مدیریت فروش و بازاریابی

کاربرد روابط عمومی در بازاریابی

آن چه باید از روابط عمومی و مارکتینگ بدانید

تفاوت های موجود میان روابط عمومی و بازاریابی ممکن است چندان بارز نباشد، ولی با این وجود هر کدام در کسب موفقیت سازمانیروابط عمومی نقش خاص خود را ایفا میکنند . می بایست از روابط عمومی در بازاریابی برای پشتیبانی فعالیت های بازاریابی استفاده نمود .

جایگاه روابط عمومی در آمیزه بازاریابی

بازاریابی یعنی تولید محصول مناسب با قیمت مناسب و عرضه درجایی که مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند ، و معرفی این محصول به نحوی که مشتریان با آن آشنا شوند . این اجزاء بعنوان آمیزه بازاریابی (۴P ) شناخته شده اند : محصول ، قیمت ، محل عرضه و تبلیغ . روابط عمومی غالباً بعنوان P پنجم این مجموعه تلقی می شود . مشتریان معمولاً ترجیح میدهند با سازمان هایی که به آنها توجه خاصی دارند روابط تجاری برقرار کنند، و این روابط عمومی است که درک مثبت و محیط مساعد برای بازاریابی موفق ایجاد می کند .

روابط عمومی در بازاریابی

کارکردن با تیم بازاریابی

اگر موضوع روابط عمومی در بازاریابی برای شما مهم باشد باید فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی زمانی حداکثر تاثیر گذاری خود را خواهند داشت که با هم هماهنگ باشند . هنگامی که بخش بازاریابی کالا و خدمات جدیدی را تبلیغ می کند روابط عمومی می بایست  با پوشش مطبوعاتی مطلوب و جذاب فعالیت های بازاریابی را تقویت کند . از سایت اینترنتی سازمان نیز می توان هم بعنوان ابزاری برای بازاریابی و هم ابزاری برای روابط عمومی  استفاده نمود .

ترکیب فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی ارزشی به مراتب بیش از میزان ارزش هر یک از آنها بطور جداگانه خواهد داشت .

حمایت از اهداف بازاریابی از طریق روابط عمومی بعنوان مثال :

اهداف بازاریابی

فعالیت های حمایتی روابط عمومی

ایجاد روابط مستحکم تر و پایدارتر با مشتریان

ترتیب دادن یک گردهمایی دوستانه مشترک

انتشار خبرنامه فصلی برای مشتریان

جلب نظر اذهان عمومی به سازمان

تامین پوشش رسانه ای مثبت

ترتیب دادن یک روز برای ملاقات عمومی

معرفی گسترده تر طیف جدیدی از محصولات

درج مقاله در مطبوعات تجاری و نشریات ویژه مصرف کنندگان

ترتیب دادن برنامه هایی جهت تست محصول داخل فروشگاه ها

منبع : برگرفته از کتاب روابط عمومی اثربخش از مجموعه کتب مدیران برجسته

تالیف : موآ علی

ترجمه : سمیه شریعتی راد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا