامهایی به مخاطب می رسد که همراه با جذابیتی باشد. این جذابیتهای می توانند متفاوت و متنوع باشند. مدیران بازاریابی باید تلاش کنند، تا میان پیام تبلیغاتی خود و جذابیتی که انتخاب می کنند و همچنین مشتریان هدف یک ارتباط معناداری ایجاد کنند و در واقع این سه مقوله از یک سنخ و جنس باشند.

جاذبه های تبلیغاتی می تواند هر کدام از موارد زیر باشد :

  • جاذبه ها  منطقی (در نظر گرفتن منافع و مزایای مصرف کالا)تبلیغات
  • جاذبه خنده و طنز (استفاده از پیامهای مفرح)
  • جاذبه ترس (استفاده از پیامهای ترس آور)
  • جاذبه اخلاقی
  • نوستالژی

مثلاً فرض کنید، یک پارک تفریحی که در آن وسایل تفریحی نظیر ترنهای هوایی و سایر بازیهای هیجان انگیز دارد، در تبلیغ خود فضایی منطقی را ایجاد کند و به جاذبه های منطقی بپردازد ! به نظر شما بین عناصر مختلف این تبلیغ هماهنگی وجود خواهد داشت؟ یا مثلاً یک کلینیک، از جاذبه طنز و خنده در تبلیغات استفاده کند، به نظرات موثر خواهد بود؟

بنابراین انتخاب جاذبه یکی از مهمترین تصمیمات خواهد بود.

تکنیکهای اجرای تبلیغات

برای اجرای یک تبلیغ می توان از تکنیکهای مختلفی استفاده نمود، همچون مورد قبل در اینجا نیز باید دقت داشت تا میان عناصر مختلف تبلیغ، همگونی رعایت شده باشد.

  • موزیکال
  • ارائه تاییدیه
  • داستان گویی
  • مستندات علمی
  • تبلیغات سریالی
  • حل مشکل
  • سبک زندگی
  • برشی از زندگی روزمره
  • انیمیشن
  • مصاحبه با مشتری
  • خیال پردازی
  • استفاده از موسیقی و رنگ
  • شعارهای تبلیغاتی
  • مقایسه

انواع شعارهای تبلیغاتی

شعارهای تبلیغاتی، بخش جدانشدنی استراتژی بازاریابی، استراتژی برند و تبلیغات هستند انتخاب این شعارها تاثیر بسزایی در ماندگاری پیام تبلیغات خواهد داشت. شعارهای تبلیغاتی می توانند برای کل شرکت و یا برای یک محصول باشند.

یک شعار تبلیغاتی خوب، باید ردارای صراحت و روشنی باشد، توازن داشته باشد، تناسب و سادگی داشته باشد.

انواع رسانه ها

ارسال یک پیام تبلیغاتی مناسب و خوب، از طریق رسانه اتفاق می افتد، انتخاب مناسب این رسانه می تواند بر موفقیت تبلیغات تاثیر مهمی داشته باشد. انواع رسانه ها در فضای تبلیغات عبارتند از:

  • رادیو
  • مجله
  • روزنامه
  • اینترنت
  • محیط
  • سینما
  • پیام کوتاه
  • شبکه های اجتماعی

بودجه بندی

در بودجه بندی تبلیغات باید موارد زیر را درنظر گرفت:

  • کالا در چه مرحله ای از عمر خود قرار دارد
  • سهم بازار
  • میزان تراکم رقابت در بازار
  • فراوانی پخش
  • متمایز کردن کالا

همچنین برای تعیین میزان بودجه روشهای مختلفی وجود دارد:

  • روش در حد استطاعت
  • روش درصدی از فروش
  • روش برابر با رقبا
  • روش رتبه بندی
  • روش هدف و انجام کار
نوع روش
مزایا
معایب
در حد استطاعت معمولاً کمتر از آن چه نیاز است خرج می شود عدم تاثیرگذاری مناسب تبلیغات بر روی فروش-عدم امکان برنامه ریزی بلند مدت
روش درصدی از فروش ایجحاد رابطه بین فروش و تبلیغات ایجاد ثبات رقابتی فروش، عبت تبلیغات می شود. عدم داشتن انعطاف لازم.
روش برابر با رقبا باععث جنگ تبلیغاتی می شود. شرکتهای از لحاظ شرایط مثل هم نیستند.
روش رتبه بندی استفاده از تکنیکهای پیش بینی عدم اطمینان از محاسبه صحیح
روش هدف و انجام کار تعیین بودجه بر اساس انتظاری که از آن می رود

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا