مدیریت فروش و بازاریابی

فصل تازه بازاریابی در تالیا

تالیا، اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre Paid) در ایران بود که در سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرد. این شبکه هرچند در زمانی وارد بازار شد که شانس موفقیت بالایی داشت و در آن زمان میزان رقابت بسیار کمتر از امروز بود، اما با این وجود از فضا استفاده بهینه نبرد و خیلی سریع از صحنه بازار کنار رفت. چندی قبل با واگذاری تالیا به مبین‌ایران و بنیاد تعاون سپاه، به نظر می رسد که اتفاقاتی در فضای بازاریابی این شرکت رخ داده است. تغییراتی که چند هفته قبل از برگزاری نمایشگاه تلکام ۲۰۱۲ نیز با مشاهده تبلیغات این شرکت در سطح شهر بیشتر به چشم آمد.

تالیا که رنگ قرمز را رنگ سازمانی خود معرفی می کند، (ایرانسل رنگ زرد را رنگ سازمانی خود می داند و همراه اول آبی فیروزه ای را) کمپین تبلیغاتی را با پیام محوری «از تالیا خط بگیرید» و «تالیا،فصل تازه ارتباطات» دست کم در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران آغاز کرد.یکی از نکاتی که در برنامه بازاریابی تالیا به چشم می خورد، عدم ثبات بر روی شعارهای تبلیغاتی و پیامهای تبلیغاتی است. تالیا سالها با شعار «بگو،بخند زندگی کن …» در فضای بازاریابی حاضر شد و چندی پیش در اخبار شعار «تالیا یک شهر، یک همراه» را به عنوان شعار تبلیغاتی تالیا دیدیم، اکنون نیز مشخص نیست دو شعار و پیام اشاره شده یعنی «از تالیا خط بگیرید» و «تالیا،فصل تازه ارتباطات» شعارهای تبلیغاتی تالیا هستند  و یا صرفاً مربوط به همین کمپین تبلیغاتی است.

تالیا فصل تازه ارتباطات

همچنین تالیا، در صفحه وب سایتش، تالیا را مخففی از عبارات زیر معرفی کرده است :

ت: تعرفه منصفانه مکالمات

ا: استاندارد شبکه مخابراتی

ل: لبخند به زندگی

ی: یاریگری مشتاقانه به مشتری

ا: احترام عملی به مشتری

اما آن چه مشخص است، تالیا برای افزایش سهم بازارش دورخیز کرده است. برگزاری جشنواره همزمان با نمایشگاه، حضور جدی در نمایشگاه، افزایش حضور در تبلیغات محیطی همه نشان از تلاش تالیا برای افزایش سهم بازارش است. طبیعی است که مصرف کننده و اقتصاد جامعه از افزایش رقابت استقبال می کند و افزایش میزان رقابت در هر بازاری لاجرم منجر به افزایش رضایت مشتری و کیفیت خدمات است، اما نکته ای که در بازار سیم کارت های تلفن همراه ایرانی به چشم می خورد، انحصار نسبی در مالکیت است. شرکت های همراه اول، ایرانسل و تالیا کم و اشتراک بالایی در ترکیب مالکان دارند و شاید این بر شکل گیری یک رقایت تمام عیار تاثیر بگذارد ! پس چندان هم نباید خوشحال باشیم که با یک بازار رقابتی به سبک دنیای امروزی در بازار تلفن همراه روبرو هستیم …

غرفه قرمز رنگِ تالیا در تلکام ۲۰۱۲

تالیا فصل تازه ارتباطات

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا