نمونه های تبلیغات ایرانی که از تبلیغات خارجی تقلید کرده اند، اصلاً کم نیستند ! فقط در همین سایت، من تعداد زیادی از آنها مثل تقلید گلرنگ یا تقلید رایتل یا تقلید چی توز و البته نمی شود یادی از تقلید دومینو هم نکرد ! خلاصه این که کم نیستند ! اما این تقلید صحت از تبلیغ آمریکایی هم در نوع خودش خیلی جالب است. به نظرم در کیفیت تقلید کردن موفق بوده اند ! یعنی توانستند مو به مو تقلید کنند !
تقلید در تبلیغ مایع ظرفشویی صحت
این تبلیغ مربوط به مایع ظرفشویی صحت است، تبلیغ اصلی را شرکت آمریکایی PMG ساخته است. PMG یک آژانس تبلیغاتی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک است. در تبلیغ اصلی که برای پودر ماشین ظرفشویی فینیش است (Finish) آگهی نشان می دهد که در وضعیت های مختلف همواره ظروف کثیف، آزار دهنده است و در پایان نشان می دهد که پودر ماشین ظرفشویی فینیش، همه مشکلات را حل کرده است.
اگر تبلیغ صحت، تنها ایده اصلی را از PMG آمریکا و تبلیغ پودر ماشین ظرفشویی فینیش الهام گرفته بود یا حتی عیناً کپی کرده بود، به نظر من ایرادی نشد و نباید از آنها خرده می گرفتیم ! اما زمانی که تک تک جملات عیناً ترجمه شده است ! و حتی میزانسن و دکوپاژ تصویر نیز از روی تبلیغ آمریکایی تقلید شده است، نمی توان باز هم مسامحه کرد و این را به شرایط اقتصادی و بازار ایران و این که ما کمتر توسعه یافته هستیم و خلاصه باقی بهانه های نسبت داد ! شباهت دو تبلیغ تا حدی بالاست که این تصور را ایجاد می کند که تبلیغ ایرانی دوبله شدۀ همان نمونه خارجی است !
در یکی از سکانسهای تبلیغ، فردی سیاه پوست دیده می شود، و تبلیغ ایرانی در این قسمت از فردی استفاده کرده است پوستی تیره (سبزه) دارد تا حداکثر تشابه را رعایت کرده باشد. این بار جای خوشحالی باقی مانده است که آژانس تبلیغات ایرانی به منظور رعایت فرهنگ ایرانی اسلامی و ضوابط ملی، مجبور به تغییر در سکانس عروسی بوده است، وگرنه تردیدی نبود که همان سکانس را نیز عیناً کپی می کرد.
شما هم می توانید تبلیغ زیر را ببینید و قضاوت کنید. نظرات خود را در انتهای مطلب ارسال کنید. ما آنها را منتشر خواهیم کرد، تا اگر نگارنده این نقد، اشتباهی مرتکب شده است با نظر شما اصلاح شود.
![]() |
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است |
سوال من این هست ، درسته کاملا تقلید بود ، اما ایرادش چیه؟ اکثر قریب به اتفاق مردم ایران تبلیغ اصلی رو ندیدن
میشه این بابی باشه برای ایده در تبلیغات آینده