مدیریت فروش و بازاریابی

نگاهی به شعارهای تبلیغاتی برخی خودروسازها

معمولاً شعارهای تبلیغاتی (Slogan) برای شرکتهایی که در حوزه ی B2C فعالیت می‌کنند، مفهوم بیشتری دارد و پرکاربردتر است، البته به این معنای ان نیست که شعار تبلیغاتی در کسب و کارهای B2B نقشی ندارد. یکی از این صنایع، که اتفاقاً از پیشتازان استفاده از شعار تبلیغاتی هم بوده است، صنعت خودروسازی است. خودرو از همان ابتدا تا امروز، کالایی بوده است، مردم برای خرید آن برنامه ریزی می کنند و برای خرید آن معمولاً بازار را خوب ارزیابی می کنند، و این ارزیابی همان جایی است که برنامه های بازاریابی و تبلیغات و دیگر اقدامات تولید کنندگان در بازار دیده می شود تا در پایان مشتری اقدام به خرید کند.

در این صنعت همان طور که اشاره شد، شعارهای تبلیغاتیِ بسیاری وجود داشته و دارد که در ادامه می توانید تعدادی از آن ها را مشاهده فرمایید.

مرسدس

مرسدس بنز :

برای مرسدس بنز سه شعار تبلیغاتی زیر را در برنامه های بازاریابی اش یافته ایم، با دقت در این شعارها، می توان به برخی ابعاد شخصیتی برند مرسدس بنز دست یافت.

Unlike any other

Mercedes-Benz. The Future of the Automobile

Engineered to move the human spirit

به وضوح می توان نوعی برتری مطلق و حس متفاوت بودن را در شخصیت برند مرسدس بنز یافت ! مثل هیچ کدام !  آینده ی اتوموبیل !

هوندا

هوندا :

The Power of Dreams

It must be love

Honda. First man, then machine

Technology you can enjoy

به این چهار شعار تبلیغاتی هوندا یک بار دیگر دقت کنید. همبستگی خاصی بین این شعارها دیده می شود و می توان به راحتی یک ذهن واحد و برنامه ای مشخص را در آن یافت. در تمام این چهار شعار، هوندا به دنبال ایجاد یک احساس خوشایند از برندش در ذهن مصرف کننده بوده است و این همان تصویری است که احتمالاً مشتریان بازار هدف از هوندا در ذهن دارند. در شعار اول، رویا ها را به کار برده است، در شعار دوم را با عشق ساخته است و در شعار سوم اهمیت انسان را بیان نموده است و استفاده از کلمه ی لذت بردن در شعار چهارم به روشنی مشخص می سازد که طراح این شعارها، خلق یک احساس خوشایند را مورد نظر خود داشته است.

آکورا

آکورا (Acura) :

The True Definition of Luxury. Yours.

Acura. Precision Crafted Performance

تاکید آکورا بر کیفیت بالای محصولاتش بوده است. هر دوی این  شعارها و عبارات بر کیفیت تاکید دارند، خصوصاً در شعار دوم حتی ویژگیهای کیفی خود را ذکر کرده است و عملکرد خویش را مستقیماً مطرح نموده است.

فیات

فیات :

Driven by passion. FIAT.

این خودروساز ایتالیایی در طول مدت فعالیتش کمتر علاقه ای به تغییر شعار تبلیغاتی‌اش داشته است !

سوبارو

سوبارو :

Subaru. Think. Feel. Drive.

Driven By What’s Inside

When You Get It, You Get It

The Beauty of All-Wheel Drive

بدون شرح !

فورد

فورد :

Ford. Feel the difference.

Ford. Bold moves. (USA)

Built for life in Canada. (Canada)

Built for the road ahead.

Ford. Designed for living. Engineered to last.

Have you driven a Ford lately?

فورد در تاریخچه‌اش فراز و نشیبهای زیادی را می بیند، شاید بتوان این فرازها و فرودها را در شعارهایش نیز احساس کرد. آن چه می توان در شعارهای تبلیغاتی فورد اشاره کرد، استفاده از نامش (Ford) در شعارها است. با کمی دقت متوجه می شود که از این ۶ شعار در ۴ شعار نام فورد دیده می شود و در دو شعار دیگر، یک جمله با فعل مجهول آورده است، که فاعل حذف شده‌اش فورد است.

بی ام و

ب ام و (بی ام دابلیو) :

BMW. The Ultimate Driving Machine

BMW. Sheer Driving Pleasure.

The Ultimate Driving Experience.

در هر سه شعار کلمه ی Driving تکرار شده است ! شعار اول و سوم نیز شباهت بالایی به یکدیگر دارند.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا