مدیریت فروش و بازاریابی

نگاهی به بازاریابی و تبلیغات سریال شهرزاد

ورود موفق و متفاوت سریال شهرزاد به بازار شبکه ویدیویی ایران، نوید اتفاقی تازه را در سریال سازی و بازاریابی یک اثر ویدیویی می دهد. با این جملۀ آغازین، مشخص است که می خواهم از شالودۀ اقدامات بازاریابی و تبلیغات سریال شهرزاد، به عنوان یک نمونۀ موفق نام ببرم. اما پیشنهاد می کنم، یادداشت را تا انتها بخوانید تا نقاط قوت و ضعف این سریال را از منظر بازاریابی و تبلیغات بخوانید. app

برای بررسی برنامه بازاریابی و تبلیغات یک سریال در شبکه ویدیویی، کل فرآیند را در ۳ فاز کلی می بینم :

  • فاز تولید
  • فاز ورود به بازار
  • فاز انتشار

ما تا امروز، فاز تولید سریال شهرزاد و همچنین فاز ورود به بازار را به طور کامل مشاهده کرده ایم، و می توانیم آن را بررسی کنیم، اما در زمینه فاز انتشار، هنوز نمی توانیم تحلیل دقیقی ارائه دهیم.

بررسی اقدامات بازاریابی و تبلیغات در فاز تولید سریال شهرزاد

چند عامل، را بررسی می کنیم، داستان، انتخاب بازیگران و اقدامات روابط عمومی.

ترانه علیدوستی سریال شهرزاد

در زمینه داستان، باید یک بار دیگر حسن فتحی و نغمه ثمینی را تحسین کرد. البته من تنها از منظر بازاریابی داستان را تحلیل می کنم. قطعاً استفاده از یک فضای رمانتیک و عاشقانه به افزایش موفقیت سریال کمک خواهد کرد. برای من تردیدی نیست، که یک فضای رمانتیک عاشقانه و البته با اتفاقات تراژدیک، همان چیزی است که بیننده ایرانی دوستش خواهد داشت. حسن فتحی و نغمه ثمینی دقیقاً همین فضای رمانتیک عاشقانه را در سالهای دهه ۳۰ و بازیگرانی جوان به تصویر کشیده اند. فضای نوستالژیک این سالها برای افراد بالای ۴۰ سال جامعه با بازیگرانی که در میان نسل جوان محبوب هستند (ترانه علیدوستی،شهاب حسینی، پریناز ایزدیار، مصطفی زمانی) و با همراهی بازیگران نسل قبل (علی نصیریان و ابوالفضل پورعرب) در کنار عشق و تراژدی، بی شک، یک سریال محبوب خواهد ساخت. نکته دیگر، موضوع محوری داستان است که مربوط به افراد پردرآمد آن دوره تاریخی می باشد، تجربه نشان داده است که عموم مردم در ایران علاقه ای به فیلمهای تاریک و صحنه های مربوط به لوکیشن های طبقه فقیر جامعه ندارند. به همین دلیل نوشتن داستانِ طبقه پردرآمد یکی دیگر از انتخابهای صحیح کارگردان بوده است.

انتخاب بازیگران در شهرزاد

به اعتقاد نگارنده، سریال شهرزاد در زمینه انتخاب بازیگران، ترکیبی بسیار متعادل و موفق را با اهداف بازاریابی جمع آوری نموده است. آنها که در صنعت سینما فعالیت کرده اند به خوبی می دانند، که یکی از مهمترین عوامل در موفقیت بازاری یک اثر سینمایی تلویزیونی، گروه بازیگران آن است و همواره تهیه کنندگان و سرمایه گذاران پیرامون این موضوع چالش داشته اند. در بسیاری از موارد، انتخاب برخی بازیگران، باعث حذف فیلم از گزینه های منتخب در میان گروه های مرجع جامعه می شود. برای مثال استفاده از ستاره های چشم رنگی سینمای زرد کشور، منتقدان و اهالی حرفه ای سینما را حذف می کند و به تبع آن گروه فرهیختۀ جامعه کمتر به سوی این آثار روی می آورند و از سویی دیگر، عدم استفاده از چنین ستاره هایی احتمالاً بدنۀ جامعه را کمتر به سمت این اثر بکشاند.

اما این پارادوکس در سریال شهرزاد حل شده است، در میان بازیگران زن، استفادۀ همزمان از ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار، انتخابی طلایی بوده است. ترانه علیدوستی که در قامت یک ستاره و از معروفترین بازیگران سینمای ایران است، در سالهای گذشته خود را به عنوان بازیگر تراز اول سینمای ایران معرفی کرده است و قطعاً حضورش در یک سریال نظر اهالی سینما و علاقه مندان حرفه ای تر را جلب خواهد کرد. همچنین پریناز ایزدیار که به نظر می رسد، برخی از المانهای ستاره شدن را دارد و بیشتر با حضورش در تلویزیون در میان گروه های وسیعی از جامعه شناخته می شود، می تواند نظر گروه های سنی مختلف را به سریال شهرزاد نزدیک نماید. در کنار این دو شخصیت اصلی، گلاره عباسی نیز ممکن است با توجه حضور موفقش در سینمای سالهای گذشته ایران، ذهن تماشگران را بیشتر به شهرزاد جلب نماید. ترکیب بازیگران زن این سریال، بسیار منسجم و ایده آل است.

از آن سوی در انتخاب بازیگران مرد، شرایط حتی از بازیگران زن نیز، بهتر است. شهاب حسینی، سوپر استاری کاملاً شناخته شده با داشتن کارنامۀ پرکار و موفق در سینما و همچنین چند سریال پرمخاطب در تلویزیون، قطعاً گروه های کاملاً متفاوتی از جامعه را به دیدن این سریال جلب خواهد کرد. در کنارش، مصطفی زمانی با سن کمتر در قامت یک ستاره، و با توجه به ویژگیهای ظاهری اش، احتمالاً گروه های متفاوتی را مجذوب سریال خواهد کرد. اما بازیگران مرد، ادامه دارند ! دو بازیگر مکمل که از نسل قبل سینما هستند، یعنی ابوالفضل پورعرب و علی نصیریان، بدون تردید این توان را دارند که بینندگان بیشتری را خلق نمایند.

شهاب حسینی سریال شهرزاد

استفاده از محسن چاوشی در آنونس معرفی سریال که در میان مردم خیلی خوب پخش شده است و علیرضا قربانی خواننده تراز اول موسیقی سنتی کشور اقدام هوشمندانه دیگری بوده است.

مصظفی زمانی سریال شهرزاد

اما در زمینه اقدامات روابط عمومی، پوشش نسبتاً خوبی خبرهای سریال پیش از انتشار و پایان تولید، توسط رسانه ها انجام شد، اما به اعتقاد نگارنده در این زمینه می شد بیشتر سرمایه گذاری کرد…

بررسی اقدامات بازاریابی و تبلیغات در فاز ورود به بازار سریال شهرزاد

این روزها کم نیستند سریالهای شبکه خانگی، شاید یکی از شاخصترین آنها دندون طلا باشد، بیلبورد، پوستر، تیزر تلویزیونی و بنرها در سایتها اینترنتی از جمله اقدامات مهم دندون طلا بود. هر چند به اعتقاد من در بازاریابی اینترنتی و استفاده از شبکه های اجتماعی، شهرزاد کاملاً ضعیف بود (خصوصاً در مقایسه با دندون طلا) اما در زمینه بیلبوردها، پوسترها در شهر و همچنین رونمایی بهتر از سایر نمونه های ایرانی اش عمل کرد.

ظاهراً مجموعه شهرزاد با توجه به این که در مجموعه اش، چند وبسایت خبری و تحلیلی و مجله آنلاین داشت، به تبلیغات بر روی همین وبسایت، اکتفا کرد و از همکاری با مجموعه ای کاملاً قوی مثل صباویژن و … اجتناب کرد، مجموعه ای که کارهای آنلاین دندون طلا را بر عهده داشت و در فضای آنلاین بسیار قویتر از شهرزاد ظاهر شد.

یکی از اقدامات جالب، برای ورود به بازار شهرزاد، خبرنامه ها و بولتن ها و شهرزادنامه هایی بود که در شهر پخش می شد. گروهی از کلاه مخملی ها با ظاهری دهه ۳۰ ! و ویژه در شهر سریال شهرزاد را معرفی کردند.

بازاریابی سریال شهرزاد

بازاریابی سریال شهرزاد

بازاریابی سریال شهرزاد

همچنین مراسم فرش قرمز با حضور بازیگرانی که در سریال هم بازی نکرده اند، آن هم در کلن آلمان می تواند اقدام مثبت دیگری باشد.

بررسی اقدامات بازاریابی و تبلیغات در فاز انتشار سریال شهرزاد

همان طور که اشاره کردم، این اقدامات تا پایان انتشار تمام قسمتهای سریال ادامه خواهد داشت، بنابراین نمی توانیم به طور کامل آن را بررسی کنیم. اما همین ابتدا، باز پریناز ایزدیار سریال شهرزادهم در زمینه انتشار آنلاین این سریال باید به تهیه کنندگان و مدیران آن خرده بگیریم ! چرا با فیلیمو که حرفه ای ترین مجموعه در پخش آنلاین سریال است همکاری نکردید ! و به انتشار محدود بر روی وبسایت رسمی سریال اکتفا کردید ! به علاوه، با افتخار عدم همکاری با فیلیمو را در اخبار منتشر می کنید !

فعالیتهای حین انتشار سریال، در شبکه های اجتماعی نیز چندان مطلوب نیست. شبکه سریال شهرزاد در تلگرام، با کمتر از ۵هزار عضو در حال فعالیت است که برای سریالی در این ابعاد بسیار ضعیف است. شرایط در اینستاگرام نیز بهتر از این نیست.

به سادگی می شد بر روی وبسایت رسمی سریال، بحثهایی را پیرامون ادامه سریال و … بین کاربران راه اندازی کرد که انگیزه خرید قسمتهای بعدی را افزایش دهیم.

نکته دیگری که باید در آینده تحلیل کنیم، فواصل بین انتشار قسمتهای مختلف سریال است، که تاثیر غیرقابل انکاری در روند فروش سریال خواهد داشت، این فاصله اگر کوتاه باشد، عطش را کم خواهد کرد و اگر بسیار طولانی شود ذهن مخاطب دیگر درگیر سریال نخواهد بود و انگیزه اش را برای خرید کاهش می دهد، و به نظر می رسد در این فاز این نکته تاثیر بسیار زیادی بر فروش خواهد داشت.

در مجموع نگارنده، با توجه به سابقه فعالیت و تجربه تئوریک خود، بر این باور است که سریال شهرزاد بسیار موفقتر از رقیب دیگرش یعنی دندون طلا در بازار خواهد بود و فروشش بالاتر از دندون طلا باشد. تنها نکته ای که شهرزاد در آن نسبت به دندون طلا ضعیف تر است، حضور آنلاین و انتشار آنلاینش است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا